Στην αποτίμηση της θεμελιώδους αξίας των αθλητικών συλλόγων και των γηπέδων τους αναφέρεται η τέταρτη ανάλυση επικαιρότητας για το 2025, του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) με τίτλο «Αποτίμηση θεμελιώδους αξίας αθλητικών συλλόγων και γηπέδων: Η περίπτωση του Παναθηναϊκού».
Στην περίληψη αναφέρονται τα εξής: Πιο συγκεκριμένα, βασίζεται στο υπό έκδοση άρθρο των Bertsatos και Sapountzoglou (forthcoming in the Review of Economic Analysis), με τίτλο «Estimating the fundamental value of sports clubs and stadia: Application to Panathinaikos FC and Leoforos».
Παρουσιάζεται ένα βασικό θεμελιώδες υπόδειγμα αποτίμησης αξίας και υποστηρίζεται ότι μία αθλητική ομάδα μπορεί να θεωρηθεί ως μία οιονεί επιχείρηση (quasi firm). Μία ομάδα μπορεί να μεγιστοποιήσει την ευημερία και την αξία της, όταν εφαρμόζει χρηματοοικονομικό σχεδιασμό τύπου «έσοδα = έξοδα» (balanced budgets) -σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, αν όχι σε κάθε αγωνιστική περίοδο που είναι ομολογουμένως δύσκολο-, μεγιστοποιεί τα έσοδά της και διαχειρίζεται συνετά (wise spending) τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους της. Στη συνέχεια παρουσιάζεται ένας τρόπος υπολογισμού της συνολικής αξίας (club’s total value) μιας ομάδας, με την προεξόφληση των συνολικών προσαρμοσμένων εσόδων. Επίσης, υποστηρίζεται ότι η αξία του brand name της υπό εξέταση ομάδας (brand-name value) και του γηπέδου της μπορούν να υπολογιστούν ως υποσύνολα της ολικής αξίας. Γύρω από την αξία του brand name, θα μπορούσε να στηριχτεί μία πιθανή πώληση της ομάδας, είτε με premium (πριμοδότηση) είτε με discount (έκπτωση). Τέλος, η εμπειρική εφαρμογή του παραπάνω άρθρου εστιάζει στην ΠΑΕ Παναθηναϊκός και στο εμβληματικό γήπεδο του συλλόγου, «Απόστολος Νικολαΐδης» γνωστό ως «Λεωφόρος».
Με βάση τις θεμελιώδεις εκτιμήσεις αξίας της ΠΑΕ Παναθηναϊκός και της Λεωφόρου, εγείρονται σημαντικά ζητήματα -ως προς το (χρηματο)οικονομικό τους σκέλος- τόσο για τον Δήμο Αθηναίων και το κράτος όσο και για τον κόσμο του Παναθηναϊκού. Το πρώτο ζήτημα έχει να κάνει με το πολυσυζητημένο σχέδιο της διπλής ανάπλασης στην περιοχή Βοτανικού/Ελαιώνα, και το δεύτερο ζήτημα αφορά πόσα χρήματα θα ήταν διατεθειμένος να δαπανήσει κάποιος για την αγορά της ΠΑΕ Παναθηναϊκός υπό ένα υποθετικό σενάριο πώλησής της.
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη μελέτη και με βάση τα ευρήματα του υπό έκδοση άρθρου, προκύπτει ότι, κατά μέσο όρο, η θεμελιώδης αξία του brand name της ΠΑΕ Παναθηναϊκός ήταν €89,6 εκατομμύρια τον Ιούνιο 2019 και η θεμελιώδης αξία της Λεωφόρου ανερχόταν σε €377,3 εκατομμύρια τον Ιούνιο 2018.
Όπως αναφέρεται στην μελέτη: «Ενσωματώνοντας την διαχρονική αξία του χρήματος (time value of money) με βάση την αθροιστική μεταβολή του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή (ΓΔΤΚ) της ΕΛΣΤΑΤ, η μελλοντική αξία (future value) στα τέλη του 2024 των ως άνω μέσων αξιών έχει ως εξής: Η μελλοντική αξία του brand name της ΠΑΕ Παναθηναϊκός στα τέλη του 2024 ισούται με €104,39 εκατομμύρια, καθώς ο ΓΔΤΚ αυξήθηκε από 101,264 το 2019 σε 117,981 το 2023, καταγράφοντας μεταβολή +16,51%. Η μελλοντική αξία της Λεωφόρου στα τέλη του 2024 ανέρχεται σε €440,70 εκατομμύρια, καθώς ο ΓΔΤΚ αυξήθηκε από 101,008 το 2018 ε 117,981 το 2023, σημειώνοντας μεταβολή +16,80%».
Ως τελικό συμπέρασμα της μελέτης του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, στο πλαίσιο της αποτίμησης της θεμελιώδους αξίας της Λεωφόρου, προκύπτει ότι από την σύγκριση του κόστους της Διπλής Ανάπλασης με την αξία του «Απόστολος Νικολαΐδης», ο Παναθηναϊκός βγαίνει ζημιωμένος κατά 238,45 εκατομμύρια ευρώ.
Χαρακτηριστικά στην μελέτη καταγράφονται τα εξής: «Συνεπώς, με βάση τις μελλοντικές αξίες στα τέλη του 2024, κατά μέσο όρο, της Λεωφόρου (€440,70 εκατομμύρια) και του κόστους της διπλής ανάπλασης (€202,25 εκατομμύρια) προκύπτει ένα οικονομικό όφελος άνω των €238 εκατομμυρίων (€238,45 εκατομμύρια για την ακρίβεια) για τον Δήμο Αθηναίων και το κράτος [η μία όψη του νομίσματος], και μία ισόποση οικονομική ζημία για τον Παναθηναϊκό [η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος]».
Τέλος, σημειώνεται πως το προτεινόμενο υπόδειγμα αποτίμησης αξίας εφαρμόστηκε τον Απρίλιο του 2022 για την περίπτωση πώλησης της Chelsea FC και η εκτίμηση ήταν επιτυχής, εν αντιθέσει με τις εκτιμήσεις διαφόρων ειδικών του κλάδου και αθλητικών δημοσιογραφικών μέσων. Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι το φέρελπι θεμελιώδες υπόδειγμα αποτίμησης αξίας μπορεί να συνεισφέρει στα (χρηματο)οικονομικά του αθλητισμού.