Απόλυτος leader στον «χρυσοφόρο» τομέα των παραχωρήσεων καθίσταται πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, μετά και την εξασφάλιση και του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ έχει ήδη κερδίσει τις παραχωρήσεις της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού. Χθες το υπουργείο Υποδομών ανακήρυξε τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα ως οριστικό ανάδοχο για το έργο, προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, για τον Β.Ο.Α.Κ., στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Βάσει του διαγωνισμού η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων) και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, έχει κατασκευαστικό αντικείμενο 1,8 δισ. ευρώ, είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων) και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Αν προστεθούν και τα 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος-Χανιά, τότε το συγκεκριμένο τμήμα ξεπερνά τα 187 χλμ.
Με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και στη συνέχεια, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ συνάμα θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, σε μια περιοχή όπως η Κρήτη, που δυστυχώς τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν τεράστια μάστιγα, με το νησί να «χτυπά» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο εξαιρετικά υψηλούς δείκτες θανατηφόρων τροχαίων.
Πάντως, εκκρεμούν πολλά ανοικτά ζητήματα όπως είναι οι μεγάλες απαλλοτριώσεις που πρέπει να «τρέξουν», υπάρχουν διάφορες προσφυγές από δήμους όπως Ηρακλείου και Μαλεβιζίου οι οποίοι ζητούν αλλαγές στη χάραξη μέρους της αρτηρίας, οπότε το ενδεχόμενο καθυστέρησης της έναρξης των εργασιών είναι υπαρκτό. Επιπλέον, τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή αλλά και τη διασφάλιση εγκρίσεων από την Κομισιόν.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για εμβληματικό έργο, που θα αναβαθμίσει πλήρως όλο το προφίλ της Κρήτης, που αποτελεί τη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού, με πάνω από 5 εκατ. επισκέπτες αλλά με σημαντικές «πληγές» και ελλείψεις στο οδικό της δίκτυο.
Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ., θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη, ενώ (συνολικά) με τα επιμέρους τμήματα προβλέπει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος.