Το κανονιστικό πλαίσιο που θα διέπει την απελευθέρωση της αγοράς των ΚΤΕΛ παρουσιάζεται σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο. Πρόκειται για το νομοσχέδιο που αφορά στις δημόσιες υπεραστικές και αστικές οδικές επιβατικές μεταφορές το οποίο παίρνει σάρκα και οστά. Θα αποτελεί συνέχεια του νόμου 4199/2013 «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών» και επί του πρακτέου εναρμονίζει την εθνική νομοθεσία με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370/2007.
Το νομοσχέδιο, που παρουσιάζει σήμερα ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, προβλέπει την προκήρυξη ανοιχτών δημόσιων διαγωνισμών για την ανάθεση εκτέλεσης των υπεραστικών γραμμών, οι οποίες σήμερα διεξάγονται από τα ΚΤΕΛ. Πρακτικά ανοίγει την πόρτα για τη συμμετοχή και άλλων παρόχων – πέραν των ΚΤΕΛ – στους σχετικούς διαγωνισμούς παροχής συγκοινωνιακού έργου.
Πρωταρχικό κριτήριο ανάθεσης θα είναι η οικονομικότερη προσφορά, ωστόσο θα περιλαμβάνονται και άλλα κριτήρια όπως είναι ο διαθέσιμος στόλος λεωφορείων, οι κτηριακές υποδομές, η εξασφάλιση των βέλτιστων συγκοινωνιακών υπηρεσιών, η οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, κ.ά.
Οι διαγωνισμοί θα προκηρύσονται από το υπουργείο Υποδομών -Μεταφορών, με την εποπτεία εκτέλεσης του έργου να διεξάγεται από τις Περιφέρειες, οι οποίες, θα πρέπει να έχουν ήδη προσκομίσει στο υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών μελέτες που θα προσδιορίζουν τις συγκοινωνιακές ανάγκες τους. Βάσει αυτών των μελετών, θα προκηρυχθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί.
Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 40 – 50 διαγωνισμούς σε όλη τη χώρα. Εξαίρεση θα αποτελέσουν τα μικρά νησιά, στα οποία θα υπάρξει απευθείας ανάθεση στο πρότυπο των άγονων γραμμών. Στόχος είναι, με την προϋπόθεση της τήρησης όλων των χρονοδιαγραμμάτων, η προκήρυξή τους να γίνει στις αρχές του 2023.