Η βασικότερη πληγή του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου ακούει στο όνομα συντήρηση. Οι περιορισμένοι πόροι οδηγούσαν την εταιρεία διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, τον ΟΣΕ, σε αποσπασματικές επιδιορθώσεις βλαβών όποτε αυτές καταγράφονταν. Ωστόσο σε επίπεδο συνολικού προϋπολογισμού το κόστος συντήρησης εκτοξεύεται με αυτό τον τρόπο καθώς από τη μία πρόκειται για βλάβες που θα είχαν αποφευχθεί εάν εκτελούνταν συστηματικές εργασίες συντήρησης, από την άλλη κοστίζουν πολύ ακριβότερα από ό,τι στην περίπτωση που εντοπίζονταν κατά τη διάρκεια εργασιών τακτικής συντήρησης.
«Την περίοδο αυτή, το επίκεντρο του σιδηροδρόμου έχει μετατοπιστεί στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς προωθείται μια σειρά έργων που αφορούν τη συντήρηση του δικτύου. Μάλιστα, πρόσφατα εγκρίθηκε η συντήρηση των δικτύων της Αλεξανδρούπολης, της Έδεσσας και της Δράμας», επισήμανε o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας στο πλαίσιο της 86ης ΔΕΘ.
«Παράλληλα, ωριμάζει και η πρόταση – έργο, τύπου ΣΔΙΤ που προτείνεται για όλον τον σιδηροδρομικό άξονα της Β. Ελλάδας και το οποίο εκτιμάται στα 300 εκατ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή, ο ΟΣΕ προωθεί, με τους διαθέσιμους παρεχόμενους πόρους, μια σειρά δράσεων που καλύπτουν όλες τις ανάγκες, τόσο σε επίπεδο υποδομής, όσο και σε επίπεδο συστημάτων και αφορούν τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών τμημάτων της Β. Ελλάδας, ώστε παραλαμβάνοντας τα έργα που ολοκληρώνει και η ΕΡΓΟΣΕ, να μπορεί να τα συντηρήσει και να τα διαφυλάξει, με οφέλη για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές», σχολίασε ο ίδιος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΣΔΙΤ της Β. Ελλάδας περιλαμβάνει τα τμήματα Στρυμώνας – Αλεξανδρούπολη και Πλατύ – Φλώρινα, αρχικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το 50% του έργου αφορά παρεμβάσεις ανάταξης και το 50% συντήρηση του δικτύου, με στόχο την συμβασιοποίηση του έως τα τέλη του 2023.
Σε επόμενη φάση, θα προκηρυχθούν τα άλλα δύο ΣΔΙΤ, στα τμήματα Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνα και Αεροδρόμιο Αθήνας – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο.
Γενικότερα, για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο κ. Πατέρας εμφανίστηκε αισιόδοξος, επισημαίνοντας:
«Υπάρχει η πίστη ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος μπορεί να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά του, ωστόσο επειδή η πορεία αυτή έρχεται έπειτα από πολλά «άγονα χρόνια», δεν είναι κάτι που θα γίνει γρήγορα αντιληπτό.
Απαιτούνται πολλά μικρά και ουσιαστικά βήματα για να αρχίσει να δομείται κάτι. Ο ΟΣΕ προσπαθεί τα βήματα αυτά να γίνονται ταυτόχρονα, ώστε από το 2023 και μετά να μπορέσει αυτή η προσπάθεια που γίνεται στον σιδηρόδρομο να γίνει αντιληπτή από τον Έλληνα επιβάτη και τις επιχειρήσεις».