Την περασμένη Παρασκευή, το dogecoin έδειχνε ανοδική τάση μετά από το γενικότερο brutal sell-off στα κρυπτονομίσματα. Είχε προηγηθεί ένα tweet του CEO της Tesla, Elon Musk, στο οποίο ενημέρωνε ότι δουλεύει με τους developers του συγκεκριμένου crypto ώστε να βελτιώσει τις συναλλαγές. “Δυνητικά υποσχόμενο”, έγραφε ο δισεκατομμυριούχος και, μιας και η Coinbase ενημέρωνε ότι θα εισάγει το dogecoin στις συναλλαγές της, το κρυπτονόμισμα σκαρφάλωσε κοντά 0,56 δολάρια (39% σε μια ημέρα, παραμένοντας 20% χαμηλότερα από το ρεκόρ του, τα 0,67 δολάρια, περίπου μια εβδομάδα νωρίτερα).
Λίγες ημέρες νωρίτερα, το dogecoin έκανε βουτιά, αφού ο Musk, σε εμφάνισή του στο Saturday Night Live το χαρακτήριζε “βαβούρα” (hustle), ενώ στη συνέχεια, το σύνολο των κρυπτονομισμάτων θα “βίωνε” ένα τρομακτικό sell-off, όταν ο Musk θα ανακοίνωνε ότι η Tesla θα σταματήσει να δέχεται bitcoin για πληρωμή, επειδή δεν είναι περιβαλλοντικά βιώσιμο. Δεν είχε περάσει και πολύς καιρός βέβαια από τότε που ο Musk είχε προκαλέσει ράλλυ στα κρυπτονομίσματα, ανακοινώνοντας ότι η Tesla θα δέχεται bitcoin ως πληρωμή για τα μοντέλα της.
Το ερώτημα είναι γιατί είδαμε αυτό το sell-off όταν ο Musk παραδέχτηκε ότι δεν είναι περιβαλλοντικά βιώσιμες οι συναλλαγές του bitcoin. Γιατί, όταν το έλεγε, για παράδειγμα αυτό ο Nouriel Rubini ήταν απλά… Παρασκευή και οι crypto-φαν τον ειρωνεύονταν με “επιχειρήματα” του τύπου “OK boomer”. Θυμίζουμε ότι ο Roubini έχει πει ότι η αξία του θα ήταν μηδέν, εάν επιβαλλόταν φόρος άνθρακα γι’ αυτό. Σε μια εποχή που το επενδυτικό trend κάνει μια βίαιη και ταχύτατη μεταστροφή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, που γυρνά την πλάτη σε όσες επιχειρηματικές και άλλες δραστηριότητες δεν μηδενίζουν, ή τουλάχιστον μειώνουν δραστικά το αποτύπωμά τους στον πλανήτη, το bitcoin μοιάζει αναχρονιστικό. Ενώ άλλες βιομηχανίες, όπως αυτές των ορυκτών καυσίμων, ακόμα και η ναυτιλία (της οποίας το ανθρακικό αποτύπωμα είναι μικρό σε σχέση με το παραγόμενο έργο) κάνουν στροφή προς “πράσινες” επενδύσεις, που η αυτοκινητοβιομηχανία σπρώχνει προς την ηλεκτροκίνηση με στόχο τον μηδενισμό των εκπομπών αερίων ρύπων, τα κρυπτονομίσματα κάνουν ακριβώς το αντίθετο.
Κάτι άλλο που θα έπρεπε ίσως να προβληματίσει τον Musk -ο οποίος έχει αδιαμφισβήτητες επιτυχίες στις επενδύσεις του, όπως τα κρυπτονομίσματα, στο χρηματιστήριο, στη βιομηχανία με την Tesla αυτή καθεαυτή και τη διαστημική εξερεύνηση με τη SpaceX και τα συμβόλαια που δικαίως παίρνει από τη NASA- είναι τα πρώτα σημάδια αμφισβήτησης της τεχνολογίας της Tesla. Ναι, η Tesla ουσιαστικά άλλαξε την πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας, αναγκάζοντάς τη να κάνει στροφή προς την ηλεκτροκίνηση. Όμως είναι αυτό πραγματικά το μέλλον;
Το τελευταίο διάστημα έχουμε δύο δηλώσεις κορυφαίων στελεχών γιγάντων της αυτοκίνησης, που αμφισβητούν την “καθαριότητα” της ηλεκτροκίνησης. Αρχικά, ήταν της Toyota, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας του πλανήτη, η οποία ουσιαστικά πρώτη εισήγαγε τα υβριδικά στον κόσμο. Ήρθε όμως, πρόσφατα, η αμφισβήτηση και δια στόματος Carlos Tavares, του ισχυρού άνδρα της Stellantis (PSA-FCA), ο οποίος μας ενημέρωσε πως δεν θεωρεί ότι τα EV πρέπει να είναι η μοναδική λύση βιώσιμης κινητικότητας, μιας και, όπως λέει, παραμένουν ακριβά και επιβλαβή για το περιβάλλον. Ο Tavares τονίζει παράλληλα πως πρέπει να θυμόμαστε ότι «η απόφαση για την επιλογή αυτής της τεχνολογίας δεν έχει ληφθεί από την αυτοκινητοβιομηχανία».
«Νομίζω ότι θα μπορούσαμε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί με πολλαπλές τεχνολογίες, όχι με μία μόνο τεχνολογία», ήταν η βόμβα του Tavares στη διάσκεψη κορυφής του Financial Times Future of the Car. «Όταν κοιτάζουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, πρέπει να εξετάζουμε τις εκπομπές κύκλου ζωής. Εάν κάνουμε τη μελλοντική κινητικότητα (ειδικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα) προσιτή μόνο σε πλούσιους ανθρώπους, θα έχουμε έναν στόλο παλαιότερων αυτοκινήτων που θα συνεχίσει να εκπέμπει ρύπους», είπε. Πρόσθεσε δε πως η εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης σήμερα βασίζεται σε πελάτες που μπορούν να αντέξουν το οικονομικό κόστος της αγοράς τους, γεγονός που σημαίνει ότι εάν δεν καταστούν φθηνότερα, τότε θα επηρεαστεί σημαντικά η ελευθερία της κινητικότητας, κάτι που θα αποτελέσει μείζον πρόβλημα για τις σύγχρονες δημοκρατίες.
Ο επικεφαλής της Stellantis άσκησε κριτική στις κυβερνήσεις οι οποίες «χάνουν τη μεγάλη εικόνα καθώς επικεντρώνουν την προσοχή τους στις εκπομπές CO2 μόνον από τις εξατμίσεις». Και συμπλήρωσε: «Κανείς δεν πρέπει να ξεχάσει από πού προήλθε η απόφαση για τα EV: δεν ήταν της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό πρέπει να το έχουμε αυτό υπόψη για το μέλλον. Εμείς είμαστε ξεκάθαροι πως θα κάνουμε ό,τι μας αναλογεί. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε πως η προσιτή τιμή είναι καθοριστικός παράγοντας».
Ο Tavares είπε ότι «οι κυβερνήσεις σέρνουν την κοινή γνώμη γύρω από μια εντολή μετάβασης σε EV, αλλά πρέπει να καταλάβετε πως πρέπει να μετράμε τις εκπομπές του συνολικού κύκλου ζωής ενός αυτοκινήτου και όχι μόνον αυτές από την εξάτμισή τους». Και αναρωτήθηκε πώς θα προστατεύσουμε την ελευθερία κινητικότητας για τις μεσαίες τάξεις που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά 30.000 ευρώ για να αγοράσουν ένα EV, όταν σήμερα πληρώνουν το μισό από αυτό το ποσό για να πάρουν ένα συμβατικό σύγχρονο αυτοκίνητο.
Η ισοτιμία κόστους μεταξύ συμβατικών αυτοκινήτων και EV θα μπορούσε να είναι δυνατή στο μέλλον, δήλωσε ο Tavares, όμως αυτό θα έχει επίπτωση στην εξασφάλιση των περιθωρίων κέρδους αυτών των αυτοκινήτων. «Εάν δεν μπορούμε να προστατεύσουμε τα περιθώρια σε κάθε EV που πουλάμε, θα υπάρξουν συνέπειες που θα έχουν να κάνουν με την αναδιάρθρωση του εργασιακού δυναμικού κάτι που θα έχει κοινωνικές συνέπειες», είπε.
Αυτό το τελευταίο, είναι και το μεγάλο αγκάθι για την Tesla, η οποία βλέπει επιβράδυνση των πωλήσεών της στην (τεράστια, όπως αντιλαμβάνεται κανείς) αγορά της Κίνας, καθώς μάχεται ακόμα για να μην είναι ζημιογόνα. Εάν ο Tavares αποδειχθεί αληθινός και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν επενδύσει τεράστια ποσά στην ηλεκτροκίνηση “απλά” έχουν στη γκάμα τους ΚΑΙ αυτά, μαζί με βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα, αλλά και με εισαγωγή νέων, καθαρών στην καύση καυσίμων, όπως το φυσικό αέριο (ήδη, για παράδειγμα, το Volkswagen Group διαθέτει μοντέλα και σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές, με εκπληκτικές επιδόσεις οικονομίας και ρύπων), ο Musk θα δει την Tesla ανάμεσα σε Συμπληγάδες:
Από τη μία, θα πάψει να θεωρείται η καινοτόμος αυτοκινητοβιομηχανία που σφράγισε τη μελλοντική κινητικότητα και από την άλλη θα έχει εντονότερο ανταγωνισμό από τους εμπειρότερους στην κατασκευή αυτοκινήτων. Ανταγωνισμό που έχει και τώρα, με τη διαφορά ότι ως εναλλακτική, οι πελάτες θα έχουν ολόκληρη τη γκάμα των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Σε μια τέτοια περίπτωση, εάν υποθέταμε ότι τα κρυπτονομίσματα “ξεφούσκωναν”, πληττόμενα από τον προβληματισμό για τη ζημιά που προκαλούν στο περιβάλλον και άλλους προβληματισμούς (όπως η ασφάλεια των συναλλαγών, οι υπόνοιες για χειραγώγηση από Whales, η χρηματοδότηση παράνομων, ειδεχθών δραστηριοτήτων όπως η παιδική πορνογραφία και η λήψη μέτρων από τις κεντρικές κυβερνήσεις που ήδη σχεδιάζουν τα δικά τους ψηφιακά νομίσματα), ο Elon Musk ίσως δει το αφήγημά του να καταρρέει και τον δρόμο που έχει χαράξει για να γίνει ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος του πλανήτη, να ανακόπτεται βίαια…