Με συμφωνία για σημαντικές περικοπές δαπανών προκειμένου να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό των 17 δισ. ευρώ, κατέστη δυνατή η κατάρτιση του σχεδίου προϋπολογισμού για το 2024, έπειτα από εβδομάδες διαβουλεύσεων μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων. Η κυβέρνηση δεν θα επικαλεστεί κατάσταση έκτακτης ανάγκης και δεν θα ζητήσει αναστολή του «φρένου χρέους» για το προσεχές έτος. Αυξήσεις αναμένονται στις τιμές καυσίμων και στο κόστος της θέρμανσης, καθώς και στις αεροπορικές μετακινήσεις και μεταφορές.
«Μένουμε σταθεροί στους στόχους μας. Δεν θα υπάρξει θέμα έκτακτης ανάγκης. Προωθούμε τον κλιματικά ουδέτερο μετασχηματισμό της χώρας ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή και στεκόμαστε σθεναρά στο πλευρό της Ουκρανίας», δήλωσε ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς, ανακοινώνοντας τη συμφωνία, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της με σημαντικά λιγότερα χρήματα από ό,τι προγραμμάτιζε. Ενδεικτικά, το Ταμείο για το Κλίμα και τον Μετασχηματισμό θα διαθέτει 12 δισεκατομμύρια λιγότερα για τις πολιτικές του.
Ο κ. Σολτς διαβεβαίωσε ότι δεν θα υπάρξουν περικοπές στα προνοιακά επιδόματα, αλλά και ότι η οικονομική και στρατιωτική στήριξη της Ουκρανίας θα χρηματοδοτηθεί κανονικά από τον προϋπολογισμό και δεν θα επηρεαστεί από τις περικοπές. Ακόμη και αν άλλοι εταίροι περιορίσουν τη δική τους συνεισφορά, «υπάρχει περιθώριο» το κενό να καλυφθεί, ανέφερε, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να τεθεί τότε ζήτημα νέου δανεισμού, ειδικά για αυτόν τον σκοπό.
Ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, το υπουργείο του οποίου υφίσταται τη μεγαλύτερη απώλεια πόρων, χαρακτήρισε «καλή και συνετή» τη συμφωνία και εξέφρασε την πεποίθηση ότι οι αποφάσεις θα αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών και των επιχειρήσεων και θα εγγυηθούν την ασφάλεια προγραμματισμού. Μεταξύ των περικοπών στο υπουργείο του, αναφέρθηκαν η πρόωρη λήξη του μέτρου για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου και η μείωση της χρηματοδότησης για εγκαταστάσεις ηλιακής ενέργειας. Διευκρίνισε πάντως ότι δεν θα μειωθούν επενδύσεις που περιλαμβάνονταν έως τώρα στο Ταμείο για το Κλίμα, όπως π.χ. η αναβάθμιση των Γερμανικών Σιδηροδρόμων, αλλά θα χρηματοδοτηθούν από άλλες πηγές. Χρηματοδότηση από το Ταμείο θα συνεχίσουν να λαμβάνουν, αντιθέτως, τα έργα για ανάπτυξη του δικτύου υδρογόνου και η ενεργειακή μετάβαση στη θέρμανση.
ΠΗΓΗ:ΑΠΕ-ΜΠΕ