Σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων που στόχο θα έχουν την επίλυση βασικών ζητημάτων που λειτουργούν ανασχετικά στην ανάπτυξη του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα, εξήγγειλε ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, από το βήμα της Ημερίδας με θέμα «Το Μέλλον της Ναυπηγικής Βιομηχανίας» που διεξήχθη στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.), με αφορμή την τέλεση σειράς εκδηλώσεων των «Ημερών Θάλασσας 2022» στον Πειραιά και σε υλοποίηση κυβερνητικών αποφάσεων, τις οποίες δρομολόγησε στο πρόσφατο Κυβερνητικό Συμβούλιο, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Στον εισαγωγικό του χαιρετισμό, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι είναι οξύμωρο, η μεγαλύτερη ναυτιλία να στερείται των υποστηρικτικών υπηρεσιών των ναυπηγείων της χώρας, τα οποία χαρακτήρισε και ναυπηγική τρίαινα.
Ο Β. Κορκίδης τόνισε χαρακτηριστικά ότι «η Ελλάδα παραμένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες, με 5.514 πλοία, ελέγχουν σήμερα περίπου το 21% του παγκόσμιου και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου σε όρους χωρητικότητας (dwt). Δεν είναι, λοιπόν, δυνατόν ο μεγαλύτερος πελάτης στο κόσμο να είναι Έλληνας, να έχει την έδρα του στο λιμάνι του Πειραιά και, εμείς, να μην έχουμε σε πλήρη λειτουργία τα τρία μεγάλα ναυπηγεία της χώρας μας. Δεν είναι δυνατόν η ισχυρότερη ναυτιλία στον κόσμο να μην έχει την δέουσα ναυπηγική υποστήριξη στη χώρα της. Δεν είναι δυνατόν να αφήσουμε έρμαιο την ακτοπλοΐα μας. Επιτέλους, σήμερα, μπορούμε να πούμε πως τα αδύνατα, γίνονται δυνατά. Αρκεί να θέλουμε και φαίνεται από τις αποφάσεις και τις ενέργειες, πως πράγματι το θέλουμε και σίγουρα το μπορούμε».
Ο Χρ. Σταϊκούρας, αναφέρθηκε στο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα το οποίο υλοποιεί η κυβέρνηση, παρά την αυξημένη αβεβαιότητα που δημιουργεί η σοβούσα κρίση, το οποίο, όπως τόνισε, στόχο έχει την στήριξη του επιχειρείν, αλλά και τη βελτίωση της επενδυτικής ελκυστικότητας της Οικονομίας της χώρας. Ο υπουργός Οικονομικών, τονίζοντας τη σημασία και τον ρόλο της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, σημείωσε ότι απαιτείται μία νέα πολιτική, ώστε ο ναυπηγικός τομέας, με τα τρία μεγάλα ναυπηγεία, ως βασικούς πυρήνες, να συμβάλουν στην στήριξη της ναυτιλίας, αλλά και να διασφαλίσουν την αμυντική αυτονομία της χώρας. Στόχος της κυβέρνησης, είπε, είναι η εξυγίανση του ναυπηγικού τομέα με κανόνες, κάτι το οποίο τόνισε ιδιαίτερα, δεδομένης της σημασίας του τομέα για την ανάπτυξη ενός εγχειρήματος το οποίο χαρακτήρισε ιδιαίτερα φιλόδοξο, αλλά και σύνθετο.
Ιδιαίτερης αναφοράς από τον Χρ. Σταϊκούρα έτυχε η υπόθεση και η εξέλιξη αναφορικά με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι εγκαταστάσεις των οποίων είναι οι μεγαλύτερες στη χώρα, για να αναφερθεί, ευθύς αμέσως, στους στόχους της κυβέρνησης, ως προς τη νομοθέτηση ενός νέου πλαισίου που θα επιτρέψει την ανάπτυξη του τομέα.
Από την πλευρά του, ο Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, σε μήνυμά του τόνισε ότι οι βιομηχανικές δραστηριότητες σταδιακά επιστρέφουν από την Ασία στην Ευρώπη, γεγονός ιδιαίτερα κρίσιμο στην παρούσα συγκυρία. «Τώρα ή ποτέ» πρέπει να αναπτύξουμε τον ναυπηγικό τομέα της χώρας για να επισημάνει, και εκείνος με τη σειρά του, τη σημασία και τον ρόλο για τη ναυτιλία, την επιχειρηματικότητα, αλλά και γενικά για την οικονομία.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε ότι είναι χρέος να δοθεί η δέουσα σημασία στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας δεδομένου ότι, μπορεί να υποστηρίξει την πρώτη στον κόσμο ναυτιλία των Ελλήνων. Ο Γ. Πλακιωτάκης, αναφέρθηκε στους στόχους που έχει θέσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, εστιάζοντας στη διατήρηση της τεχνογνωσίας, στην ανάπτυξη των τριών Ναυπηγείων, στις συνέργειες που μπορούν να αναπτυχθούν, αλλά και στο σημαντικό επιχειρηματικό δυναμικό που υπάρχει εγκατεστημένο σε όλη την ευρύτερη περιοχή του Περάματος. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρθηκε και στην πράσινη μετάβαση της Ναυτιλίας, γεγονός που, από μόνο του, συνιστά ένα μεγάλο κεφάλαιο στο οποίο οι ναυπηγικές μονάδες της χώρας θα κληθούν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο, αρχής γενομένης από την ακτοπλοΐα, ο στόλος της οποίας, λίαν συντόμως, θα χρειαστεί ανανέωση, αλλά και προσαρμογή προς τα πράσινα δεδομένα της πολιτικής, που εκπορεύεται από τον ΙΜΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο σημείο αυτό, ο Γ. Πλακιωτάκης έκανε λόγο και για την ανάπτυξη «εθνικού πλοίου» προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ακτοπλοΐας, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην αναγκαία στήριξη του Λιμενικού Σώματος.
Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, απευθύνοντας χαιρετισμό, έκανε λόγο για τη διοργάνωση των «Ημερών Θάλασσας» τονίζοντας ότι ο Δήμος σκοπεύει να γίνει μέρος της κουβέντας, για την ανάπτυξη του ναυπηγικού τομέα, δεδομένου ότι η καρδιά της ναυτιλίας, χτυπά στον Πειραιά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, βραβεύτηκαν ο Πάνος Ξενοκώστας, Πρόεδρος Ομίλου ΟΝΕΧ Shipyards and Technologies, και η Χριστίνα Θεοδωρίκα, Διευθύνουσα Σύμβουλος Mediterranean Shipping Company (MSC) Greece, οι οποίοι αναφέρθηκαν με την σειρά τους στην σημασία του ναυπηγικού τομέα, αλλά και σε μια σειρά δρώμενων που καθιστούν τον Πειραιά ναυπηγικό κόμβο.
Επίσης, ο Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Αλεξανδράτος με αφορμή όσα ακούστηκαν στην Ημερίδα για τον ρόλο των ναυπηγείων και της ναυτιλίας, τόνισε, μεταξύ άλλων, την αναγκαιότητα, η ναυτιλία να εισαχθεί στα σχολεία ως μάθημα, προκειμένου τόσο ο νέος κόσμος, όσο και η κοινωνία, να κατανοήσει τη σημασία της ναυτιλίας για τη χώρα.
Παρέμβαση έκανε και ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης, ενώ παρουσιάσθηκε και η μελέτη του ΙΟΒΕ από τον Γενικό Διευθυντή, Νίκο Βέττα, η οποία έγινε για λογαριασμό της Hemexpo και με πρωτοβουλία της Προέδρου, Ελένης Πολυχρονοπούλου, με θέμα: «Κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού. Τάσεις, προοπτικές και συνεισφορά στην ελληνική οικονομία».
Την Ημερίδα παρακολούθησαν εκπρόσωποι του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου.