don't even ask

don't even ask

spot_img
spot_img

Διυλίζοντας τα εκατομμύρια, υπό την… αιγίδα του Bob, το Γερμανικό καρφί για Ιβάν, οι μνηστήρες της Αλεξανδρούπολης, τι ΔΕΝ είπε ο Μυλωνάς, “άγρια” εξαέρωση, ρεκόρ τζίρου για ΤΙΤΑΝ και… αεράτος Νίκος

*Θα περάσουν τα διυλιστήρια και οι εταιρείες εισαγωγής πετρελαιοειδών το «ζεστό χρήμα» που τους δίνει το κράτος στον τελικό καταναλωτή; Μια πρωτότυπη ιδέα στήριξης της αγοράς πρόκειται να ενεργοποιηθεί μέσα στις επόμενες ημέρες προκαλώντας ήδη απορίες αλλά και κριτική. Αντί το κράτος να κάνει αυτό που μας έχει συνηθίσει να κάνει, να παρεμβαίνει δηλαδή στους φορολογικούς συντελεστές, αποφασίζει αυτή τη φορά να δώσει μετρητά σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. Μιλάμε για ποσό άνω των 20 εκατ. ευρώ για μόλις έναν μήνα. Αυτό το ποσό θα αφορά στην επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, ένα «ευαίσθητο» καύσιμο καθώς χρησιμοποιείται κυρίως από φορτηγά μεταφοράς προϊόντων και πρώτων υλών.

*Πώς λοιπόν θα πρέπει να κλείσει ο κύκλος του χρήματος; Το δημόσιο πιστώνει πόρους στο διυλιστήριο. Το διυλιστήριο, πουλάει το καύσιμο στον έμπορο με έκπτωση 15 λεπτά ανά λίτρο (12 συν ΦΠΑ) που πρέπει να φαίνεται διακριτά στο τιμολόγιο. Το ίδιο και ο έμπορος στον πρατηριούχο. Όσο για τον τελευταίο, οφείλει να μειώσει αμέσως την τιμή με το που θα προσθέσει το καύσιμο που «κουβαλάει» την έκπτωση στην δεξαμενή του. Και πώς θα ελεγχθεί; Με τα τιμολόγια και με το σύστημα εισροών εκροών απαντούν οι εμπνευστές του μέτρου. Δεδομένου ότι έχει ήδη εκδοθεί η υπουργική απόφαση  για το «κλείδωμα» του περιθωρίου κέρδους των εμπόρων καυσίμων, είναι προφανές ότι αν κάποιος επιχειρήσει να οικειοποιηθεί την έκπτωση, θα εμφανιστεί να πουλάει με σαφώς μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους άρα θα υποστεί το πρόστιμο.

*Από την άλλη, είναι τέτοια η διαφορά στην τιμή που δεν θα είναι εύκολο να κρατήσει κάποιος ψηλά την τιμή όταν γνωρίζει ότι στην ίδια γειτονιά λειτουργούν δεκάδες πρατήρια. Εγείρεται βέβαια το ερώτημα. Και τι θα γίνει όταν το κράτος θα σταματήσει να επιδοτεί; Προφανώς θα δούμε μια απότομη αύξηση 15 λεπτών στην τιμή του πετρελαίου κίνησης. Ωστόσο, όταν τίθεται το ερώτημα στους αρμόδιους, δίνουν την εξής απάντηση: ουδείς αποκλείει παράταση των επιδοτήσεων μέχρι να κοπάσει τελείως η θύελλα στην αγορά

*Μπορεί το διάγγελμα του Πρωθυπουργού- το βράδυ της Τετάρτης- να είχε κεντρικό θέμα τα νέα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης για τις ευάλωτες ομάδες, ωστόσο ήταν η εμφατική στροφή για τους υδρογονάνθρακες που σχολιάστηκε -κυρίως- εκτός συνόρων. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συνέδεσε την ενεργειακή επάρκεια της χώρας με την αξιοποίηση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

*Ωστόσο, μόνο…out of the blue δεν ήταν η ξεκάθαρη στροφή του Πρωθυπουργού. Και εξηγούμαι, μόλις λίγα 24ωρα είχε προηγηθεί διάσκεψη στην Ουάσιγκτον με θέμα South East Europe&East Med υπό την αιγίδα του Bob Menendez. Πρώτη σειρά και εκ των βασικών ομιλητών ο Andrew Light-υφυπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ- ο οποίος συμφώνησε με τον επικεφαλής της Επιτροπής Εξωτερικών Σχέσεων της Γερουσίας για την ανάγκη επανεξέτασης του project. Μόλις μία μέρα νωρίτερα υπέρ της κατασκευής του East Med είχαν ταχθεί ο διευθύνων σύμβουλος της Chevron αλλά και της Edison. Έχουν την σημασία τους αυτές οι… λεπτομέρειες, όπως και το γεγονός ότι η κυβέρνηση (προφανώς με την συναίνεση; προτροπή; του Πρωθυπουργού) όλο αυτό το διάστημα, που η Ουάσιγκτον είχε “παγώσει” το σχέδιο, στην Αθήνα η ΥΑΦΑ Ποσειδών (θυγατρική της κρατικής ΔΕΠΑ Διεθνών Εργων) προχωρούσε τις τεχνικές μελέτες. Παράλληλα με το ανάλογο lobbying- στις Βρυξέλλες- το project είχε συμπεριληφθεί στην 5η λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Κομισιόν. Με το Ευρωκοινοβούλιο να έχει ανάψει το “πράσινο φως” για την (μερική) χρηματοδότηση του.

*Έχουμε να δούμε πολλά επεισόδια και σε αυτό το σήριαλ.

*Γερμανικό “καρφί” για τον Ιβάν Σαββίδη. “Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ιδιωτικοποιείται, ο τίτλος άρθρου της Handelsblatt. Υπότιτλος: Ένας από τους διεκδικητές είναι ένας ΡΩΣΟΣ επιχειρηματίας με στενούς δεσμούς με τον πρόεδρο Πούτιν. Αλλά και “ΡΩΣΟΣ ολιγάρχης διεκδικεί το σημαντικό και από στρατηγικής άποψης λιμάνι, στην αναπαραγωγή του θέματος από την Deutsche Welle, για όποιον δεν τόχε διαβάσει στην οικονομική εφημερίδα. Μόλις πρόσφατα ο Πρέσβης (ένας είναι) είχε επαναλάβει/θυμίσει/προειδοποιήσει πως “…η πόλη (σ.σ. Αλεξανδρούπολη) διαδραματίζει ολοένα και σημαντικότερο ρόλο στην ενεργειακή διαφοροποίηση της Ευρώπης…”. Ο Ιβάν Σαββίδης εμφανίζεται στη διαγωνιστική διαδικασία (για το 67% του μκ του ΟΛΑ) μέσω της Belterra βασικού μετόχου του ΟΛΘ. Για το ΤΑΙΠΕΔ οι άλλοι 3 διεκδικητές είναι: Quintana Infrastructure & Development.-. κ/ξ Cameron-Goldair Cargo- Bollore Africa Logistics και.-. International Port Investments Alexandroupolis- που συγκροτείται από τις Black Summit Financial Group Euroports- EFA Group- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Για την “γεωγραφία” του διαγωνισμού, η Cameron είναι συμφερόντων Κοπελούζου, η Black Summit αμερικανική επενδυτική εταιρεία, η EFA όμιλος εταιρειών που κατασκευάζουν προϊόντα και συστήματα υψηλής τεχνολογίας. Το bet μου τόχω βάλει, δεν χρειάζεται να σας πω σε ποιο σχήμα… σωστά, σ΄αυτό που ποντάρετε και εσείς. Να δω, πως θα τα… ταιριάξει ο Δημήτρης Πολίτης, με τον ceo του ΤΑΙΠΕΔ- ex investment banker στην Credit Suisse και ex HSBC Ελλάδος. 

*Τι είπε ο Παύλος Μυλωνάς στους αναλυτές, στην τηλεδιάσκεψη ενημέρωσης για τα οικονομικά αποτελέσματα 2021, πως ο Όμιλος της Εθνικής έχει πολύ ισχυρά κεφάλαια, χωρίς ωστόσο να απαντήσει ξεκάθαρα όσον αφορά ενδεχόμενους συνδυασμούς για αμκ. Προσωπικά, προσοχή θα έδινα σε όσα δεν είπε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Εθνικής Τραπέζης, συγκεκριμένα στο ενδεχόμενο; σχεδιασμό; για την διάθεση ενός 20%-30% από το 40% του μ.κ που ελέγχει το ΤΧΣ.  

*Λίγο “άγρια” η εξαέρωση- χθες- σε Viohalco, ElvalHalcor, Cenergy Holdings. Ειδικότερα για την τελευταία, κυκλοφόρησε… δράκος, πως το deal με την Orsted “παγώνει” λόγω των εξελίξεων στην Ουκρανία. Για καλό και για κακό, έκανα τα τηλεφωνήματα μου και το μήνυμα ρητό, κατηγορηματικό… το αργότερο μέσα στον Απρίλιο η συμφωνία με τον δανέζικο κολοσσό.

*Σε meltdown ο κλάδος αεροπορικών εταιρειών, αφορμή η επέλαση της “νέας Όμικρον”. “Βλέπεις, τέλος Μαρτίου, σ’ ένα μήνα είναι το Πάσχα (Καθολικών-Ορθοδόξων) στο peak οι προκρατήσεις, μία ψιλοανησυχία δικαιολογείται…” μου απάντησε αναλυτής με εμπειρία στον κλάδο. Πάντως στην Aegean, ότι προσφορά βγήκε έως τα 5,20 ευρώ μαζεύτηκε.

*Αύξηση καθαρών κερδών και ρεκόρ τζίρου το 2021, ανακοίνωσε η ΤΙΤΑΝ. Και επιστροφή κεφαλαίου 0,50 ευρώ/μετοχή. Για ακόμη μία χρήση η διοίκηση της ελληνικής τσιμεντοβιομηχανίας προτιμά την επιστροφή κεφαλαίου από την διανομή μερίσματος. Η διαφορά; καθαρά φορολογική, υπέρ του μετόχου η πρώτη. Μάλιστα, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, Πρόεδρος Εκτελεστικής Επιτροπής Ομίλου και Πρόεδρος Δ.Σ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.

*Με θετικό πρόσημο η μετοχή των Ελληνικών Πετρελαίων, στη χθεσινή διόρθωση-εξαέρωση της αγοράς. Στα ΕΛΠΕ πολλά αλλάζουν μετά την ενεργότερη παρουσία-συμμετοχή του Ιωάννη Λάτση. Οι σεισμικές έρευνες στο Ιόνιο, από τις προτεραιότητες του.

*ΟΤΕ: Μην σας κουράζω, η κατάκτηση της κορυφής έχει ονοματεπώνυμο. Μιχάλης Τσαμάζ. Η μία από τις έξι μετοχές του δείκτη μεγάλης κεφαλαιοποίησης με άνοδο. Και με τη μεγαλύτερη μάλιστα, στα 17,235 με 3,83% και συναλλαγές 1,28 εκατ. Πρόσεξα τα 2 πακέτα, για 170 χιλ τμχ στα 16.79 ευρώ (στις 14.20′) κυρίως αυτό των 210 χιλ. τμχ στα 16,93 ευρώ (στις 17.11′ ) λίγο πριν το “κουδούνι”.

*Τώρα, που η άνοδος του κόστους “φρενάρει” τις νέες εκδόσεις εταιρικών ομολόγων, θα ήταν ευκαιρία για την ΕΧΑΕ να γίνει-και πάλι- εξωστρεφής, δηλαδή να προσελκύσει την εισαγωγή εταιρειών. Ας προχωρήσει-κατ’ αρχήν- σε ένα πιο ελκυστικό πλαίσιο εισαγωγής-διαπραγμάτευσης η νέα διοίκηση. Να εξετάσει και να μειώσει τα κόστη (εισαγωγής, συμβούλων, παραμονής κ.λ.π) ο Γιάννος Κοντόπουλος, να προχωρήσει ένα-δύο μέτρα κίνητρα ο Χρήστος Σταϊκούρας μπας και δούμε καμιά νέα παρουσία στο ΧΑΑ. Ο ΣΜΕΧΑ, η ΕΘΕ και άλλοι φορείς είχαν προτείνει-καιρό τώρα- μέτρα χωρίς δημοσιονομικό κόστος. Να τα ξανά δει ο υπ.Οικ, άντε να γίνουν τα αυτονόητα για τη μαρκέτα.

*Σήμερα Παρασκευή, είναι το triple witching στα Παράγωγα, το πρώτο του 2022. Στο κλείσιμο της συνεδρίασης θα γίνει η αναδιάρθρωση (rebalancing) δεικτών FTSE Russell, με ελληνικό χρώμα. Quest Holdings και Autohellas στον Small Caps και Attica Bank, Ideal Συμμετοχών, Space Hellas στον Micro Caps.

*Σήμερα και η σημαντική συνάντηση των ηγετών του ευρωπαϊκού Νότου. Συνάντηση της Ρώμης, με Μάριο Ντράγκι, Πέδρο Σάντσεθ, Αντόνιο Κόστα και Κυριάκο Μητσοτάκη (μέσω τηλεδιάσκεψης). Προσωπική εκτίμηση: όλα τα λεφτά είναι η έκτακτη Σύνοδος της Πέμπτης, από την στιγμή που Παρίσι-Ρώμη θα ξανά θέσουν, ανοιχτά και από κοινού το ζήτημα κοινής έκδοσης χρέους, με δεδομένη την άτεγκτα αρνητική στάση του Βερολίνου.          

*Οι γεωπολιτικές πραγματικότητες στα σχέδια λύσης του Κυπριακού (1948-1978) είναι ο τίτλος του βιβλίου του τέως ΥΠΕΞ της Κύπρου, Νίκου Χριστοδουλίδη, που “φλερτάρει” ανεπισήμως (ακόμη) με την προεδρία της χώρας του. Το βιβλίο παρουσιάζεται στην Αθήνα σήμερα το απόγευμα στις 18.00 στο Πολεμικό Μουσείο, με ομιλητές τον ΥΠΕΞ Νίκο Δένδια, τον υφυπουργό Παιδείας Άγγελο Συρίγο και τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Ευάνθη Χατζηβασιλείου. Καλογραμμένο και κατάλληλο να  τους…αναλυτάδες του συρμού.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης προσφέρονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση των κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img
spot_img

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

don't even ask