Σε δύσκολα νερά, λόγω της ενεργειακής κρίσης, βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα, την ώρα που η χώρα ποντάρει στον τουρισμό για να πάρει οικονομικές ανάσες, αλλά και που οι νησιώτες ήδη αντιμετωπίζουν ένα καταιγιστικό κύμα ανατιμήσεων και αυξημένου κόστους ζωής. Μάλιστα, ήδη, καταγράφεται μια μείωση δρομολογίων, ενώ μια πιθανή συνέχιση του σπιράλ ακρίβειας στα καύσιμα θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Το όλο, πάντως, ζήτημα ετέθη σε συνάντηση εκπροσώπων του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας με τον Υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, όπου εξετάστηκε το τι μέλλει γενέσθαι ενόψει της θερινής σεζόν. Στην συνάντηση εκ μέρους του ΣΕΕΝ, συμμετείχαν νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρο Πασχάλης ο Αντιπρόεδρος Ακτοπλοΐας Ευστράτιος Απέργης, ο Αντιπρόεδρος Διεθνών Πλοών Σπυρίδων Πρωτοπαπαδάκης, ο Γενικός Γραμματέας Θεολόγος Παναγιωτάκης και ο Ταμίας Διονύσης Θεοδωράτος.
Όπως ανέφερε, με βάση πληροφορίες, ο νέος πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Σπύρος Πασχάλης, το επιπλέον λειτουργικό κόστος, λόγω καυσίμων για τον ακτοπλοϊκό κλάδο ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Μάλιστα ο ΣΕΕΝ, στη συνέχεια, με σχετική του επιστολή προς το οικονομικό επιτελείο, αλλά και το Μέγαρο Μαξίμου έθεσε επί τάπητος το όλο ζήτημα κάνοντας λόγο για την ανάγκη “μιας στοχευμένης και χρονικά περιορισμένης παρέμβασης στην αγορά για να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και να συνεχιστεί η απρόσκοπτη προσφορά ακτοπλοϊκών υπηρεσιών σε προσιτές τιμές για το επιβατικό κοινό και τους μεταφορείς”.
Όπως, ειδικά, αναφέρεται από τον ΣΕΕΝ “η εξέλιξη των διεθνών τιμών πετρελαίου τους τελευταίους μήνες και ειδικά από τον Δεκέμβριο του 2021 δεν καθοδηγείται πια από τις κανονικές δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης αλλά καθοριστικό ρόλο πλέον στη διαμόρφωση των τιμών διαδραματίζουν πολιτικές δηλώσεις και φόβοι που πηγάζουν από την κρίση στην Ουκρανία” οδηγώντας σε αβεβαιότητα και τεράστιες αυξήσεις τιμών.
Τα μέτρα έξι σημείων
Στο φόντο αυτό ο ΣΕΕΝ, κατόπιν, όπως σημειώνει, “προσεκτικής αξιολόγησης των διαθέσιμων επιλογών” έθεσε υπόψη της κυβέρνησης έξι συνολικά μέτρα για την ανάσχεση της υφιστάμενης κλιμάκωσης που παρατηρείται στις τιμές εφοδιασμού με πετρέλαιο κίνησης των πλοίων αλλά και διασφάλισης της ελάχιστης απαιτούμενης ρευστότητας για τη λειτουργία των πλοίων.
-Πιο συγκεκριμένα τα μέτρα αφορούν στην επιβολή ενός είδους πλαφόν στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη βάση της μέσης τιμής του προηγούμενου Δεκεμβρίου. Η διαφορά, όπως τονίζεται μπορεί να καλυφθεί από πόρους προερχόμενους από Ταμείο της ΕΕ, έπειτα από παροχή σχετικής έγκρισης περί κρατικών ενισχύσεων. Η εκτιμώμενη, δε, δαπάνη ενίσχυσης για όλον τον κλάδο υπολογίζεται στα 12-18 εκατομμύρια ευρώ ανα μήνα εφαρμογής του μέτρου και ανάλογα πάντα με την εποχικότητα.
-Επιπλέον προτείνεται η προσωρινή μείωση του ΦΠΑ επί των εισιτηρίων επιβατών, στα επίπεδα του 6% και την επιστροφή του στο 13% εάν οι τιμές των καυσίμων πέσουν στα επίπεδα του Δεκεμβρίου. Η εκτιμώμενη μέση δαπάνη του εν λόγω μέτρου για όλον τον κλάδο ανέρχεται στα 2,5 εκατ. ευρώ,
-Επίσης ο ΣΕΕΝ πρότεινε την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών όπως είχε γίνει κατά την διάρκεια της πανδημίας με ορίζοντα ισχύος του εν λόγω μέτρου, το χρονικό σημείο επαναφοράς των τιμών των καυσίμων στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2021. Η εκτιμώμενη δαπάνη ανέρχεται στα 2 εκ. ευρώ ανά μήνα,
-Παράλληλα ο Σύνδεσμος θέτει επί τάπητος την προκήρυξη επιπλέον γραμμών δημόσιας υπηρεσίας όπως έγινε κατά την περίοδο της πανδημίας, την αύξηση των μισθωμάτων για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές μονοετούς διάρκειας κατά 30% τουλάχιστον. Το κόστος για την ενίσχυση με αυτή τη μορφή για όλον τον κλάδο εκτιμάται στα 2,3 εκατομμύρια ανά μήνα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2022.
-Επίσης ζητεί την προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων που υλοποιούν σε διάφορες κατηγορίες επιβατών οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ή την αποζημίωση του απολεσθέντος εσόδου βάσει προσκόμισης των σχετικών παραστατικών μέχρι την επαναφορά των μέσων τιμών καυσίμων στα επίπεδα του Δεκεμβρίου 2021. Το κόστος για τη συγκεκριμένη δράση ανέρχεται στα 4 εκατ. ευρώ ανά μηνα εφαρμογής του μέτρου.
-Ταυτόχρονα ο ΣΕΕΝ, στις προτάσεις του τονίζει, την ανάγκη ενίσχυσης της ρευστότητας με τη άμεση καταβολή του μεγαλύτερου μέρους των 50 εκατ. ευρώ που οφείλει το Υπουργείο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες για δρομολόγια αγόνων γραμμών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.
Το ΥΕΝ
Από την πλευρά του, πάντως, ο κ. Πλακιωτάκης, με βάση την ανακοίνωση του ΥΕΝ, αναγνώρισε ότι πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόβλημα το οποίο έχει προκληθεί από την πανδημία και επιδεινώθηκε λόγω της κρίσης στην Ουκρανία, επισημαίνοντας ότι απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή λόγω του εθνικού ρόλου της ακτοπλοΐας για την χώρα μας. Επίσης, δεσμεύτηκε να συζητήσει το θέμα αυτό και στα συναρμόδια Υπουργεία ώστε να εξετασθεί δέσμη μέτρων τα οποία θα βελτιώσουν την κατάσταση.
Η άνοδος των τιμών
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων (VLSFO – χαμηλού θείου και MGO) χονδρικά έχει διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι με τον τόνο πετρελαίου να υπερβαίνει τα 1000 ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, στις αρχές Μαρτίου για πρώτη φορά στην ιστορία του ναυτιλιακό καύσιμο για τα ταχύπλοα (το MGO) έσπασε στον Πειραιά το φράγμα των 1.000 δολ. τον τόνο (935 ευρώ ο τόνος περίπου) ενώ οι τιμές των καυσίμων για τα συμβατικά ακτοπλοϊκά πλοία κυμαίνονται από 610 δολ. (υψηλού θείου) ο τόνος, μέχρι και 944 δολ. (χαμηλού θείου). Οι αντίστοιχες τιμές στις 11 Μαρτίου ήταν στα 1.159 δολ ο τόνος στα καύσιμα MGO, στα 1.105 δολ στα καύσιμα χαμηλού θείου ενώ στα καύσιμα υψηλού θείου ήταν στα 663 δολ. ο τόνος.