Με θετικό πρόσημο έκλεισε το 2021 για τα ΕΛΤΑ, τα οποία παρά τη μείωση των εσόδων καταγράφουν λειτουργική κερδοφορία από το δ’ τρίμηνο του 2021. Ένας από τους βασικούς παράγοντες ενίσχυσης των οικονομικών της εταιρείας, δεν αφορά σε λειτουργικά δεδομένα, αλλά στην ολοκλήρωση προγράμματος εθελούσιας εξόδου. Το πρόγραμμα οδήγησε στην έξοδο σχεδόν 2.000 εργαζομένους εξοικονομώντας πλέον στην εταιρεία περίπου 65 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της.
Ένα χρόνο νωρίτερα, στα τέλη δηλαδή του 2020, τα ΕΛΤΑ προχώρησαν σε Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ η οποία καλύφθηκε από το Υπερταμείο, το οποίο διαθέτει πλέον το 100% των μετοχών της εταιρείας. Η είσπραξη της αποζημίωσης για την εκτέλεση Καθολικής Υπηρεσίας από το Ελληνικό Δημόσιο ανήλθε σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, συμμαζεύοντας τα οικονομικά των ΕΛΤΑ, που εμφάνισαν ωστόσο σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών τους.
Ειδικότερα, το ελληνικό Δημόσιο προέβη στην καταβολή 150 εκατ. ευρώ ως το υπόλοιπο ποσό του επαληθευμένου καθαρού κόστους παροχής της Καθολικής Υπηρεσίας για τις χρήσεις 2013 – 2018, καταβάλλοντας στη συνέχεια κι άλλες δόσεις (30 εκατ. ευρώ) για τις επόμενες χρήσεις.
Ουσιαστικά, τα ΕΛΤΑ με την χρηματοδότηση 100+150+30 εκατ. Σημειώνεται ότι τα ΕΛΤΑ δικαιούνται της παραπάνω αποζημίωσης για την παροχή ταχυδρομικής υπηρεσίας και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας ακόμα και στην περίπτωση που δεν εμφανίζουν εμπορικό ενδιαφέρον. Το μεγαλύτερο μέρος της αποζημίωσης που έλαβαν τα ΕΛΤΑ διοχετεύθηκε στη χρηματοδότηση του προγράμματος εθελούσιας εξόδου.
Στελέχη της εταιρείας μάλιστα εκτιμούν ότι φέτος τα ΕΛΤΑ δεν αποκλείεται, σε επίπεδο Ομίλου, να καταγράψει λειτουργικά κέρδη έως 25 εκατ. ευρώ, εάν δεν επιδεινωθεί περαιτέρω το ενεργειακό και μεταφορικό κόστος.
Το 2020, ο κύκλος εργασιών των ΕΛΤΑ ανήλθε, σε ενοποιημένο επίπεδο, στο ποσό των 318,46 εκατ. ευρώ έναντι 355,64 εκατ. ευρώ το 2019, παρουσιάζοντας μείωση 10,5%. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών της μητρικής εταιρείας ανήλθε σε 266,49 εκατ. ευρώ έναντι 313,48 εκατ. ευρώ το 2019, μειωμένος κατά 15%.
Τα αποτελέσματα μετά φόρων του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε κέρδη 9,58 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 20,52 εκατ. ευρώ το 2019. Η μεταβολή οφειλόταν στην αναγνώριση αναβαλλόμενου εσόδου, λόγω της είσπραξης αποζημίωσης Καθολικής Υπηρεσίας για την οποία είχε αναγνωριστεί αναβαλλόμενη φορολογική υποχρέωση.
Αναζητούν τα ΕΛΤΑ στρατηγικό επενδυτή;
Η εταιρεία προχωρά στον σχεδιασμό και στη συνέχεια σε υλοποίηση πενταετούς πλάνου μετασχηματισμού, με στόχο τη βελτίωση της διαλογής αλληλογραφίας και δεμάτων, αλλά και της εμπειρίας του πελάτη μέσα από ψηφιακές λύσεις. Και όλα αυτά σε μια περίοδο που το καταναλωτικό κοινό εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια για τη μείωση του αριθμού των καταστημάτων αλλά και του προσωπικού.
Στο επίκεντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού έχει βρεθεί η επέκταση της χρήσης των minirobots στο Κέντρο Διαλογής Αττικής και η υλοποίηση marketplace από την ΕΛΤΑ Courier, ενώ το επόμενο διάστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία ο «Ψηφιακός Ταχυδρόμος» και οι «Έξυπνες Θυρίδες».
Εκτός από την οικονομική και επιχειρησιακή ανασυγκρότηση του Οργανισμού, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι εξετάζει την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα ΕΛΤΑ. Η τακτοποίηση έστω και με τη συνδρομή έμμεσων μηχανισμών (σ.σ. πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου) φαίνεται ότι έχει ως πρωταρχικό στόχο τη βελτίωση της εικόνας της εταιρείας ώστε να καταστεί πιο ελκυστική σε πιθανό επενδυτή.
Η τελευταία απόπειρα για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ αφορούσε τη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier πριν από σχεδόν μία δεκαετία χωρίς ωστόσο να τελεσφορήσει. Τότε την ΕΛΤΑ Courier «γλυκοκοίταζε» ταχυδρομικός Ευρωπαϊκός όμιλος μεγάλου μεγέθους.