Παγιώνονται οι τιμές των καυσίμων κίνησης σε υψηλά επίπεδα αποτελώντας πλέον ένα βασικό οικονομικό πονοκέφαλο για επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Με βάση την ΕΛΣΤΑT σε ετήσια βάση, από τον Ιούλιο του 2021 μέχρι τον Ιούλιο του 2022 η τιμή έχει ανέβει κατά 65,1% στα καύσιμα. Και βέβαια σήμερα τα καύσιμα κίνησης “ίπτανται” με τιμές στην αμόλυβδη στην Αττική στα 2.20 και στην περιφέρεια έως και 2,60 (σε νησιωτικές περιοχές). Είναι ενδεικτικό ότι το brent κινείται σε τιμές γύρω από τα 110 δολάρια/βαρέλι έχοντας σημειώσει ετήσια άνοδο της τάξης του 62%.
Μάλιστα με βάση τις εκτιμήσεις της ΠΟΠΕΚ και ειδικά του αντιπροέδρου του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, Γιώργου Ασμάτογλου, όπως τις εξέφρασε στην πρωινή ζώνη του Open TV το περασμένο Σάββατο το πρωί, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τον Ιούλιο η μέση τιμή της βενζίνης στα αστικά κέντρα να βρίσκεται στα 2,35 ευρώ ανά λίτρο και στα νησιά να φτάσει ακόμα και τα 2,80 ευρώ/λίτρο.
Αυτήν την εβδομάδα μάλιστα αναμένονται νέες σημαντικές αυξήσεις στις τιμές διυλιστηρίου, που αναμένεται να “σπρώξουν” σε νέα δυσθεώρητα επίπεδα τις τιμές λιανικής.
Την ίδια ώρα το λαθρεμπόριο καυσίμων καλά κρατεί καθώς το ύψος των φόρων λειτουργεί ως κίνητρο.
Μεγάλες απώλειες
Έτσι, η εκτόξευση των ΕΦΚ τα χρόνια των μνημονίων, που οδήγησε τελικά στο να αποτελούν οι φόροι, το μεγαλύτερο κομμάτι της συνολικής “πίτας” της τιμής (περίπου το 70%) έδωσε το “κίνητρο” σε πολλούς επιτήδειους να αναζητήσουν κανάλια παράνομου πλουτισμού αψηφώντας τις “βαριές καμπάνες” που επιβάλλει ο νόμος. Και βέβαια, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η έξαρση αυτή του λαθρεμπορίου έχει οδηγήσει το κρατικό ταμείο σε απώλειες πολλών δισεκ. ευρώ, όπως καταδεικνύουν και ειδικές μελέτες εγχώριων και διεθνών φορέων.
Υπενθυμίζεται ότι ποσό που φτάνει 134 δισ ευρώ χάνουν τα κράτη μέλη της ΕΕ, μόνο από το μέτωπο των εσόδων ΦΠΑ με την Ελλάδα να γράφει απώλεια 5-6 δισ ευρώ κάθε χρόνο σύμφωνα με όσα αναφέρονται την Έκθεση της ΤτΕ που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα. Μάλιστα οι αναλυτές της ΤτΕ σημειώνουν ότι στην Ελλάδα καταγράφεται μια μεγάλη υστέρηση που είναι 2,5 φορές μεγαλύτερο από το μέσο όρο της Ε.Ε-28 (25,8% έναντι 10,9%), πράγμα που σημαίνει ότι από τα 3 ευρώ που έπρεπε να εισπραχθούν το 1 ευρώ εξαφανίζεται στην διαδρομή.
Για το δε όγκο απωλειών από τον ΕΦΚ μόνο εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν, με μόνο σίγουρο το γεγονός ότι η κατάσταση παραπέμπει σε μεγάλη “γάγγραινα” για το δημόσιο ταμείο.
“Νέα λαβράκια” από ελέγχους
Στο μεταξύ, με βάση στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ, πριν λίγες μέρες, καταγράφηκαν σημαντικά αποτελέσματα στο μέτωπο της μάχη κατά του κλαθρεμπορίου και για το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Ενδεικτικά, παρατίθενται σημαντικές περιπτώσεις κατασχέσεων-δεσμεύσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022.• Έλεγχοι σε δίκτυα με βάση το ΑΦΜ:
Προέκυψαν 132 εμπλεκόμενα ΑΦΜ, ελέγχθηκαν 49, βρέθηκαν ανύπαρκτα και χωρίς συναλλακτική δραστηριότητα 22 = 44,9%.
• Σημαντικές περιπτώσεις:
- Στην Αργολίδα, πρατήριο διάθεσης υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 404.394,44 ευρώ και υπέπεσε σε λαθρεμπορία για 575.244,86 λίτρα.
- Στην Αιτωλοακαρνανία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 155.642,95 ευρώ.
- Στη Λακωνία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 93.047,06 ευρώ.
- Στην Αττική, εταιρεία εμπορίας υγραερίου διαπιστώθηκε ότι δεν είχε προβεί σε σύνδεση του ΦΗΜ, με αποτέλεσμα να της επιβληθεί πρόστιμο ύψους 146.800 ευρώ.
- Στην Αττική, σε άλλη περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 495.325 λίτρα βενζίνης και 210.373 λίτρα diesel.
- Στην Αττική, σε διαφορετική περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 91.790 λίτρα βενζίνης και 97.164 λίτρα diesel.
- Σε πλοίο εντοπίστηκε λαθρεμπορία 8.412 λίτρων καυσίμων.
- Σε άλλο πλοίο διαπιστώθηκε λαθρεμπορία πετρελαίου εξωτερικής καύσης 22,3 Μ/Τ και πετρελαίου ναυτιλίας 48,87 Μ/Τ.
- Επίσης:
• Σε φορτηγό πλοίο με ελληνική σημαία ελέγχθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα και λοιπά φορολογικά-τελωνειακά παραστατικά σε συνδυασμό με τη διενέργεια ποσοτικής καταμέτρησης καυσίμων με τη μέθοδο της κλειστής αποθήκης και διαπιστώθηκε:
Α. πλεονάζουσα διαφορά πετρελαίου ναυτιλίας (D.O.) 8.412 λίτρα για τα οποία δεν επιδείχθηκαν τα απαιτούμενα παραστατικά που αποδείκνυαν τη νόμιμη κατοχή καθώς και την καταβολή του αναλογούντος Ε.Φ.Κ. και λοιπών επιβαρύνσεων.
Β. κατανάλωση επιπλέον ποσότητας πετρελαίου ναυτιλίας (D.O.) 2.300 λίτρων στα καύσιμα ιδιοκατανάλωσης χωρίς να το δικαιούται.
Όπως αναφέρερται, οι παραπάνω πράξεις συνιστούν τέλεση του αδικήματος της λαθρεμπορίας, κατά παράβαση των διατάξεων «περί Ε.Τ.Κ.». Ο ελεγχόμενος κατέβαλε άμεσα το αναλογούν ποσό των 24.012,14 ευρώ.
• Σε πλοίο με σημαία Λιβερίας ελέγχθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα και λοιπά φορολογικά-τελωνειακά παραστατικά σε συνδυασμό με τη διενέργεια ποσοτικής καταμέτρησης καυσίμων με τη μέθοδο της κλειστής αποθήκης και διαπιστώθηκε πλεονάζουσα διαφορά στα καύσιμα ιδιοκατανάλωσης:
Α. πετρελαίου εξωτερικής καύσης (Fuel Oil), συνολικής ποσότητας 22,3 Μ/Τ.
Β. πετρελαίου ναυτιλίας (MGO), συνολικής ποσότητας 48,46 Μ/Τ.
Οι παραπάνω πράξεις συνιστούν τέλεση του αδικήματος της λαθρεμπορίας, κατά παράβαση των διατάξεων «περί Ε.Τ.Κ.». Ο ελεγχόμενος κατέβαλε το ποσό των 145.146,59 ευρώ.
• Ύστερα από έλεγχο σε δύο πρατήρια υγρών καυσίμων που είχαν διαχειριστή το ίδιο πρόσωπο διαπιστώθηκε:
Α. κατοχή και εμπορία υγρών καυσίμων για τα οποία δεν είχαν καταβληθεί οι αναλογούντες δασμοί και λοιποί φόροι.
Β. ότι η επιχείρηση χρησιμοποίησε 30.000 λίτρα χύμα χημικού προϊόντος με εμπορική ονομασία «SOLVENT» για νοθεία βενζίνης αμόλυβδης στην εγχώρια αγορά και 5.000 λίτρα χύμα ορυκτελαίων για νοθεία του πετρελαίου κίνησης.
Συνέπεια αυτών ήταν να διαφύγουν την καταβολή των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων ύψους 151.303,75 ευρώ.
• Ύστερα από έλεγχο σε πρατήριο υγρών καυσίμων, που βρέθηκε κλειστό, και με παρουσία εισαγγελικού λειτουργού, παραλήφθηκαν δείγματα καυσίμων, μεταξύ των οποίων και δείγμα ποσότητας 4.774 λίτρων, που βρέθηκαν σε υπόγεια δεξαμενή, μη συνδεδεμένη με το σύστημα εισροών-εκροών.
Με βάση την ΑΑΔΕ, η εν λόγω ποσότητα, σύμφωνα με τη σχετική χημική ανάλυση, ήταν νοθευμένη και δεν βρέθηκε κανένα φορολογικό στοιχείο που να αποδεικνύει τη νόμιμη κατοχή της. Οι διαφυγούσες της καταβολής δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, με την καταβολή των πολλαπλών τελών, θα ανέλθουν κατ’ ελάχιστον στο ποσό των 20.000 ευρώ.
Η έρευνα συνεχίζεται και ως προς τη νομιμότητα κατοχής και διάθεσης καυσίμων μέσω του συστήματος εισροών-εκροών για το χρονικό διάστημα από την έναρξη λειτουργίας του πρατηρίου μέχρι την ημέρα του ελέγχου. Οι εκτιμώμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις ανέρχονται στο ποσό περίπου των 700.000 ευρώ.
• Ύστερα από έλεγχο σε εταιρεία εμπορίας υγραερίου διαπιστώθηκε ότι δεν είχε προβεί στη διασύνδεση των φορολογικών της μηχανισμών ως όφειλε και δεν απέστειλε δεδομένα στη Δ.Α.Τ.Ε. για το χρονικό διάστημα από 01.03.2019 έως 31.12.2021, ήτοι για χίλιες τετρακόσιες εξήντα οκτώ (1.468) ημέρες. Το σχετικό πρόστιμο ανέρχεται σε 146.800 ευρώ.
• Σε έλεγχο σε εταιρεία εμπορίας υγραερίου προς πρατήρια υγρών καυσίμων, σε διαφορετικά σημεία του Νομού Θεσσαλονίκης, προέκυψε ότι η εν λόγω εταιρεία φόρτωσε σε βυτιοφόρο όχημα ιδιοκτησίας της 10.180 κιλά υγραέριο άγνωστης προέλευσης, από το οποίο διέθεσε για χρήση ως υγραέριο κίνησης, σε δύο πρατήρια υγρών καυσίμων, 3.980 και 4.200 κιλά αντίστοιχα. Ποσότητα 2.000 κιλών δεν διατέθηκε αλλά παρέμεινε εντός του βυτιοφόρου.
Λήφθηκε δείγμα από το εν λόγω υγραέριο και στάλθηκε στη Χημική Υπηρεσία Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, η οποία γνωμάτευσε ότι δεν πληρούσε τις προδιαγραφές του υγραερίου κίνησης οχημάτων και ως εκ τούτου διατέθηκε χωρίς να έχουν τηρηθεί οι τελωνειακές διατυπώσεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, πράξη που συνιστά παράβαση-λαθρεμπορία ενεργειακών προϊόντων. Οι φορολογικές και λοιπές επιβαρύνσεις που δεν καταβλήθηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο ανέρχονται στο ποσό των 7.638,49 ευρώ.
Κατασχέθηκαν 6.200 κιλά υγραέριο (τα 3.980 κιλά διέφυγαν της κατάσχεσης) καθώς και το ανωτέρω βυτιοφόρο όχημα ως μέσο μεταφοράς λαθρεμπορεύματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα.