Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚΟΙΝΩΝΙΑδιαΝΕΟσις: Πώς «βλέπουν» οι Έλληνες τις ΜΚΟ και έννοιες όπως η φιλανθρωπία...

διαΝΕΟσις: Πώς «βλέπουν» οι Έλληνες τις ΜΚΟ και έννοιες όπως η φιλανθρωπία και ο ακτιβισμός;

Πόσο καλά γνωρίζουν οι Έλληνες τα κοινωφελή ιδρύματα και τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών; Πώς αξιολογούν τη δραστηριότητά τους και σε τι βαθμό τα εμπιστεύονται; Πώς αντιμετωπίζουν έννοιες όπως ο εθελοντισμός, η αλληλεγγύη και ο ακτιβισμός; 

Σήμερα, ο ρόλος των κοινωφελών ιδρυμάτων και των ΜΚΟ είναι περισσότερο αναγκαίος από ποτέ για την αντιμετώπιση των κοινωνικών προκλήσεων, εκεί που συχνά το κράτος δεν επαρκεί.

Η νέα μεγάλη πανελλαδική έρευνα κοινής γνώμης της διαΝΕΟσις, η οποία πραγματοποιήθηκε από την MRB Hellas σε πανελλαδικό δείγμα 1.103 ατόμων τον Μάρτιο του 2024, χαρτογραφεί τις απόψεις των Ελλήνων για τη δραστηριότητα των κοινωφελών ιδρυμάτων και των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών. Η έρευνα διενεργήθηκε στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης για την Κοινωνία των Πολιτών στην Ελλάδα του Ιδρύματος Μποδοσάκη. Η διαΝΕΟσις συμμετείχε στη συντονιστική επιτροπή του Σχεδίου, συμβάλλοντας παράλληλα και με τη συγγραφή μέρους του από τα στελέχη της.

Ακολουθεί μια σύντομη παρουσίαση των βασικών ευρημάτων της μελέτης.

Πόσο θετικά αποτιμούν οι Έλληνες τις έννοιες:

  • 89,3% Εθελοντισμός
  • 88,4% Αλληλεγγύη
  • 86,7% Φιλανθρωπία
  • 79,6% Επιχειρηματικότητα
  • 63,4% Ακτιβισμός
  • 40,6% Συνδικαλισμός

Ποιους θεσμούς εμπιστεύονται;

  • 44,3% Κοινωφελή ιδρύματα
  • 42,2% Εκκλησία
  • 38,9% Κυβέρνηση
  • 30,8% Κοινωνικά κινήματα (#MeToo κ.ά.)
  • 26,2% ΜΚΟ της ΚτΠ
  • 22,5% Πολιτικά κόμματα
  • 18,3% Συνδικάτα

Ποιος αντιμετωπίζει πιο αποτελεσματικά τα κοινωνικά ζητήματα:(μ.ό. των παραπάνω 10 δράσεων)

  • 39,4% Το κράτος
  • 17,5% Τα κοινωφελή ιδρύματα
  • 12,2% Οι επιχειρήσεις
  • 10,3% Οι ΜΚΟ της Κοινωνίας των Πολιτών

Πόσο βοηθούν οι Έλληνες;

  • Σχεδόν 7 στους 10 (67,2%) έχουν παράσχει βοήθεια (τρόφιμα, ρουχισμό, φάρμακα) τους τελευταίους 12 μήνες.
  • 1 στους 5 (20,2%) έχει προσφέρει εθελοντική εργασία (διοικητική/ οργανωτική, καθαρισμό, φύλαξη παιδιών, μαθήματα, φροντίδα ηλικιωμένων) τους τελευταίους 12 μήνες.
  • Λίγο περισσότεροι από 2 στους 5 (43,7%) έχουν προσφέρει χρηματική βοήθεια τους τελευταίους 12 μήνες.
  • 1 στους 10 (9,7%) έχει καταβάλει οικονομική βοήθεια σε κάποια Μη Κυβερνητική Οργάνωση της Κοινωνίας των Πολιτών.
  • 3,9% είναι μέλη κάποιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης.
  • 72,3% των Μillennials (28-43 ετών) αξιολογούν θετικά την έννοια του ακτιβισμού (το υψηλότερο ποσοστό στις ηλικιακές ομάδες).
  • 71,6% πιστεύουν ότι η ευτυχία του κάθε ανθρώπου στη ζωή εξαρτάται κυρίως από τις δυνατότητές του.
  • 49,9% συμφωνούν με την άποψη ότι ο ελληνικός πολιτισμός είναι ανώτερος από τους άλλους.
  • 9 στους 10 (91,9%) θα προσέφεραν υλική βοήθεια (τρόφιμα, ρουχισμό, φάρμακα), εάν βρίσκονταν στις πρόσφατες πλημμύρες στη Θεσσαλία. Σχεδόν 6 στους 10 (56,8%) θα φιλοξενούσαν πλημμυροπαθείς στο σπίτι τους.
  • Σχεδόν 8 στους 10 (78,8%) θα προσέφεραν υλική βοήθεια (τρόφιμα, ρουχισμό, φάρμακα), εάν βρίσκονταν στη Λέσβο και έβλεπαν τις ροέςμεταναστών προς το νησί. Σχεδόν 1 στους 4 (23,4%) θα φιλοξενούσε μετανάστες στο σπίτι του.

Το προφίλ των κοινωφελών ιδρυμάτων

Το 44,3% του πληθυσμού εμπιστεύεται τα κοινωφελή ιδρύματα. Αντίστοιχα, περισσότεροι από τους μισούς (55,5%) πιστεύουν ότι πίσω από τις φιλανθρωπικές δράσεις τους καλύπτουν άλλους σκοπούς (φορολογικούς, πολιτικούς, υστεροφημίας κτλ.).

Οι ερωτώμενοι απαντούν πως τα κοινωφελή ιδρύματα κάνουν πολλά & αρκετά:

  • για πολιτιστικές εκδηλώσεις (54,7%)
  • για τους πρόσφυγες (43,1%)
  • για υποτροφίες σπουδών σε νέους (39,9%)
  • για την καταπολέμηση των διακρίσεων (36%)
  • για δωρεές στην υγεία (35,8%)

Το προφίλ των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων

Απολαμβάνουν μικρότερης αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης σε σχέση με τα κοινωφελή ιδρύματα· 1 στους 4 Έλληνες δηλώνει εμπιστοσύνη σε αυτές (26,2%).

7 στους 10 (70,4%) πιστεύουν ότι πίσω από τις φιλανθρωπικές δράσεις τους καλύπτουν άλλους σκοπούς (φορολογικούς, πολιτικούς, υστεροφημίας κτλ.).

Μόνο 1 στους 3 (34,2%) αναφέρει ότι γνωρίζει (πολύ & αρκετά) τις δράσεις τους.

Η Γενιά Ζ (17-27 ετών) είναι εκείνη που αξιολογεί πιο θετικά (σε ποσοστό 70,3%) τη δράση τους.

Για τους Έλληνες, αυτά που μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στην ενδυνάμωση και αποκατάσταση των σκοπών και των δράσεών τους είναι:

  • Η απόλυτη διαφάνεια σε όλες τις πράξεις τους (60,9% των ερωτώμενων).
  • Ο έλεγχος από ανεξάρτητες αρχές (44,6%).
  • Ο έλεγχος από το κράτος (26,2%).

64,1% θεωρούν ότι η λειτουργία των ΜΚΟ θα πρέπει να είναι ανεξάρτητη από το κράτος.
73,3% πιστεύουν ότι οι κοινωφελείς δράσεις τους θα πρέπει να είναι συμπληρωματικές με τις δράσεις του κράτους.
46% πιστεύουν ότι το κράτος θα πρέπει να αναθέτει έργα στις ΜΚΟ.

Σε σχέση με την οικονομική βιωσιμότητα των MKO της ΚτΠ, 1 στους 2 πολίτες πιστεύει ότι αυτή θα πρέπει να εξασφαλίζεται από συνδυασμό δωρεών και οικονομικής ενίσχυσης από το κράτος (49,7%), όπου το τελευταίο θα πρέπει να έχει τη μικρότερη συμβολή στην ενίσχυση (δωρεές και χορηγίες 29,1%, ενίσχυση από το κράτος 12,2%).

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα απαντούν πως οι MKO της ΚτΠ κάνουν πολλά & αρκετά:

για τους πρόσφυγες (53,4%)
για την καταπολέμηση των διακρίσεων (44,6%)
για το φυσικό περιβάλλον (30,6%)
για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις (30,4%)

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ