*Μετά από ισχυρή διόρθωση στα ευρωπαϊκά και τεχνολογικό sell off το βράδυ της Παρασκευής στην Wall Street ξεκινά η δεύτερη εβδομάδα Σεπτεμβρίου. ΔΕΘ, Moody’s και placement Εθνικής κρίνουν την τάση στο ΧΑ, σημείωνε ο Απόστολος Σκουμπούρης. Να δούμε και την ΕΚΤ, τι θα αποφασίσουν τα μέλη του δ.σ Τετάρτη-Πέμπτη, τι θα ανακοινώσει μεσημέρι Πέμπτης η Κριστίν Λαγκάρντ και τα σχετικά.
*Συνοπτικά πως έχει η κατάσταση, επιπλέον πονοκέφαλος για την Γαλλίδα επικεφαλής της ΕΚΤ οι τελευταίες πολιτικές εξελίξεις στην χώρα της. Ο διορισμός από τον Εμμανουέλ Μακρόν του Μισέλ Μπαρνιέ στην θέση του πρωθυπουργού ξανά “έβγαλε στους δρόμους” σημαντικό μέρος Γάλλων. Προφανώς και τα νεότερα από την δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης έχουν την βαρύτητά τους, καθώς η αγορά ομολόγων ξεπερνάει τα 2,8 τρισ με πάνω από το 50% να είναι στα χέρια ξένων επενδυτών, καθιστώντας την εξαιρετικά ευάλωτη στον ενδεχόμενο κίνδυνο “επίθεσης” από τους “γύπες” τα λεγόμενα vulture funds. Ενώ θα έπρεπε, δεν συμβαίνει: Κοινή εκτίμηση πως, η επικεφαλής της ΕΚΤ είναι μπροστά σε ένα μεγάλο δίλημμα- αφ’ ενός να μειώσει τα επιτόκια “φωτογραφίζοντας” επιθετικότερη τακτικά στη συνέχεια, αφ’ ετέρου να προσαρμόσει τα κόστη/ποσότητα χρήματος έτσι ώστε οικονομίες μεγέθους της γαλλικής να μπορέσουν να αντέξουν στην πίεση αυστηρότερης δημοσιονομικής πολιτικής, από τον Ιανουάριο 2025.
*Παρ’ ότι δεν επιβεβαιώνεται (αλλά ούτε και διαψεύδεται) Κριστίν Λαγκάρντ και Γερτρούδη Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δεν έχουν συνεξετάσει το διττό πρόβλημα της ευρωπαϊκής οικονομίας/επιχειρηματικότητας, τουλάχιστον από την επανεκλογή της Γερμανίδας στην Κομισιόν. Θεωρητικά θα έπρεπε οι δύο επικεφαλής τόσο σημαντικών κεντρικών ευρωπαϊκών οργάνων να έχουν ενεργό “κόκκινο τηλέφωνο”, κοινές ομάδες συνεξέτασης των όσων αντιμετωπίζει η Ευρώπη, κυρίως όμως όσων έπονται. Ειδικότερα για την Γαλλία: Με δημόσιο χρέος στο 120% του ΑΕΠ, με δημόσιο έλλειμμα στο 5% plus, με επιτόκια δανεισμού του κράτους κοντά στο 3% (2,889% τελευταία τιμή) και με ένα μεγάλο μέρος του πολιτικού συστήματος και χιλιάδες κόσμου στους δρόμους του Παρισιού (και δεκάδων άλλων πόλεων) η Γαλλία θα είναι στο μυαλό της επικεφαλής της ΕΚΤ το επόμενο 2ήμερο.
*Αυτά σε μία συγκυρία που στο Βερολίνο η 3κομματική κυβέρνηση δέχεται το ένα μετά το άλλο τα “χτυπήματα” από τις εκλογές σε κρατίδια (Θουριγία, Σαξωνία) επίκειται σχετική διαδικασία (Βρανδεμβούργο), στο SPD πληθαίνουν οι φωνές για “παραίτηση” του Ολαφ Σολτς (κάντο όπως ο Τζο Μπάιντεν, το μότο πολλών μελών), ένα χρόνο πριν τις ομοσπονδιακές εκλογές (28 Σεπτεμβρίου 2025). Δεν είναι τυχαίο πως, το τελευταίο 10ήμερο η διοίκηση της VW προέβη σε προειδοποίηση για ενδεχόμενο κίνδυνο αναστολής λειτουργίας μονάδων του ομίλου στην Γερμανία (τεράστιο το “χτύπημα” και σημειολογικά…), το ίδιο το Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών- το εμβληματικό Institut für Wirtschaftsforschung του Μονάχου υποβάθμισε τις εκτιμήσεις του για την προοπτική της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης. Ειδικότερα, το Ifo αναμένει για φέτος μηδενική ανάπτυξη (έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 0,4%, ο δε επικεφαλής προβλέψεων Τίμο Βολμερσχόιζερ ήταν δυσοίωνος και για το 2025, χαμηλώνοντας σε 0,9% από 1,5% την εκτίμηση.
*Κόσμος και πολύς στην ΔΕΘ, πιένες στην Θεσσαλονίκη.
*Πως τα πήγε ο πρωθυπουργός; αντί άλλων θα περιοριστώ σε 2 εκπροσώπους παραγωγικών φορέων. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών να κάνει λόγο για απουσία άμεσων μέτρων για τις ΜμΕπιχειρήσεις. Συμπληρωματικά του Γιάννη Χατζή, με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων σε ανάλογο μήκος κύματος. Θα περιμένω με ενδιαφέρον την θέση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, μετά την κοινή με πληθώρα φορέων, προειδοποίηση για το κόστος ρεύματος που απειλεί τις επιχειρήσεις. Κοινή εκτίμηση πως, στα καίρια που αφορούν ανάπτυξη, παραγωγικό μοντέλο, κεντρικός σχεδιασμός γλίσχρος ο απολογισμός. Εύλογα ο υπ. Οικ. θα επιδιώξει μέσω της αναλυτικής παρουσίασης των 45 μέτρων να περάσει την εικόνα μίας κυβέρνησης που διαθέτει σχεδιασμό, δεν κωλυσιεργεί στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, πως δεν υπάρχει κόπωση κ.λ.π. Στο team της DeA ο λόγος που μας πέφτει είναι…τριτεύων, το θέμα αφορά πρωτίστως την επιχειρηματική κοινότητα, τις ΜμΕπιχειρήσεις, την προοπτική-όραμα…
*Μου έκανε εντύπωση που πρόταξε πάλι το θέμα της φορολόγησης των “ουρανοκατέβατων” κερδών, ενώ αναφορικά με το ενεργειακό κόστος σε βιομηχανία, επιχειρήσεις καλύφθηκε λέγοντας πως προτεραιότητα είναι τα νοικοκυριά. Και ποιος θα διαφωνήσει, μόνο που χωρίς επιχειρήσεις… Ο ΣΕΒ και οι λοιποί φορείς να υποθέσω πως δεν ικανοποιήθηκαν από τις δηλώσεις Μητσοτάκη. Περιμένω την συνέχεια της στάσης τους, προφανώς και θα έχουν εναλλακτική.
*Εντύπωση μου έκανε που ουδεμία αναφορά έγινε στις προμήθειες των τραπεζών, στις χρεώσεις, στα υψηλά spreads e.t.c. Να υποθέσω πως για αυτό 1-2 μέρες πιο πριν οι τραπεζίτες είχαν σπεύσει να προχωρήσουν σε μειώσεις. Μην φανταστείτε τίποτε σπουδαίο, το διαπιστώνετε άλλωστε. Το θέμα “καίει” και ο πρωθυπουργός το προσπέρασε, θα έλεγα δεν αναφέρθηκε καν.
*Από τα θετικά, όπως τα “ερμήνευσα”- γιατί παρών δεν ήμουν, ούτε άλλο μέλος της ομάδας μας- οι εξαγγελίες για τα έργα του Μετρό της συμπρωτεύουσας. Και μόνο το γεγονός πως το έργο θα λειτουργήσει-μετά από περίοδο…σχεδόν διπλάσια της 10ετούς Οδύσσειας του Ομήρου έχει και σημειολογικά ενδιαφέρον. Ήδη, από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκδόθηκε το πρώτο ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για τα ΜΜΜ Θεσσαλονίκης, με τον Αντιπρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Νίκο Κουρέτα παρόντα. Ωστόσο, το σημαντικό- και αυτό γιατί αφορά ευρύτερα τον κατασκευαστικό κλάδο, ειπώθηκε από έναν παράγοντα του χώρου και δη κατασκευαστή της κεντρικής γραμμής. Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Εξάρχου, «…ο ρυθμός πληρωμών του τελευταίου διαστήματος σε σχέση με το παρελθόν είναι ικανοποιητικός. Δεν είναι όσο καλός ενδεχομένως θα ήθελε κανείς, αλλά έχει βελτιωθεί ουσιωδώς…». Εξέλιξη που πιστώνεται στον αρμόδιο Υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, ο οποίος πλέον θα πρέπει να εξεύρει λύση για το “αδιέξοδο” με τις εγγυητικές εκτέλεσης των μεγάλων δημοσίων έργων (και ΣΔΙΤ). Ενθαρρυντικά όλα αυτά καθώς ένα σημαντικό μερίδιο συνεισφοράς στην ανάπτυξη του ΑΕΠ έρχεται από τον πολύ σημαντικό κλάδο κατασκευών-υποδομών/δημοσίων έργων κ.λ.π
*Στα του κλάδου, μέσα στην εβδομάδα θα υπογραφεί η σύμβαση για την Αττική Οδό με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αυτό ανακοίνωσε ο CEO του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, μιλώντας στο στούντιο του Οικονομικού Ταχυδρόμου/ot.gr. Μετά την υπογραφή της σύμβασης, ακολουθεί η κύρωση από τη Βουλή, με σκοπό το οικονομικό κλείσιμο ώστε η νέα παραχώρηση να γίνει πριν το τέλος του χρόνου. Mε το οικονομικό κλείσιμο θα εισπραχθούν 3,2 δισ. ευρώ. Είναι σχεδόν δύο μονάδες του ΑΕΠ και της μείωσης του χρέους. Αυτά πάνε εντός 10 ημερών προς απομείωση του χρέους.
*Για τα λιμάνια που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, σε ότι αφορά στον ΟΛΗρακλείου στις 18 Σεπτ. έχει προγραμματιστεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Αφορά, στην πώληση του 67% του οργανισμού που διαχειρίζεται το λιμάνι με το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ παραμένει και ως μέτοχος. Από το τίμημα των 80 εκατ. ευρώ για το 67%, το 50% του ποσού θα μείνει σε έναν ειδικό λογαριασμό του ταμείου στην ΤτΕ για να συγχηματοδοτηθούν άλλες υποδομές στα λιμάνια.
*Σε ότι αφορά στην ΔΕΠΑ Εμπορίας, την συμμετοχή της HelleniQ Energy e.t.c θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις προκειμένου να μπορεί να προχωρήσει η αποεπένδυση (ή η επαναγορά του 33%). Προς ώρας αργεί, το συμπέρασμα.
*Για τέταρτο σερί μήνα πωλητές οι ξένοι τον Αύγουστο. Με την διαφορά πως, σταδιακά από τις 18/8 και μετά ξανά άρχισαν επαναγορές. Πως θα μπορούσε να αντισταθμιστούν οι εκροές; η συνεχιζόμενη έξοδος εταιρειών; η απουσία κρίσιμου βάθους;
*Με 3 κινήσεις θα επιχειρηθεί ένα σχετικό hedging: Εισαγωγή Τράπεζας Κύπρου (23/9), placement Εθνική (το αργότερο μέσα στο 15νθήμερο Οκτωβρίου) και σχεδόν παράλληλα η αμκ της Cenergy Holdings. Σχεδόν “κλεισμένη” η αμκ ύψους 200 εκατ. με ισχυρό το επενδυτικό ενδιαφέρον ξένων funds, με δέλεαρ την προοπτική του ομίλου-συμφερόντων Viohalco- στην αγορά των ΗΠΑ, με παραγωγική μονάδα. Στην περίπτωση της Κύπρου υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν κεφάλαια 350 εκατ. συνεκτιμώντας ότι η αποτίμηση της διαμορφώνεται στα μεγέθη των 2 δισ. Σύμβουλος η Godman Sachs London, με συμμετοχή στο σχήμα της Εθνικής (με Morgan Stanley, BoF, UBS)- η JPMC είναι σύμβουλος του ΤΧΣ- Goldman Sachs από κοινού με Alpha Finance, Euroxx “έτρεξαν” τα road shows για λογαριασμό της Cenergy Holdings το προηγούμενο διάστημα.
*Συνεχίζεται η ανακοίνωση οικονομικών αποτελεσμάτων 6μηνου: αύριο, Τρίτη, η σειρά του ΔΑΑ “Ελευθέριος Βενιζέλος”, μεθαύριο ElvalHalcor, AEGEAN -για να δούμε τις συγκεκριμένες δύο εισηγμένες-.
*Επιβολή τέλους κρουαζιέρας (20 ευρώ/επισκέπτη), πεπερασμένος αριθμός πλοίων που θα “πιάνουν” ανά προορισμό. Προς την σωστή κατεύθυνση.
*Αυτά… εδώ θα είμαστε να πάρουμε θέση-κριτική πάντα- είτε προς τη μία είτε προς την άλλη κατεύθυνση.