Η απόφαση του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει νέους δασμούς και η ανταπάντηση της Κίνας έχουν προκαλέσει έντονη ανησυχία και ποικίλες αντιδράσεις στον διεθνή οικονομικό και εμπορικό τομέα.
Ειδικότερα, οι νέοι δασμοί εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν σημαντικά τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου και τις αγορές, με πολλούς να βλέπουν αυτή την κίνηση ως μέρος μιας στρατηγικής ανακατανομής της παγκόσμιας οικονομικής ισχύος.
Πλήγμα αναμένεται να δεχθεί η ζήτηση στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, καθώς η Drewry προβλέπει μείωση κατά 1% στον παγκόσμιο όγκο των containers, ως άμεση συνέπεια του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ – Κίνας. Όπως αναφέρει η Drewry, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 8,4% κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης το 2009 και κατά 0,9% το 2020, όταν κηρύχθηκε η πανδημία Covid-19.
«Η επιβολή δασμών, η ανάκλησή τους στη συνέχεια, αλλά και οι ανακοινώσεις για επιβολή τελών σε κινεζικής κατασκευής πλοία που προσεγγίζουν τα αμερικανικά λιμάνια όπως και σε πλοία κινεζικής ιδιοκτησίας είναι πολιτικές που επηρεάζουν αρνητικά τους κανόνες που διέπουν το παγκόσμιο εμπόριο. Η ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων βρέθηκε στο στόχαστρο αυτού του γεωπολιτικού οικονομικού πολέμου και θα στρεβλωθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, και «όχι προς το καλύτερο», εκτιμά ο Drewry.
«Υποθέτοντας ότι τα 2/3 των σημερινών δασμών παραμένουν σε ισχύ, οι εισαγωγές των ΗΠΑ από την Κίνα θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 40%», προσθέτει.