Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΗ κρίσιμη διεθνής συγκυρία και η σημασία της «επιστροφής» των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Η κρίσιμη διεθνής συγκυρία και η σημασία της «επιστροφής» των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Σε μια συγκυρία άκρως κομβική, όπου τα αμυντικά «δόγματα» της Ευρώπης και όλου του κόσμου επανεξετάζονται ραγδαία, με δύο πολέμους εν εξελίξει στις παρυφές της Ευρώπης και με την ενέργεια και την ναυτιλία να διαδραματίζουν κομβικό ρόλο, το γεγονός ότι η Ελλάδα, σταδιακά αποκτά ξανά ενεργά ναυπηγεία, είναι μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη.

Άλλωστε, η μεγαλύτερη παραδοξότητα ήταν ότι μια χώρα που αποτελεί την κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο ελέγχοντας περίπου το 21% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου στην υφήλιο, είχε καταφέρει να καταστρέψει τη ναυπηγική της βιομηχανία, ακολουθώντας την πορεία καταστροφής και χρεοκοπίας σχεδόν κάθε είδους (βαριάς) βιομηχανίας.

Επιπλέον, οι θαλάσσιοι δρόμοι δεν αποτελούν πλέον μόνο τον απόλυτο μεταφορέα αγαθών στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο και στην ενέργεια, μέσω της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά και άλλων πτυχών ενέργειας, όπως μπαταρίες αποθήκευσης κ.α.

Το δάνειο που υπεγράφη χθες

Χθες υπογράφηκε με κάθε επισημότητα και σε τελετή υψηλής σημειολογίας παρουσία του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζορτζ Τσούνις και των υπουργών Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα και Εργασίας Άδωνι Γεωργιάδη η συμφωνία χρηματοδότησης ανάμεσα στον αμερικάνικο αναπτυξιακό οργανισμό International Development Finance Corporation (DFC) και τον όμιλο ΟΝΕΧ, που τα τελευταία τριάμισι χρόνια, «τρέχει» επενδύσεις για την ανάσταση των ελληνικών ναυπηγείων.

Σημαντική ώθηση από τη χρηματοδότηση

Η χρηματοδότηση ύψους 125 εκατ. δολαρίων αναμένεται να έχει καταλυτικό ρόλο στον μετασχηματισμό των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε έναν σύγχρονο ναυπηγικό κόμβο, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Είναι χαρακτηριστικό πως τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να αυξήσουν δραστικά τη δυναμικότητά τους, αποκτώντας τη δυνατότητα υποστήριξης άνω των 200 πλοίων ετησίως.

Όπως τόνισε ο κ. Ξενοκώστας στους δημοσιογράφους, αυτή τη στιγμή απασχολούνται περίπου 600 εργαζόμενοι στα ναυπηγεία Ελευσίνας, όμως υπολογίζεται μέσα στην επόμενη τριετία και προϊόντος της ανάπτυξης των εργασιών, τα ναυπηγεί να παρέχουν άμεσα και έμμεσα περισσότερες από 3.000 θέσεις εργασίας, από 500 σήμερα.

Στη Σύρο, όταν ανέλαβε η εταιρεία οι εργαζόμενοι ήταν 180, ενώ τώρα φτάνουν τους 600.

Επίσης τόνισε πως το ομολογιακό δάνειο που τα Ναυπηγεία Ελευσίνας λαμβάνουν από τον αμερικάνικο αναπτυξιακό οργανισμό DFC, είναι το πρώτο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, καθώς και το πρώτο που γίνεται με ναυπηγείο παγκοσμίως.

«Μαζί επανατοποθετούμε την Ελλάδα γεωστρατηγικά μέσω των επενδύσεων στα ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας και φιλοδοξούμε μέσα από τη δουλειά μας να αφήσουμε στις επόμενες γενιές έναν καλύτερο πλανήτη απ’ αυτόν που παραλάβαμε», τόνισε συναισθηματικά φορτισμένος ο κ. Ξενοκώστας και συμπλήρωσε δίνοντας το στίγμα:

«Το 70% των πλοίων στη Σύρου είναι ελληνικών συμφερόντων, ενώ το ποσοστό για την Ελευσίνα είναι 83% από τότε που ανάλαβε η Onex». Αναφερόμενος στα σχέδια που έχει η Onex τόσο για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας όσο και για τα Ναυπηγεία στη Σύρο, επισήμανε ότι «θα κάνουμε τα καλύτερα ναυπηγεία ώστε να είναι επιλογή αριστείας και όχι μόνο επιλογή πατριωτισμού».

Παράλληλα, ο κ. Ξενοκώστας επισήμανε πως το ναυπηγείο Σύρου δεν είχε ξεπεράσει ποτέ τα 18 εκατ. ευρώ κύκλο εργασιών ετησίως, ενώ πέρυσι ο τζίρος έφτασε στα 42 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος αναμένεται στα 52-53 εκατ. ευρώ.

Το επενδυτικό πλάνο

Δίνοντας το στίγμα για το επενδυτικό πλάνο, ο κ. Ξενοκώστας γνωστοποίησε πως η Onex έχει ήδη επενδύσει 80 εκατ. στη Σύρο, με τα 30 εκατ. σε υποδομές και πάνω από 20 σε μισθούς εργαζομένων, ενώ στην Ελευσίνα έχουν επενδυθεί 23 εκατ. ευρώ, πριν ακόμη περάσουν στην κυριότητα της εταιρείας επίσημα. Σημείωσε ότι συνολικά και στα δύο ναυπηγεία υπάρχει επενδυτικό πλάνο 500 εκατ. δολαρίων, με τα 300 εκατ. να πηγαίνουν σε υποδομές και ανάπτυξη, ενώ τα 200 εκατ. θα επιστραφούν σε ασφαλιστικά ταμεία και εργαζόμενους. Στόχος είναι η Ελευσίνα να εξυπηρετεί 200 πλοία το χρόνο, ενώ η Σύρος ήδη εξυπηρετεί 100. Επίσης, υπάρχει πρόγραμμα 60 εκατ. για τα επόμενα πέντε χρόνια για την πράσινη μετάβαση του ναυπηγείου της Σύρου.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης έλαβαν χώρα και τα εγκαίνια της Δεξαμενής «Στρατής Ανδρεάδης». Πρόκειται για μια νέας γενιάς Δεξαμενή, κατηγορίας Panamax, η οποία ενσωματώνει «πράσινες» και «έξυπνες» τεχνολογίες. Συνάμα, όπως τόνισε ο κ. Ξενοκώστας, θα επιδιορθωθούν και οι άλλες δύο δεξαμενές των Ναυπηγείων Ελευσίνας και θα ονομαστούν προς τιμή των ιδρυτών των Ναυπηγείων στην Ελλάδα, “Γιάννης Γουλανδρής” και “Σταύρος Νιάρχος”.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ