Το Ελληνογαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο πραγματοποίησε στις 4 Δεκεμβρίου 2024 ένα ναυτιλιακό forum με θέμα «Towards Greener Shipping-A reality check» (Προς πιο πράσινη ναυτιλία-Μία ρεαλιστική συζήτηση).
Στα πλαίσια της εκδήλωσης, ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business Consultants και Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας, συμμετείχε στην ομάδα ομιλητών με θέμα «Towards Greener Shipping, The voice of shipbuilders & Shipowners» όπου εκτός του κ. Ξηραδάκη συμμετείχαν οι κκ Ιωάννης Δράγνης-Ceo Goldenport Group, Farid Trad – VP Bunkering & Energy Transition CMA CGM, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης – Δ.Σ. Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, Πάνος Ξενοκώστας – Πρόεδρος και Δ.Σ. Onex Shipyards & Technologies ενώ συντονιστής της συζήτησης ήταν ο γνωστός Γάλλος τραπεζίτης Yannick LE GOURRIÈRES, Managing Director, Head of Shipping & Offshore, Finance-Americas CREDIT AGRICOLE CIB
Με μία κίνηση έκπληξη ο κ. Ξηραδάκης πρόβαλε στους παρευρισκόμενους ένα χαρτονόμισμα των 50 Ευρώ λέγοντας ότι η δύναμη της χρηματοδότησης είναι το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ναυπηγική βιομηχανία της Ευρώπης και κυρίως της Ελλάδας. «Είναι οδυνηρό το γεγονός πως η ροή κεφαλαίων έχει περιοριστεί και αυτό οφείλεται στην έλλειψη τραπεζικής πίστης αλλά και γνώσης του επιχειρηματικού κινδύνου. Απαραίτητη προϋπόθεση της αναγέννησης της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ευρώπης είναι η εκπαίδευση τόσο των πλοιοκτητών στις αρχές του ESG όσο και η εκπαίδευση των τραπεζών προκειμένου να αδράξουν την ευκαιρίες χρηματοδότησης του κλάδου όπου αυτές υπάρχουν.
Ο κ. Ξηραδάκης αναφέρθηκε επίσης στην έλλειψη μεγάλων χώρων στα οποία θα μπορούσαν να δημιουργηθούν ναυπηγεία στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Κι αυτή η έλλειψη οφείλεται κυρίως στη νοοτροπία των Ευρωπαίων ότι τα ναυπηγεία αποτελούν βιομηχανικοί χώροι επιβλαβείς για το περιβάλλον. Είναι απαραίτητο να αντιστραφεί αυτή η νοοτροπία, δεδομένων των Ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών κανονισμών με τους οποίους πλέον λειτουργούν τα ναυπηγεία.
Όσον αφορά τον κλάδο της ναυπήγησης επιβατηγών πλοίων, η Ευρώπη «έχει χάσει το τρένο» ανέφερε ο κ. Ξηραδάκης, ο οποίος έχοντας επισκεφθεί πολλά Ευρωπαϊκά ναυπηγεία, εταιρίες σχεδιασμού πλοίων, διαπίστωσε την έλλειψη συντονισμού και την απροθυμία συνεργασίας των Ευρωπαίων μεταξύ τους. Οι Ευρωπαίοι μετέφεραν την τεχνογνωσία στην Ανατολή οι οποίοι δρώντας άμεσα είναι σε θέση να τους ανταγωνιστούν. Ήδη μεγάλες Ευρωπαϊκές εταιρίες με στόλους επιβατηγών πλοίων όπως η Grimaldi, η Stena αλλά και η Attica μέσω των χρονοναυλώσεων γυμνών πλοίων από την Stena, έχουν θέσει παραγγελία για την κατασκευή πλοίων σε Κινέζικα ναυπηγεία.
Οι ναυτιλιακοί χρηματοδότες δε στηρίζουν την κατασκευή επιβατηγών πλοίων. Στην Ελλάδα, μία χώρα που στηρίζεται άμεσα στην ακτοπλοϊκή σύνδεσή της με τα νησιά, οι Ελληνικές τράπεζες έχουν αποκλείσει την ακτοπλοΐα από τα χαρτοφυλάκιά τους. Γεννάται το μεγάλο ερώτημα πώς θα ανανεωθεί ο Ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος με πλοία καινούριας τεχνολογίας αν δεν στηριχτεί ο κλάδος από τις Ελληνικές τράπεζες. Στον προηγούμενο κύκλο της ανανέωσης του στόλου τη δεκαετία του 2000, 38 τράπεζες χρηματοδοτούσαν την Ελληνική ακτοπλοΐα μεταξύ των οποίων, 11 Ελληνικές, 8 Γερμανικές, 5 Ολλανδικές, 4 Γαλλικές, 2 Αμερικάνικες ενώ οι εταιρίες είχαν αντλήσει ικανοποιητικά κεφάλαια από το ΧΑΑ.
Προκειμένου να αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον των τραπεζών η ανάπτυξη ενός μοντέλου Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και η ένταξη της πράσινης μετάβασης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα μπορούσαν να αποτελέσουν ισχυρές συνθήκες χρηματοδότησης του κλάδου.
Ο κ. Ξηραδάκης τέλος εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας η οποία ξεκινά μία νέα πορεία ύστερα από την ιδιωτικοποίηση των δύο μεγάλων ναυπηγείων. «Με ασφάλεια μπορούμε να πούμε ότι οι χρηματοροές των ναυπηγείων ειδικά στον τομέα των επισκευών είναι διασφαλισμένες από τον ίδιο τον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο αλλά και τις εργασίες που είναι να γίνουν στην πολεμική βιομηχανία. Ως εκ τούτου οι επενδύσεις στον χώρο ενδείκνυται και σε αυτήν την θετική άποψη, πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις μελλοντικές δυνατότητες κατασκευών νέων πλοίων».