Σάββατο, Φεβρουάριος 1, 2025
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΕίναι ανελαστική η ζήτηση της αμόλυβδης;

Είναι ανελαστική η ζήτηση της αμόλυβδης;

Η «ελαστικότητα ζήτησης» είναι ένας οικονομικός όρος που αποτυπώνει το πόσο «ευαίσθητη» είναι η ζήτηση για ένα προϊόν στην μεταβολή της τιμής του. Σχετικές μετρήσεις γίνονται επί καθημερινής βάσεως, τόσο από τις επιχειρήσεις που θέλουν να προσαρμόσουν τους τιμοκαταλόγους τους στα νέα δεδομένα που φέρνει ο πολύ υψηλός πληθωρισμός, όσο και από το δημόσιο που προφανώς ενδιαφέρεται για την μεταβολή της κατανάλωσης καθώς από αυτή εξαρτάται η απόδοση των φόρων κατανάλωσης που είναι και η βασική «πηγή» των φορολογικών εσόδων.

Προφανώς, στην παρούσα φάση το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα καύσιμα. Επαληθεύονται στην πράξη οι εκτιμήσεις των βενζινοπωλών ότι η πολύ μεγάλη ακρίβεια στα καύσιμα έχει οδηγήσει στην κατακόρυφη μείωση της κατανάλωσης; Όχι λέει το οικονομικό επιτελείο επικαλούμενο τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Είναι «δείκτης» καθώς οι εισπράξεις εξαρτώνται αποκλειστικά από τον όγκο των πωλήσεων και όχι από την εξέλιξη της τιμής.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που επικαλείται το οικονομικό επιτελείο, τα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης είναι στα επίπεδα (ή και λίγο πάνω από αυτά) του 2019, ενώ στην αμόλυβδη καταγράφεται μονοψήφια μείωση σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Η σύγκριση γίνεται με το συγκεκριμένο έτος επειδή είναι το τελευταίο που δεν έχει επηρεαστεί από την πανδημία.

Και πάλι με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, η σύγκριση της κατανάλωσης φέτος με το αντίστοιχο διάστημα και του 2021 και του 2020 δείχνει σημαντικότατη αύξηση ακριβώς λόγω της άρσης των περιορισμών στις μετακινήσεις.

Αν οι καταναλωτές διατηρήσουν την ίδια στάση και το επόμενο χρονικό διάστημα -ειδικά το καλοκαίρι αναμένεται και αύξηση της ζήτησης, καθώς θα προσέλθουν πολύ περισσότεροι τουρίστες από αυτούς που ήρθαν πέρυσι, τότε τα έσοδα από τα καύσιμα θα εξακολουθήσουν να κινούνται πάνω από τις προβλέψεις. Αυτό θα δημιουργηθεί πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο και αυτός με τη σειρά του θα επιστρέφει πίσω στην κοινωνία μέσα από τα μέτρα στήριξης.

Άρα στο τεχνικό ερώτημα αν η ανελαστικότητα της ζήτησης για τα καύσιμα μπορεί να γεννήσει και ένα fuel pass 3, η απάντηση είναι «ναι» είτε έχουμε εκλογές το φθινόπωρο είτε όχι. 

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ