Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΓερμανικός Τύπος για γλυπτά του Παρθενώνα: "Κλεμμένοι Θεοί"

Γερμανικός Τύπος για γλυπτά του Παρθενώνα: “Κλεμμένοι Θεοί”

Στην επικαιρότητα βρέθηκε από τον γερμανικό τύπο, η άρνηση του Βρετανικού Μουσείου να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αθήνα.

Η γερμανική εφημερίδα Taz κάνει λόγο για τη «μητέρα όλων των κλοπών τέχνης» και όπως εξηγεί η Deutsche Welle, η οποία φέρνει στο φως τα δημοσιεύματα, το Λονδίνο προβαίνει σε «λανθασμένους ισχυρισμούς», καθώς με βάση τα ιστορικά στοιχεία, ο Λόρδος Έλγιν δεν είχε την άδεια να αφαιρέσει 2.400 ετών έργα τέχνης από τον Παρθενώνα.

Αναλυτικά το δημοσίευμα της Deutsche Welle:

taz:«Κλεμμένοι Θεοί»

«Ο ισχυρισμός του βρετανικού μουσείου περί ιδιοκτησίας των λεγόμενων Ελγινείων μαρμάρων είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενος. Δεν απορρίπτεται μόνο από την Αθήνα, αλλά και από πολλούς ειδικούς», γράφει η taz με τίτλο «Κλεμμένοι Θεοί». Η γερμανική εφημερίδα παρατηρεί:

“Ρίχνοντας μια πιο προσεκτική ματιά στις συνθήκες αυτής της αγοράς από τον Λόρδο Έλγιν διαπιστώνουμε ότι η κλοπή κομματιών της Ζωοφόρου από τον Παρθενώνα είναι, θα μπορούσαμε να πούμε, η μητέρα όλων των κλοπών τέχνης που διέπραξαν οι μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις στην Ανατολή τον 19ο αιώνα.

Ο ισχυρισμός, που διατυπώνεται ακόμη και σήμερα στο Λονδίνο, ότι ο Λόρδος Έλγιν είχε γραπτή άδεια από τον τότε Σουλτάνο Σελίμ Γ’ είναι αποδεδειγμένα λανθασμένος. Το σχετικό φιρμάνι δεν υφίσταται, άρα δεν θα μπορούσε ποτέ να παρουσιαστεί.

Πρόσφατα ο τούρκος ιστορικός Ορχάν Σακίν, ειδικός στα Οθωμανικά Αρχεία στην Κωνσταντινούπολη, ερεύνησε για μια ακόμα φορά όλα τα σχετικά έγγραφα. Σύμφωνα με τον ιστορικό, το μόνο έγγραφο που σχετίζεται με την υπόθεση είναι ένα αντίγραφο ιταλικής μετάφρασης μιας επιστολής που έγραψε στον Λόρδο Έλγιν o Kαϊμακάμης της Αθήνας, ο ανώτατος οθωμανός αξιωματούχος της πόλης εκείνη την εποχή. Η επιστολή αναφέρει ότι ο Λόρδος Έλγιν είχε την άδεια να φτιάξει γύψινα εκμαγεία, αλλά όχι να αφαιρέσει 2.400 ετών έργα τέχνης από τον Παρθενώνα και να τα στείλει με πλοία στο Λονδίνο.

Το πρωτότυπο της επιστολής Καϊμακάκη δεν υπάρχει και σίγουρα δεν υπάρχει κανένα άλλο έγγραφο από πιο υψηλόβαθμο Οθωμανό αξιωματούχο. Ένα φιρμάνι του σουλτάνου αν υπήρχε θα είχε συμπεριληφθεί στο αρχείο διότι όλα αυτά τα διατάγματα φυλάσσονται με προσοχή.

Berliner Zeitung: «Επιστροφή κλεμμένων θησαυρών»

«Η επίμονη, αλλά επιτυχημένη στάση του Βρετανικού Μουσείου σε ζητήματα επιστροφής πολιτιστικών θησαυρών θεωρούνταν για μεγάλο χρονικό διάστημα πρότυπο για άλλα μουσεία και πολιτιστικά ιδρύματα ανά τον κόσμο», σημειώνει η Berliner Zeitung με τίτλο «Επιστροφή κλεμμένων θησαυρών».

Η γερμανική εφημερίδα σημειώνει: «Παρά το γεγονός ότι η δημόσια αποδοκιμασία των πράξεων του Λόρδου Έλγιν από τον Λόρδο Βύρωνα καταγράφηκε στην βρετανική πολιτιστική ιστορία, επικράτησε στη Βρετανία περισσότερο απ΄ ό,τι αλλού η πεποίθηση πως όσα συμπεριλαμβάνονται στις συλλογές των μουσείων αποτελούν μέρος της εθνικής κληρονομιάς.

Ας μην ξεχνάμε ότι και το Νησί των Μουσείων στο Βερολίνο δημιουργήθηκε με βρετανικό πρότυπο ως τόπος συλλογής πολιτιστικών τρόπαιων απ΄ όλον τον κόσμο.

Η πάλαι πότε πανίσχυρη βρετανική αυτοκρατορία έθεσε και εδώ το πλαίσιο. Στη Μεγάλη Βρετανία ο νόμος περί Εθνικής Κληρονομιάς θεωρούνταν θέσφατο, στο οποίο για πολύ καιρό προσέκρουε το ελληνικό αίτημα επιστροφής των Γλυπτών».

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ