*Κατά γενική εκτίμηση εντελώς αμφίσημος ο χρονισμός των εξελίξεων, εκτός και εντός συνόρων. Από τη μία η συνεδρίαση της ΕΚΤ μεθαύριο έως Πέμπτη, με την επικεφαλής της να ανακοινώνει είτε ακόμη μία αύξηση των επιτοκίων, είτε προσωρινή παύση. Στη μεν πρώτη περίπτωση θα πρόκειται για την 10η σερί αύξηση των επιτοκίων-προς ιστορικά υψηλά- με δυσανάλογο βάρος στα κόστη χρήματος, στη δε δεύτερη για μία ανάσα μετά από συνεχές “τρέξιμο” της οικονομίας, της επιχειρηματικότητας. Αναλυτές εκτιμούν πως, η όποια απόφαση της Γαλλίδας θα είναι σε συσχέτιση με την-μία εβδομάδα αργότερα- του ομολόγου της στην Fed. Εάν η Κριστίν Λαγκάρντ γνωρίζει ότι ο Τζερόμ Πάουελ δεν θα αυξήσει- εκ νέου- τα αμερικανικά επιτόκια, τότε το ενδεχόμενο προσωρινής παύσης θα έχει περισσότερες πιθανότητες. Παρά τις επίμονες πιέσεις των “γερακιών”. Τι θα μπορεί να αντιπροτείνει η επικεφαλής της ΕΚΤ; παύση μεν αλλά με μεγαλύτερη διάρκεια συντήρηση των επιτοκίων σε υψηλά επίπεδα, είναι ένα ενδεχόμενο που κυκλοφορεί τελευταία όλο και ευρύτερα στα ευρωπαϊκά Μέσα.
*Μας αφορά η όποια απόφαση της Λαγκάρντ- μας αφορούσε πολύ πριν από τις επάλληλες καταστροφές σε Έβρο και Θεσσαλία, πολύ δε περισσότερο τώρα. Θα το θέσει το ζήτημα (στην οικονομική του διάσταση) ο πρωθυπουργός στα διάφορα κέντρα, Βρυξέλλες, Φρανκφούρτη, το πιθανότερο αρκετά από τα αιτήματα της Αθήνας να εισακουσθούν-άλλωστε η παράμετρος κλιματική αλλαγή είναι πολύ υψηλά στην ατζέντα των ευρωπαίων αξιωματούχων- . Από αυτή την άποψη, πιθανότατα θα αποκομίσει στήριξη ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θα φανεί το εύρος της, η εξειδίκευση της. Είναι ο χρονισμός που λέγαμε, καθώς μόλις την Παρασκευή η DBRS ενέταξε την Ελλάδα στην κατηγορία των χωρών με οικονομία “επενδυτικής βαθμίδας”, 13 χρόνια μετά την…αποπομπή της και την μνημονιακή…οδύσσεια. Είναι ο “μικρότερος” από τους 4 οίκους αξιολόγησης ο καναδικός, όμως είναι πιστοποιημένος από την ΕΚΤ και αυτό “μετράει” πολλαπλώς και δεν αναφέρομαι περιοριστικά στα αμιγώς επενδυτικά αλλά ευρύτερα σε θέματα κόστους χρήματος, “τιμολόγησης” των πολλαπλών βαρών. Και σε αυτή την δραματική για την χώρα συγκυρία, κάθε συνδρομή καλοδεχούμενη είναι, όπως και οτιδήποτε αμβλύνει το πρόβλημα, οτιδήποτε απαλύνει το δράμα.
*Ο Βασίλης Γούλας το έθετε δίκην ερωτήματος (στις 8 Σεπτεμβρίου) εάν ο Daniel θα μπορούσε να “πνίξει” και την επενδυτική βαθμίδα. Σημείωνε : “…αξιοσημείωτα τα εξής: Οι αναλυτές του οίκου έχουν καταθέσει τις εισηγήσεις τους εδώ και αρκετό καιρό και η επιτροπή που αποφαίνεται έχει ήδη συνεδριάσει. Το πιθανότερο λοιπόν είναι ότι τα καταστροφικά γεγονότα των τελευταίων ημερών δεν θα επηρεάσουν την απόφαση…”
*Προσωπικά- ως DeA θα περιμένω να δω την αξιολόγηση της Moody’s, όχι μόνο γιατί είναι ο “μεγαλύτερος” (από του 3 αμερικανικούς και 1 καναδικό), αλλά κυρίως επειδή είναι ο πλέον αυστηρός (έπαθε με τα PSI και…έμαθε…) και γιατί θα μπορεί να έχει “μετρήσει” – σε κάποιο βαθμό- το κόστος της καταστροφής.
*Η αναβάθμιση αντανακλά την άποψη της DBRS ότι, σύμφωνα με το εντυπωσιακό ιστορικό της Ελλάδας, οι ελληνικές αρχές θα παραμείνουν προσηλωμένες στη δημοσιονομική υπευθυνότητα, διασφαλίζοντας ότι ο δείκτης του δημόσιου χρέους θα παραμείνει σε πτωτική τάση. Πλέον, το οικονομικό επιτελείο έχει κυκλώσει ακόμη δύο ημερομηνίες. Πρόκειται για την 20η Οκτωβρίου και την 1η Δεκεμβρίου, όταν οι Standard & Poor’s και Fitch, αντίστοιχα, πρόκειται να επικαιροποιήσουν την αξιολόγηση για την Ελλάδα.
*Αναμφίβολα επιχειρηματικό γεγονός της προηγούμενης εβδομάδας, η επικράτηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον διαγωνισμό για την “Αττική Οδό”. Τι εκτιμούν οι Πειραιώς, Euroxx και Axia, μας συνοψίζει ο Απόστολος Σκουμπούρης. Διάβασα με προσοχή τις αναλύσεις και των 3, κράτησα τα εξής 2,
-από την Euroxx το: στη συνιστώσα των ιδίων κεφαλαίων, εάν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποφασίσει να παραμείνει ο μοναδικός ανάδοχος, η απαίτηση σε μετρητά ανέρχεται σε περίπου 650 εκατ. ευρώ, ενώ εάν αποφασίσει να κινηθεί με εταίρο, το ποσό διαμορφώνεται σε 325 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα κρατώ το ενδεχόμενο να κινηθεί με εταίρο (First Sentier; )
-από την AXIA το: το νέο έργο αναμένεται να διπλασιάσει το μέγεθος του τομέα παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου καθιστώντας τον ένα στρατηγικό επενδυτή σε ευρωπαϊκό πλέον επίπεδο, δεδομένων και των άλλων έργων του χαρτοφυλακίου. Σημαντικό ότι το χαρτοφυλάκιο εκτός του μεγέθους του είναι ένα από τα νεότερα στην Ευρώπη με διάρκεια ζωής άνω των 20 χρόνων.
*Προσωπικά, το ενδεχόμενο εισαγωγής στο Χρηματιστήριο ενός “φορέα συμμετοχών σε Παραχωρήσεις” το θεωρώ ώριμο, πολύ περισσότερο απ’ όταν το είχε προτείνει γνωστός deal maker- τότε- στον Γιώργο Μπόμπολα, επί ημερών παντοκρατορίας του σε κατασκευές-παραχωρήσεις της ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Στο 2007 αναφέρομαι, για τους έχοντες καλή μνήμη.
*HSBC: Από σήμερα, Δευτέρα, μέχρι και την Τετάρτη ο τραπεζικός όμιλος διοργανώνει road show, με τη συμμετοχή αρκετών εισηγμένων. Δεδομένου ότι, πρόκειται για την πρώτη επικοινωνία Ελλήνων επιχειρηματιών, βασικών μετόχων με ξένους διαχειριστές την…επομένη της αναβάθμισης της ελληνικής οικονομίας από την DBRS, το ενδιαφέρον είναι εύγλωττο. Παρά το γεγονός πως, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης έχει τη “μικρότερη” βαρύτητα- από τους 4- η απόδοση της επενδυτικής βαθμίδας αποτελεί γεγονός αναστροφής και μάλιστα μακροπρόθεσμης. Αυτό γιατί η χώρα αποκτά και πάλι το investment grade μετά από 13ετή απουσία από τον…επενδυτικό στίβο. Με την υποστήριξη των Ελληνικών Χρηματιστηρίων ο κύκλος παρουσίασης των εισηγμένων, οι Β2Β επαφές με fund managers κ.λ.π μία καλή πρώτη “τιμολόγηση” των νέων δεδομένων που διαμορφώνονται στην αγορά. Προφανώς και υπό το βάρος των επάλληλων φυσικών καταστροφών, των συνεπειών και του αναπόφευκτου (και) οικονομικού κόστους. Ευρύτερα εννοούμενου, καθώς συμπεριλαμβάνει τις επιπτώσεις από τον πρωτογενή τομέα μέχρι το τελικό αποτέλεσμα.
*Η ακραία κακοκαιρία που έπληξε Μαγνησία, Τρίκαλα, Καρδίτσα και Λάρισα σε ύφεση, τα προβλήματα όμως σε έξαρση, τόσο τα άμεσα, όσο αυτά που θα “κοστολογηθούν” σε όλα τα πεδία τις εβδομάδες, τους μήνες που ακολουθούν.
*Ξανά δοκιμάζεται (και) το πολιτικό σύστημα, τόσο σε κεντρικό όσο σε περιφερειακό επίπεδο, μετριέται και καταγράφεται ελλιπές, για τους συγγενείς των νεκρών, τους χιλιάδες άστεγους, τους μη έχοντες-κυριολεκτικά- στον ήλιο μοίρα. Βουλιάζουμε-δεν αλλάζουμε το θλιβερό μότο-κρίνοντας ενδεικτικά από την περίπτωση της γέφυρας στον Αλμυρό (* )- θα ξεχαστεί και αυτό; όπως και η καταστροφική απώλεια του 58% του πλούτου του δάσους της Δαδιάς; την ίδια στιγμή η αντιμετώπιση των αναγκών χιλιάδων συμπολιτών- από τις απλές καθημερινές μέχρι τις ευρύτερες- τινάζει στον αέρα το ήρεμο κλίμα που επιδίωκε η κυβέρνηση.
*Πρακτικά ζητήματα-ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεων…χθες, τι θα γίνει λ.χ. με τα δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης κ.α. πως θα καλυφθούν οι ανάγκες του πρωτογενούς τομέα, πως θα αποκατασταθεί στοιχειωδώς η λειτουργία σε κοινωνικό για να μην αναφερθούμε σε επιχειρηματικό, οικονομικό επίπεδο.
*Μέτρα στήριξης ανακοίνωσε η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, άμεσα η εξειδίκευση…οφείλουν να είναι ουσιαστικού και όχι προσχηματικού χαρακτήρα. Ενέργειες αποκατάστασης από επιχειρήσεις, εταιρείες που μπορούν (και οφείλουν) να συνδράμουν πρακτικά, στο πεδίο που λένε, δηλαδή στις κατασκευές, στις υποδομές, στις κάθε λογής χρήσεις που απαιτούνται για την σταδιακή αποκατάσταση. -Παθαίνουμε- δεν μαθαίνουμε. Η γέφυρα του Ξηριά στον Αλμυρό καταστράφηκε το 2020 από την θεομηνία Ιανός. Η κυβέρνηση διέθεσε τα απαραίτητα κονδύλια- 1,7 εκατ.- η Περιφέρεια Θεσσαλίας προχώρησε και υλοποίησε τα έργα αποκατάστασης μετά την κατάρρευση της γέφυρας. Η γέφυρα του Ξηριά στον Αλμυρό ξανά καταστράφηκε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, αυτή την φορά από την θεομηνία Ντάνιελ.
*Αυτά, προσώρας με την ευχή να μην βρει κι άλλη καταστροφή τον τόπο μας…