Σε νέα εποχή περνούν πλέον τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, καθώς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το πρόγραμμα ολιστικού μετασχηματισμού και μετατροπής από μια εταιρεία με βαθιά κρατική κουλτούρα και διάρθρωση, σε μια σύγχρονη επιχείρηση ταχυμεταφορών που χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία στο έπακρο.
Το πλάνο του management περιλαμβάνει εξυγίανση των οικονομικών μεγεθών, εκσυγχρονισμό της λειτουργείας των καταστημάτων, ψηφιακό μετασχηματισμό και πέρασμα στη νέα, ρομποτική τεχνολογία που αναβαθμίζει πλήρως τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Χθες η εταιρεία παρουσίασε στο μεγάλο κέντρο διαλογής στο Κρυονέρι Αττικής τη νέα ρομποτική μονάδα διαλογής που αναβαθμίζει πλήρως τη δυναμική της. Πρόκειται για την εγκατάσταση ρομποτικής διαλογής, με την οποία και ξεκίνησε η είσοδος των ΕΛΤΑ στη νέα ψηφιακή εποχή, καθώς 55 μίνι ρομπότ, λειτουργώντας με τεχνητή νοημοσύνη, συμβάλουν καθοριστικά στην επιτάχυνση μιας χρονοβόρας και δύσκολης διαδικασίας.
Τα ρομπότ αυτά, σκανάρουν τον ταχυδρομικό κώδικα του κάθε δέματος, ζυγίζουν τα δέματα και – καθοδηγούμενα από αισθητήρες – τα τοποθετούν στους σωστούς ταχυδρομικούς σάκους, 100% αλάνθαστα και ακούραστα. Μάλιστα, τροφοδοτούν 144 εξόδους, δηλαδή σάκους συλλογής, με ταχύτητα εξυπηρέτησης 3.000 δεμάτων την ώρα.
Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος (φωτό κάτω) στη δεύτερη φάση, που θα έχει ολοκληρωθεί εντός του προσεχούς Δεκέμβρη, θα υπάρχουν 125 μίνι ρομπότ, που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν 168 προορισμούς, ανεβάζοντας την δυνατότητα διαχείρισης σε 7.000 δέματα την ώρα, ή 165.000 την ημέρα.
Όπως σημείωσε ο κ. Κωνσταντόπουλος, «με την πρώτη φάση του ρομποτικού συστήματος τριπλασιάσαμε τη δυνατότητα διαχείρισης, ενώ με τη δεύτερη φάση θα υπερπενταπλασιάσουμε τις δυνατότητάς μας. Κάτι που μας δίνει τη δυνατότητα να επιτύχουμε παράδοση όχι απλά την επομένη ημέρα, αλλά ίσως και νωρίτερα». Αυτό έχει και οικονομικό αντίκτυπο, καθώς «αναμένουμε από την πρώτη φάση μία ετήσια εξοικονόμηση ύψους 2 εκατ. ευρώ, η οποία θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη, με την εγκατάσταση της δεύτερης φάσης».
Σύμφωνα με τον CEO των ΕΛΤΑ, η νέα τεχνολογία δεν αντικαθιστά ούτε υποκαθιστά το ανθρώπινο δυναμικό, απλά ενισχύει την ταχύτητα και τις δυνατότητές μας, να πραγματοποιήσουμε το ζητούμενο, που είναι η ταχεία παράδοση.
Ψηφιακός ταχυδρόμος και ψηφιακά καταστήματα 24ωρης λειτουργίας
Παράλληλα, ανακοινώθηκαν δύο ακόμη λίαν φιλόδοξες καινοτομίες, όπως ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος και η δημιουργία ψηφιακών καταστημάτων 24ωρης εξυπηρέτησης. Οι διανομείς του ομίλου ΕΛΤΑ αναβαθμίζονται τεχνολογικά, εξοπλίζονται με PDA’s και ειδικό λογισμικό που θα τους δίνουν τη δυνατότητα, πέραν των συμβατικών ταχυδρομικών υπηρεσιών, να πραγματοποιούν και ανέπαφες συναλλαγές, πληρωμές, εισπράξεις και αντιπαραβολή παραγγελιών και λογαριασμών στην πόρτα του πελάτη.
Επιπλέον, οι πελάτες, μέσω των νέων εφαρμογών που φέρνει ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, θα έχουν real time ενημέρωση για την εξέλιξη της παραγγελίας τους και ειδοποιήσεις για την παραλαβή, με το στίγμα του διανομέα που τους εξυπηρετεί, σε πραγματικό χρόνο.
Σ’ ό,τι αφορά τα ψηφιακά καταστήματα 24ωρης λειτουργίας (Smart Lockers), μέσω αυτών οι πελάτες θα μπορούν να παραδίδουν / παραλαμβάνουν το αντικείμενο, το πακέτο ή την αλληλογραφία τους, 24 ώρες το 24ωρο, κάθε ημέρα του έτους.
Η συμφωνία με την Amazon
Συνδυαστικά με τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ και τους πιο ανταγωνιστικούς χρόνους παράδοσης, η εταιρεία πλέον μπορεί και «χτυπάει» μεγάλα συμβόλαια με κολοσσούς του εξωτερικού, όπως έγινε με την Amazon την περασμένη άνοιξη. Η ελληνική εταιρεία πήρε όλα τα δικαιώματα παραδόσεων των εμπορευμάτων της Amazon στην Ελλάδα, μια κολοσσιαία δουλειά, που απασχολεί τη μία βάρδια απ’ όλο το ρομποτικό τμήμα του Κρυονερίου.
Η εξυγίανση των οικονομικών και η επιστροφή στην κερδοφορία
Παράλληλα, όπως εξήγησε ο CEO των ΕΛΤΑ, ο όμιλος στοχεύει το 2023 να περάσει σε πλήρη κερδοφορία, ενώ ήδη από τη φετινή χρήση θα φανεί η τεράστια βελτίωση. Τόνιζε πως μόνο τον πρώτο χρόνο εξορθολογισμού σ’ όλη την αλυσίδα λειτουργίας η εταιρεία εξοικονόμησε 85 εκατ. ευρώ, ενώ εισέπραξε και τα 180 εκατ. ευρώ που ήταν δεδουλευμένες οφειλές του δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ από το 2013.
Επίσης η εταιρεία ολοκλήρωσε μια μεγάλη εθελουσία έξοδο 2.000 εργαζομένων μέσα από την οποία εξοικονομεί 70 εκατ. ευρώ ετησίως. Τέλος, σημείωσε ότι στις 18 Ιανουαρίου 2021 υπογράφηκε η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας με τους εργαζομένους, που όπως είπε «ήταν μόνο σαράντα σελίδες, έναντι έξι χιλιάδων σελίδων που ήταν η προηγούμενη».
Ιστορία 193 ετών
Έχοντας ιδρυθεί το μακρινό 1828 από τον πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδος, Ιωάννη Καποδίστρια, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) είναι η παλαιότερη εταιρεία της χώρας, διαδραματίζοντας τον πλέον κρίσιμο ρόλο μέσα στην κοινωνία, σε εποχές που δεν υπήρχε άλλος τρόπος επικοινωνίας πλην της αλληλογραφίας. Τώρα, 193 χρόνια μετά την ίδρυσή τους, τα ΕΛΤΑ καλούνται να περάσουν στη νέα εποχή ώστε να μη χάσουν το τραίνο των εξελίξεων, σ’ έναν κλάδο που «τρέχει» με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.