Ένα βήμα πριν την προκήρυξή τους βρίσκονται δύο διαγωνισμοί για ισάριθμα εμβληματικά, για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, έργα. Οι δύο διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ που έχουν πάρει το δρόμο προς την Βουλή αφορούν στην ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και στην ολοκλήρωση της διπλής γραμμής Αίγιο-Ρίο. Οι διαδικασίες της προσυμβατικής περιόδου έχουν ήδη ολοκληρωθεί και για τα δύο έργα και εκκρεμεί η παρουσίαση τους στη Βουλή, ώστε στη συνέχεια να υπογραφούν.
Η παρουσίαση των δύο έργων στη Βουλή καθυστέρησε λόγω νόησης του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή και του υφυπουργού Υποδομών Γ. Καραγιάννη με κορωνοϊό.
Τα δύο αυτά έργα σηματοδοτούν την ολοκλήρωση της δημοπράτησης μεγάλων σιδηροδρομικών έργων μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θα ακολουθήσει «επόμενη δόση» με το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Ανάδοχοι είναι: η ΑΒΑΞ για το πρώτο έργο και το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ για τη γραμμή Αίγιο-Ρίο
Τα δύο έργα είναι εξαιρετικά σημαντικά για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα θα ανοίξει τον δρόμο στη δρομολόγηση σύγχρονων τρένων από την Αθήνα μέχρι την πόλη των Μετεώρων.
Με την λειτουργία της ηλεκτροκίνησης η διαδρομή Αθήνα-Καλαμπάκα θα μπορεί να διανύεται σε λιγότερο από 3 ώρες με αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας αλλά και της εμπειρίας του επιβάτη. Το 2026 θα μπορούν να ξεκινήσουν τα πρώτα δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα τρένα, σε περίπτωση που τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα.
Παράλληλα είναι το πρώτο βήμα για τη μελλοντική σχεδιαζόμενη επέκταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα. Για τη νέα γραμμή υπάρχει εγκεκριμένο κονδύλι από το CEF II για να προχωρήσουν οι μελέτες.
Το τρένο στην Πάτρα
Το δεύτερο έργο αφορά την επαναλειτουργία της γραμμής από το Αίγιο μέχρι το Ρίο. Δεν θα έχει πλέον καμία σχέση με την παλαιά μετρική γραμμή. Θα είναι διπλή, ηλεκτροκινούμενη, με σηματοδότηση και δυνατότητα για ταχύτητες έως και 200χλμ/ώρα σε κάποια τμήματα.
Θα κάνει πραγματικότητα την επιστροφή του τρένου στην Πάτρα, καθώς θα φτάσει κυριολεκτικά μέχρι την είσοδο της πόλης. Εφόσον τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, το 2026 θα ξεκινήσουν τα πρώτα εμπορικά δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα τρένα. Το δρομολόγιο με ένα express τρένο θα διαρκεί λιγότερο από 2 ώρες.
Στο τμήμα Αίγιο-Ρίο συμπεριλαμβάνεται και η σήραγγα Παναγοπούλας όπου με 4,5 χιλιόμετρα θα γίνει η 4η μεγαλύτερη στη χώρα, πίσω από εκείνη της Όθρυος, του Καλλιδρόμου και των Τεμπών.
Στη νέα γραμμή Αίγιο-Ρίο οι σταθμοί θα είναι όλοι καινούργιοι, όπως συνέβη άλλωστε και στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο. Σημαντικό στοιχείο βέβαια θα είναι να προβλεφθεί η ύπαρξη οδικών προσβάσεων για την ομαλή ένταξη τους στην λειτουργία των περιοχών που θα εξυπηρετούν.