Ακόμη πιο κομβικός για την καθημερινότητα των πολιτών, παγκοσμίως, θα γίνει ο ρόλος των smartphones το 2023, με τα “έξυπνα” κινητά να αντικαθιστούν την παραδοσιακή γραφειοκρατία, αναφέρει Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ). Σήμερα, τα smartphones χρησιμοποιούνται ευρέως ως μέθοδοι πληρωμής, καθιστώντας τις κλασικές χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες ξεπερασμένες σε ορισμένες χώρες.
Επιπλέον, τα smartphones μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ιατρικούς σκοπούς – ως απόδειξη εμβολιασμού ή τρέχουσας κατάστασης υγείας αρνητική για τον COVID – ή ακόμα και ως ψηφιοποιημένη έκδοση ταυτότητας. Το τελευταίο μπορεί να φέρει ταυτόχρονα ευκολία, αλλά και κινδύνους.
Από τη μία πλευρά, ένα σωστά εφαρμοσμένο σύστημα θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της καθημερινής επαλήθευσης χωρίς να χρειάζεται να δείξει κάποιος στον ταμία ολόκληρο το έγγραφο με άλλα στοιχεία, όπως το όνομα ή τη διεύθυνση του.
Από την άλλη, η χρήση ενός smartphone για την αποθήκευση ενός αυξανόμενου όγκου προσωπικών δεδομένων δημιουργεί ένα μόνο σημείο αποτυχίας, εγείροντας σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια. Αυτό δημιουργεί σοβαρές απαιτήσεις για την ασφάλεια των κινητών συσκευών και τον τρόπο αποθήκευσης των δεδομένων, διατηρώντας παράλληλα το απόρρητο.
Τις αλλαγές, που θα επέλθουν το νέο έτος και οι οποίες δημιουργούν περισσότερες απαιτήσεις για την ασφάλεια διαφόρων συσκευών και τεχνολογιών, εντοπίζει η έκθεση της Kaspersky “Privacy Predictions for 2023”.
“Βαλκανοποίηση” του Διαδικτύου
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας, το 2023 η “βαλκανοποίηση” του Διαδικτύου θα οδηγήσει σε μια πιο διαφοροποιημένη (και τοπική) αγορά παρακολούθησης συμπεριφοράς και σε ελέγχους για τη διασυνοριακή μεταφορά δεδομένων.
Οι περισσότερες ιστοσελίδες ανιχνεύονται με αόρατους trackers, συλλέγοντας δεδομένα συμπεριφοράς, που συγκεντρώνονται περαιτέρω και χρησιμοποιούνται κυρίως για στοχευμένες διαφημίσεις. Ενώ υπάρχουν πολλές διαφορετικές εταιρείες στον τομέα των διαφημίσεων συμπεριφοράς, οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας που εδρεύουν στις ΗΠΑ, όπως η Meta, η Amazon και η Google, είναι οι αναμφισβήτητοι ηγέτες.
Ωστόσο, σε πολλές περιοχές, οι αρχές γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικές όσον αφορά την κοινή χρήση δεδομένων με ξένες εταιρείες. Αυτό ωθεί τις επιχειρήσεις να δείχνουν μια προτίμηση στους τοπικούς παίκτες, κάτι που μπορεί να έχει διάφορες επιπτώσεις στο απόρρητο.
“Ενώ οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας μπορεί να ξοδεύουν περισσότερα για την ασφάλεια απ’ ό,τι οι μικρότεροι παίκτες, ακόμη κι αυτοί έχουν το μερίδιό τους σε παραβιάσεις δεδομένων. Ένας μικρότερος οργανισμός μπορεί να είναι λιγότερο ενδιαφέρων για τους χάκερ, αλλά αντιμετωπίζει επίσης λιγότερο έλεγχο από ρυθμιστικούς φορείς”, αναφέρει η Kaspersky.
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας, οι επιχειρήσεις θα πολεμήσουν τον ανθρώπινο παράγοντα στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, για να περιορίσουν την απειλή από εσωτερικές πληροφορίες και την κοινωνική μηχανική για την προστασία των δεδομένων των χρηστών.
“Καθώς οι εταιρείες αναπτύσσουν ολοένα και πιο ολοκληρωμένα μέτρα κυβερνοασφάλειας, μεταβαίνοντας από την προστασία τερματικού σημείου στο XDR (Extended Detection & Response) και ακόμη και την προληπτική αναζήτηση απειλών, οι άνθρωποι παραμένουν ο πιο αδύναμος κρίκος. Η εσφαλμένη διαμόρφωση διαφόρων λύσεων cloud για αποθήκευση δεδομένων αναμένεται να προκαλέσει λιγότερες διαρροές δεδομένων και περισσότερες παραβιάσεις θα προκύψουν από ανθρώπινο λάθος”, τονίζουν οι αναλυτές.
Προσθέτουν δε ότι για τον μετριασμό αυτών των απειλών, οι εταιρείες ενδέχεται να επενδύσουν σε λύσεις πρόληψης διαρροών δεδομένων, καθώς και σε πιο ενδελεχή εκπαίδευση των χρηστών για την αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Μέτρα προστασίας
Επιπλέον, η εταιρεία εκτιμά ότι στην προσπάθειά τους να σταματήσουν τις διαρροές δεδομένων, οι άνθρωποι θα λάβουν μέτρα προστασίας. Για παράδειγμα, η παραγγελία φαγητού ή η χρήση μιας υπηρεσίας delivery θα δημιουργήσει, στην καλύτερη περίπτωση, ευαίσθητα γεωδεδομένα.
Ωστόσο, η ευαισθητοποίηση για το απόρρητο αυξάνεται και οι άνθρωποι αρχίζουν να λαμβάνουν προληπτικά μέτρα για την ασφάλεια των προσωπικών τους λογαριασμών και την ελαχιστοποίηση του ψηφιακού τους αποτυπώματος. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό θα μπορούσε να είναι να διασφαλιστούν απέναντι σε παραβιάσεις δεδομένων.
Ενώ υπάρχουν ήδη υπηρεσίες, που ανακτούν ζημίες σε περίπτωση κλοπής ταυτότητας, στο μέλλον αναμένεται να έρθει μεγαλύτερη γκάμα ασφαλιστικών προσφορών.