Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως επιβραδύνεται, καθώς οι καταναλωτές εκφράζουν ανησυχίες για την περιορισμένη υποδομή φόρτισης, όπως αποκαλύπτει η πέμπτη ετήσια έρευνα της EY, Global Mobility Consumer Index. Η φετινή έκθεση, που περιλαμβάνει τις απόψεις 19.000 καταναλωτών από 28 χώρες, δείχνει ότι το ποσοστό αυτών, που προτίθενται να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα, αυξήθηκε μόλις κατά 3% από πέρυσι, φτάνοντας το 58%, έναντι 55% το 2023.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ), η δυναμική αυτή σηματοδοτεί μία επιβράδυνση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν η ζήτηση είχε αυξηθεί κατά 25 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2020 και 2023. Συνολικά, το 2024, η πρόθεση αγοράς νέου αυτοκινήτου παγκοσμίως, αυξήθηκε από 44% σε 51%. Ωστόσο, στις ΗΠΑ, το ποσοστό όσων σκοπεύουν να αγοράσουν αυτοκίνητο μειώθηκε, από 60% σε 50%, και όσων σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, από 48% σε 34%.
Αντίθετα, στην Ευρώπη, η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στα επόμενα δύο χρόνια, καταγράφει αύξηση. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο η πρόθεση αγοράς αυξήθηκε από 45% το 2023 σε 56% φέτος, και στη Νορβηγία από 34% σε 50%.
Οι κύριοι παράγοντες, που φρενάρουν την αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, συνδέονται με το γεγονός ότι οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί για το θέμα της φόρτισης, με το 27% να αναφέρει την έλλειψη υποδομών φόρτισης ως βασική ανησυχία. Στο μεταξύ, ένα 25% αναφέρει τον περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων μοντέλων και το 18% θεωρεί την αναγκαία διάρκεια φόρτισης ως αποτρεπτική.
Κόστος καυσίμων
Σημαντικό εύρημα αποτελεί, επίσης, η ανησυχία για το υψηλό κόστος αντικατάστασης των μπαταριών, που σημειώθηκε από το 26% των ερωτηθέντων.
Παράλληλα, ενώ το υψηλό κόστος των καυσίμων αποτελεί κίνητρο αγοράς για το 37%, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, που το 2021 ώθησαν το 49% των καταναλωτών στην ηλεκτροκίνηση, παρακινούν μόλις το 34% το 2024.
Τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα
Στην ευρωπαϊκή αγορά, οι κινέζικες μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων κερδίζουν έδαφος λόγω της σχέσης ποιότητας/τιμής. Το 59% των καταναλωτών δηλώνει ότι η τιμή και η ποιότητα, τους κάνουν να εξετάσουν την αγορά κινέζικου οχήματος, ενώ το 51% βρίσκει ελκυστική την ποικιλία των μοντέλων.
Ωστόσο, στην Ευρώπη, μόλις το 12% των καταναλωτών, που σκοπεύουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα, συμπεριλαμβάνουν τουλάχιστον μία κινέζικη μάρκα μεταξύ των τριών πρώτων προτιμήσεων τους. Ο κύριος λόγος, που θα εξέταζαν την αγορά ηλεκτρικού οχήματος κινέζικης μάρκας, είναι η σχέση ποιότητας/τιμής (59%), με την ελκυστικότητα των προσφερόμενων μοντέλων (51%) να ακολουθεί.
Η έρευνα αναδεικνύει, επίσης, διαφοροποιήσεις στις απόψεις των διάφορων γενεών. Ενώ τόσο οι millennials, όσο και οι ερωτηθέντες από την Gen Z, ανέφεραν την καλή σχέση ποιότητας/τιμής ως τον κύριο λόγο για να εξετάσουν κινέζικες μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων, μόνο το 36% των ερωτηθέντων από τη Gen Z θεωρούν ότι η εμπιστοσύνη αποτελεί σημαντικό αγοραστικό κριτήριο, σε σύγκριση με το 41% των millennials.
Περί συνδεσιμότητας
Η τεχνολογική συνδεσιμότητα αναδεικνύεται σε βασικό αγοραστικό κριτήριο, με το 60% των συμμετεχόντων να δείχνουν ενδιαφέρον για λειτουργίες πλοήγησης και ασφάλειας, παρ’ όλο που άλλες υπηρεσίες, όπως η συντήρηση, κεντρίζουν λιγότερο το ενδιαφέρον των καταναλωτών (37%).
Παράλληλα, το 49% δηλώνει ανησυχία για το υψηλό κόστος αυτών των υπηρεσιών, ενώ 36% εκφράζουν επιφυλάξεις για την κοινή χρήση δεδομένων, ποσοστό που είναι παρόμοιο σε όλες τις γενιές.