Ένα βήμα πριν την υπογραφή τους βρίσκονται δύο διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ οι οποίοι αναμένεται να αλλάξουν άρδην την εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Πρόκειται για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και την πολυαναμενόμενη ολοκλήρωση της διπλής γραμμής Αίγιο – Ρίο. Αμφότερα τα έργα βρίσκονται στην προσυμβατική τους περίοδο και στόχος είναι η υπογραφή των συμβάσεων εντός Φθινοπώρου.
Στόχος είναι μέχρι το φθινόπωρο να έχουν εγκριθεί οι συμβάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να παρουσιαστούν τα έργα στη Βουλή. Με αυτά τα έργα ολοκληρώνεται η δημοπράτηση μεγάλων σιδηροδρομικών έργων μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θα ακολουθήσει “επόμενη δόση” με το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Ανάδοχοι είναι: η ΑΒΑΞ για το έργο της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ για τη γραμμή Αίγιο-Ρίο
Πώς θα αλλάξει η εικόνα του δικτύου
Τα δύο έργα θεωρούνται εξαιρετικά σημαντικά για την εξέλιξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα θα δώσει τη δυνατότητα για δρομολόγηση σύγχρονων τρένων από την Αθήνα μέχρι την πόλη των Μετεώρων. Με την ενεργοποίηση της ηλεκτροκίνησης η διαδρομή Αθήνα-Καλαμπάκα θα καλύπτεται σε λιγότερο από 3 ώρες με αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας αλλά και της εμπειρίας του επιβάτη. Εάν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και δεν προκύψουν απρόοπτα, το 2026 θα ξεκινήσουν τα πρώτα δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα τρένα. Παράλληλα είναι το πρώτο βήμα για την μελλοντική σχεδιαζόμενη επέκταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα. Για τη νέα γραμμή υπάρχει εγκεκριμένο κονδύλι από το CEF II για να προχωρήσουν οι μελέτες.
Το τρένο στην Πάτρα
Το δεύτερο έργο αφορά την επαναλειτουργία της γραμμής από το Αίγιο μέχρι το Ρίο. Αποσπάται, από κάθε έννοια, από την παλαιά μετρική γραμμή, καθώς θα είναι διπλή, ηλεκτροκινούμενη, με σηματοδότηση και δυνατότητα για ταχύτητες έως και 200χλμ/ώρα σε ορισμένα τμήματα. Επί του πρακτέου επαναφέρει το τρένο στην Πάτρα καθώς αυτό θα φτάνει έως την είσοδο της πόλης. Εφόσον τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, το 2026 θα ξεκινήσουν τα πρώτα εμπορικά δρομολόγια με ηλεκτροκίνητα τρένα. Το δρομολόγιο με ένα express τρένο θα διαρκεί λιγότερο από 2 ώρες.
Στο τμήμα Αίγιο-Ρίο συμπεριλαμβάνεται και η σήραγγα Παναγοπούλας μήκους 4,5 χιλιόμετρα. Θα γίνει η 4η μεγαλύτερη στη χώρα, ακολουθώντας εκείνη της Όθρυος, του Καλλιδρόμου και των Τεμπών.
Στη νέα γραμμή Αίγιο-Ρίο οι σταθμοί θα είναι όλοι καινούργιοι, όπως συνέβη άλλωστε και στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο. Σημαντικό στοιχείο βέβαια θα είναι να προβλεφθεί η ύπαρξη οδικών προσβάσεων για την ομαλή ένταξη τους στην λειτουργία των περιοχών που θα εξυπηρετούν.
Τέλος, με το έργο αυτό θα απομένει πλέον το τελευταίο τμήμα από το Ρίο μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας, που ολοκληρώνει πλήρως την σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Πάτρα. Ο διαγωνισμός για αυτό το τμήμα είναι προγραμματισμένος να «τρέξει» φέτος.
Τα επόμενα έργα
Για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 έχει προβλεφθεί η δημοπράτηση νέων σημαντικών έργων που συμπληρώνουν ή αναβαθμίζουν το δίκτυο. Οι πιο σημαντικοί από αυτούς σε επίπεδο νέων έργων είναι η αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη ύψους 120 εκατ. ευρώ και η ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.
Με το πρώτο έργο θα επιτραπεί στα τρένα να αναπτύσσουν αρκετά μεγαλύτερες ταχύτητες ενώ με το δεύτερο θα μπορεί να συνδεθεί το ελληνικό με το βουλγαρικό σιδηροδρομικό ηλεκτροκίνητο δίκτυο.