Καμπανάκι χτυπούν τα Ηνωμένα Έθνη για τη ναυτιλιακή βιομηχανία αναφορικά με τον στόχο μείωσης εκπομπής ρύπων. Σύμφωνα με νέα έκθεση του Ινστιτούτου Ενέργειας UCL του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή, η ναυτιλία βρίσκεται εκτός του στόχου μηδενικών ρύπων του 5% των καυσίμων, έως το 2030. Οι συντάκτες της έκθεσης λένε ότι τα στοιχεία που υπάρχουν έως σήμερα συνιστούν σοβαρή προειδοποίηση.
Όπως είναι γνωστό, ο IMO έχει θέσει ως στόχο να διασφαλίσει ότι τα καύσιμα με μηδενικές εκπομπές, να αποτελούν το 5-10% συνολικά των καυσίμων, έως το 2030. Το 5% έχει οριστεί ως αναπτυξιακός στόχος στις υποδομές, τον εφοδιασμό και την τεχνολογία. Εάν δεν επιτευχθεί αυτός ο στόχος, είναι δυνατόν να κινδυνεύσει συνολικά ο στόχος έως το 2050.
Η έκθεση αναφέρει πως η παραγωγή “κλιμακούμενων” καυσίμων με μηδενικές εκπομπές που υπάρχει σήμερα, θα μπορούσε να καλύψει λιγότερο από το μισό των καυσίμων που απαιτούνται για την επίτευξη του στόχου το 2030, την ώρα που το βιβλίο παραγγελιών πλοίων με δυνατότητα SZEF θα μπορούσε να καλύψει μόνον το 25% της απαιτούμενης ζήτησης ως τότε.
Η χρηματοδότηση των καυσίμων μηδενικών εκπομπών είναι επίσης “εκτός τροχιάς”, την ώρα που χρηματοδοτούνται πλοία που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Από τις 35 δράσεις που απαιτούνται για την επίτευξη του στόχου μέχρι το 2030, μόνον 8 βρίσκονται “εντός τροχιάς” και οι 14 είναι σε καλό δρόμο, απαιτείται ωστόσο ενίσχυση δράσης, ώστε να επιτευχθεί τελικά ο στόχος.
Στο Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ ειπώθηκε, ότι ο χρόνος πιέζει και πως πρέπει να αναπτυχθεί νέα δυναμική το επόμενο έτος. Το παράθυρο ευκαιρίας είναι ακόμη ανοιχτό, έστω και ως χαραμάδα, εφόσον βεβαίως εφαρμοστεί η πολιτική χρηματοδότησης καυσίμων μηδενικών ρύπων στη ναυτιλία και στην αλυσίδα του ενεργειακού εφοδιασμού.