Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣΗ αξιοποίηση του Γκόνου στο επίκεντρο του ΤΑΙΠΕΔ

Η αξιοποίηση του Γκόνου στο επίκεντρο του ΤΑΙΠΕΔ

Με το βλέμμα στραμμένο στο 2023 ΤΑΙΠΕΔ και ΓΑΙΟΣΕ έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμο με στόχο την αξιοποίηση του παλαιού στρατοπέδου του Γκόνου ώστε αυτό να μετατραπεί σε κομβικό εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Οι δύο πλευρές προχώρησαν στην υπογραφή σύμβασης που προβλέπει την ωρίμανση του έργου, ώστε ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση της έκτασης να πραγματοποιηθεί εντός του 2023.

Το έργο αξιοποίησης του Γκόνου (αποτελεί έκταση 672 στρεμμάτων) εντάχθηκε στο πρόγραμμα «Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας», με απόφαση της αντίστοιχης Κυβερνητικής Επιτροπής, η οποία όρισε το ΤΑΙΠΕΔ φορέα ωρίμανσης για την επίσπευση των σχετικών διαδικασιών.

Το ύψος της επένδυσης θα εξαρτηθεί από το σενάριο χρήσεων που θα επιλεγεί. Με βάση αναλύσεις, η παραχώρηση του Ε/Κ στο Γκόνο για περίοδο, τουλάχιστον 30 ετών, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για χρήση υπηρεσιών logistics, μεταποίησης, συναρμολόγησης και ζωνών ελεύθερου εμπορίου.

Το ύψος της επένδυσης ποικίλει, ανάλογα με το σύνολο των κατασκευαστικών φάσεων και χρήσεων. Το ελάχιστο απαιτούμενο ύψος της επένδυσης ανέρχεται στα 115 – 120 εκατ. ευρώ και το μέγιστο στα 200 – 260 εκατ. ευρώ.

Τα οικονομικά οφέλη:

-Εφάπαξ αρχικό οικονομικό αντάλλαγμα (entry fee): 10 εκατ. ευρώ,

-Ετήσιο σταθερό αντάλλαγμα: 300 χιλ. ευρώ έως 900 χιλ. ευρώ,

-Ποσοστό επί των ακαθάριστων εσόδων: 2,8% έως 4%,

-Εσωτερική απόδοση ιδίων κεφαλαίων: 9,5% έως 10,5%,

-Εσωτερική απόδοση έργου: 6% έως 7%.

Από την άλλη το «αποτύπωμα» του έργου, από οικονομική και κοινωνική πλευρά, έχει προσδιοριστεί ως εξής:

-Συνολική Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία 325 εκατ. (30% άμεση, 15% έμμεση και 55% επαγόμενη),

-Σε επίπεδο απασχόλησης 3.200 θέσεις εργασίας (33% άμεσες, 20% έμμεσες, και 47% επαγόμενες).

Στελέχη της αγοράς των εμπορευματικών μεταφορών υποστηρίζουν ότι η Ελλάδα πρέπει να αποκτήσει δυο σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα και σιδηροδρομικά terminals, τουλάχιστον, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ο Γκόνος γειτνιάζει με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία οδό, την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, οπότε μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της Β. Ελλάδας.

Η εξέλιξη και η έκβαση του διαγωνισμού για τον Γκόνο θα εξαρτηθεί από τη «συμπεριφορά» που θα επιδείξουν εταιρείες, όπως ο ΟΛΘ και μεγάλες εταιρείες logistics, υπογραμμίζοντας με νόημα ότι η γεωπολιτική αστάθεια της τρέχουσας περιόδου έχει αναδείξει με τον πιο επιτακτικό τρόπο την ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου δικτύου εφοδιαστικής αλυσίδας και εμπορευματικών ροών. 

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ