H Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς ο ελληνικός εφοπλισμός ελέγχει το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας, με έναν στόλο 5.520 πλοίων, επισημαίνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, στην ετήσια έκθεση της.
Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση 2022-2023 της ΕΕΕ:
– H Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς ο ελληνικός εφοπλισμός ελέγχει το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας, με έναν στόλο 5.520 πλοίων.
– Η σημασία της ελληνικής ναυτιλίας είναι ακόμα μεγαλύτερη για την ΕΕ, καθώς για τους τύπους πλοίων στρατηγικής σημασίας, πάνω από το 70% του κοινοτικού στόλου ελέγχεται από ελληνικά συμφέροντα. Ο ελληνόκτητος στόλος συμβάλλει καθοριστικά στη διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας και της ενεργειακής αυτονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
– Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα επενδύει συνεχώς σε νέα, πιο αποδοτικά πλοία και τεχνολογίες, μειώνοντας έτσι σταθερά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου.
Μ. Τραυλού: Η ναυτιλία των Ελλήνων αντιμετωπίζει επιτυχώς τις σύγχρονες προκλήσεις
“Κάνοντας έναν απολογισμό, όχι μόνο της χρονιάς που πέρασε, αλλά και των τελευταίων ετών, είναι γεγονός ότι ολόκληρος ο πλανήτης έρχεται αντιμέτωπος με πολλαπλές μορφές κρίσεων, είτε εθνικών, είτε διεθνών. Κρίσεων που αγγίζουν όλες τις ομάδες πολιτών της παγκόσμιας κοινότητας, με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικά πεδία, οικονομικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά, με ένα, όμως, κοινό σημείο αναφοράς, τον άνθρωπο. Στις κρίσεις αυτές οφείλουμε να λειτουργούμε ενωτικά και συλλογικά. Ο καθένας μας, στο πεδίο δράσης του, τόσο ατομικά, όσο και συλλογικά, έχει την ευθύνη και το καθήκον να δρα σκεπτόμενος τον συν-άνθρωπο”, αναφέρει σε δήλωση της η Πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίντα Τραυλού, προσθέτοντας πως:
“Σε αυτό το περιβάλλον, ο κλάδος μας δρα με αμεσότητα και ψυχραιμία, με σταθερότητα και αποτελεσματικότητα. Αποδεικνύοντας ότι η ναυτιλία ήταν, είναι και θα είναι εδώ για να ενώνει.
Στο διαρκώς μεταβαλλόμενο σκηνικό, η ναυτιλία των Ελλήνων αντιμετωπίζει επιτυχώς τις σύγχρονες προκλήσεις με τη μακροχρόνια τεχνογνωσία της και τη συλλογική δυναμική της. Έτσι, διατηρούμε τον κυρίαρχο ρόλο μας, ποσοτικά και ποιοτικά. Έτσι, συνεχίζουμε να προσφέρουμε με αξιοπιστία τις ποιοτικές υπηρεσίες μας στη διεθνή αγορά. Έτσι, η υπεροχή μας είναι καθολικά αναγνωρισμένη.
Τον Ιούνιο του 2022, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης των Ποσειδωνίων, στείλαμε ένα ηχηρό μήνυμα και δώσαμε ένα ισχυρό στίγμα του νευραλγικού ρόλου της ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία.
Η ναυτιλία αποτελεί θεματοφύλακα της εύρυθμης λειτουργίας των κρατών και των οικονομιών τους. Συμβάλλει τόσο στην επιβίωση, στη διαβίωση, αλλά και στη συμβίωση των λαών, μεταφέροντας το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Αποτελεί το οικονομικότερο σύστημα μεταφοράς για τον τελικό καταναλωτή, εξαιτίας των οικονομιών κλίμακας και της αποδοτικότητας που έχει επιτύχει. Επιτελεί το τεράστιο επιχειρησιακά και γεωγραφικά έργο της, σημειώνοντας το εξαιρετικά φιλικό προς το περιβάλλον αποτύπωμα του 2% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Η ναυτιλία είναι ένας παγκόσμιος και αναντικατάστατος οικονομικός εταίρος. Ειδικά για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), είναι γεγονός ότι η ελληνική πλοιοκτησία κατέχει το 60% του κοινοτικού στόλου. Τις τελευταίες δεκαετίες, η ναυτιλία των Ελλήνων είναι η υπεροπλία της Ευρώπης. Διασφαλίζουμε τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, της επισιτιστικής επάρκειας και της ενεργειακής αυτονομίας.
Στο σύγχρονο περιβάλλον των νέων ταχυτήτων ενημέρωσης, όπου κυριαρχεί η υπερπληροφόρηση, αλλά και η παραπληροφόρηση, χρειάζεται σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο να αντιλαμβάνονται και να αναγνωρίζουν, καταρχάς η κοινωνία, αλλά και τα κέντρα λήψης αποφάσεων τον καταλυτικό μας ρόλο. Είναι αποφασιστικής σημασίας οι θεσμοί να λειτουργούν γνωρίζοντας εις βάθος τη σημαντικότητα και τις ιδιαιτερότητες του έργου μας, ώστε να αναπτύσσουν μακροπρόθεσμες στρατηγικές με γνώμονα τη βιωσιμότητα του κλάδου, ειδικά απέναντι στον σκληρό ανταγωνισμό εκτός Ευρώπης.
Στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), εκπροσωπούμε την πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο. Τιμούμε την ενότητα και εργαζόμαστε συλλογικά και δυναμικά στον τομέα της εξωστρέφειας και της ολιστικής ενημέρωσης της κοινωνίας και των θεσμών διεθνώς. Τόσο για τις θέσεις μας, αλλά κυρίως για τις πολυεπίπεδες υπηρεσίες που προσφέρουμε, κάτω από οποιαδήποτε συνθήκη, είτε ειρήνης, είτε πολέμου.
Είναι προτεραιότητά μας να διασφαλίσουμε ότι το ευρωπαϊκό αλλά και το διεθνές κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο, συμβάλλουν στην πρόοδο της ναυτιλίας και όχι στη δημιουργία αδιεξόδων και στρεβλώσεων. Απαιτούνται λύσεις οικουμενικές και εφικτές.
Εδώ και τουλάχιστον δύο αιώνες, η ελληνική ναυτιλία με τη διεθνή επιχειρηματική της δράση, αποτελεί για την πατρίδα μας έναν ιδιαίτερα επιτυχημένο οικονομικό τομέα. Τη χρονιά που πέρασε γιορτάσαμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Οι πρόσφατες μελέτες ανέδειξαν ότι χωρίς τα πλοία, χωρίς τους ναυτικούς και τους καραβοκύρηδες δεν θα είχαμε κερδίσει την Επανάσταση. Και η ιστορία μάς έχει καταδείξει ότι από τη δημιουργία του ελληνικού κράτους μέχρι και σήμερα, οι ελληνικοί ναυτότοποι και οι επιχειρηματίες της θάλασσας, που άπλωσαν τη δράση τους σε παγκόσμιο επίπεδο, συνέβαλαν καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και στην ευημερία του τόπου μας.
Σε εθνικό επίπεδο, δύο είναι οι κύριοι στόχοι μας, η προάσπιση της ναυτοσύνης μας, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του εθνικού μας νηολογίου. Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι οι άνθρωποί μας, στα πλοία και τις εταιρείες μας. Η περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας μας προϋποθέτει επαρκώς εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Απαιτείται ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης. Και σε αυτό το πεδίο, είναι ευθύνη και χρέος μας να κατανοήσουν οι νέες και οι νέοι της χώρας μας τις προοπτικές και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ναυτικού επαγγέλματος. Είναι καθήκον μας να εργαστούμε όλοι μαζί, ναυτιλιακή κοινότητα και Πολιτεία, προς αυτή την κατεύθυνση.
Αλληλένδετη με το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης είναι η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου, που συνδέεται άμεσα με την αναβάθμιση και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του.
Η ναυτιλία των Ελλήνων είναι σύμβολο εθνικής υπερηφάνειας. Ο ελληνικός εφοπλισμός συνδέεται
ιστορικά με την κοινωνική αλληλεγγύη. Η εθνική ευεργεσία είναι συνώνυμη της ναυτιλίας των Ελλήνων. Η προσφορά στην πατρίδα αποτελεί στάση ζωής για την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια.
Σε αυτό το πλαίσιο, προσφέρουμε συλλογικά στην πατρίδα μας, συνεχίζοντας ακόμα πιο δυναμικά το πολύπλευρο κοινωνικό μας έργο στους τομείς της υγείας, της παιδείας, της πρόνοιας και της στήριξης των ευπαθών ομάδων, των συνανθρώπων μας. Ενδεικτικά σημειώνω τη δωρεά 28 υπερσύγχρονων ασθενοφόρων, καθώς και τη χορήγηση 100+1 υποτροφιών μεταπτυχιακών σπουδών σε νέες και νέους της πατρίδας μας, πραγματοποιώντας το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποτροφιών στην ιστορία της ΕΕΕ.
Στη νέα τάξη πραγμάτων που βιώνουμε, λειτουργούμε ενωτικά και με όραμα. Με πίστη και πράξεις που προασπίζουν τη ναυτοσύνη μας και εξελίσσουν τη ναυτιλία μας, ενώ παράλληλα τη διατηρούν ανθρωποκεντρική και ηγέτιδα. Στόχος μας είναι να θωρακίσουμε τη ναυτιλία των Ελλήνων. Να θωρακίσουμε το εθνικό κεφάλαιο της πατρίδας μας.
Γιατί όπως σοφά έχει διατυπωθεί στο χρησμό του Μαντείου των Δελφών, «τα ξύλινα τείχη σώζουν την πόλη”.
Χαρακτηριστικά του Ελληνόκτητου Στόλου
Η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους dwt. Τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50%.
Η ελληνική ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της μεταφοράς αναγκαίων αγαθών, καθώς αντιπροσωπεύει (σε όρους dwt):
- 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων
- 25,32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
- 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)
- 15,79% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου
- 11,46% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς
- 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς