Ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της εναέριας κυκλοφορίας στη χώρα προωθεί το υπουργείο Υποδομών με κυρίαρχο στόχο τον περιορισμό των καθυστερήσεων που προκύπτουν λόγω της αυξημένης κίνησης του καλοκαιριού.
Ήδη το υπουργείο Υποδομών έχει προτείνει μια σειρά από αλλαγές στον τρόπο που προγραμματίζονται οι βάρδιες, ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εναέριας κυκλοφορίας. Μέχρι σήμερα σε κάθε βάρδια υπάρχει ίσος αριθμός ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ανεξάρτητα από την ώρα της βάρδιας. Διαπιστώθηκε ότι σε περίπτωση που αλλάξει η αριθμητική κατανομή των ελεγκτών ανά βάρδια, θα μπορεί να εξυπηρετηθεί μεγαλύτερος αριθμός πτήσεων. Αποτέλεσμα θα είναι η αύξηση της χωρητικότητας του ελληνικού εναέριου χώρου και ο περιορισμός – με στόχο την εξάλειψη – του φαινομένου καθυστερήσεων των πτήσεων λόγω ενισχυμένης κίνησης. Ο δυναμικός χειρισμός των βαρδιών φαίνεται ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο διαπραγματεύεται αυτή τη στιγμή το υπουργείο Υποδομών με το σωματείο εργαζομένων των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι βάσει του νέου δυναμικού σχεδιασμού, μια βάρδια που εξυπηρετεί σήμερα για παράδειγμα 22 αφίξεις/αναχωρήσεις θα μπορεί να διαχειριστεί 28 αφίξεις/αναχωρήσεις. Η έντονη κίνηση που παρατηρείται το καλοκαίρι στο αεροδρόμιο της Αθήνας, για παράδειγμα, προκαλεί ένα φαινόμενο bottle neck όπου ξαφνικά μεγάλος όγκος αεροσκαφών θα πρέπει να εξυπηρετηθεί από ένα αεροδρόμιο στο οποίο δεν υπάρχει το διαθέσιμο προσωπικό ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Αντίστοιχο πρόβλημα καταγράφεται και σε άλλα μικρότερα αεροδρόμια όπως αυτό του Ηρακλείου Κρήτης, ή της Σαντορίνης όπου, σε εποχικό επίπεδο, η κίνηση εκτοξεύεται.
Την ίδια στιγμή διεξάγονται διαπραγματεύσεις για το ενδεχόμενο τροποποίησης του τρόπου κατανομής του bonus που νομοθετήθηκε προ διετίας στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας με στόχο την παροχή κινήτρων που θα οδηγούσε σε περιορισμό των καθυστερήσεων των πτήσεων. Σημειώνεται ότι στους κόλπους των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είχαν παρατηρηθεί φαινόμενα συμμετοχής σε άτυπη «λευκή» απεργία ως έμμεσο τρόπο πίεσης για την αύξηση των αποδοχών τους. Το bonus παραγωγικότητας ήρθε ως απάντηση στο παραπάνω αίτημα, το οποίο όμως επί του πρακτέου δύσκολα μπορεί να κατανεμηθεί. Και αυτό γιατί ένας ελεγκτής σε ένα αεροδρόμιο είναι πιθανό να «χρεωθεί» ουσιαστικά καθυστερήσεις, που καταγράφονται σε άλλο αεροδρόμιο. Σε αυτή τη φάση αναζητείται ένας πιο αξιοκρατικός τρόπος υπολογισμού του bonus ώστε αυτό να αποδίδεται όταν οι επιδόσεις ενός ελεγκτή είναι ανάλογες των προϋποθέσεων που έχουν τεθεί και κυρίως ανεξάρτητα από πιθανές δυσλειτουργίες σε άλλο αεροδρόμιο (σ.σ. αφορά αναχωρήσεις πτήσεων από άλλα αεροδρόμια που μπορεί να παρουσιάσουν καθυστερήσεις λόγω φόρτου).
Εντός της εβδομάδας εκτιμάται ότι οι δύο πλευρές θα έρθουν σε συμφωνία και θα υπογράψουν κείμενο που θα περιγράφει τον τρόπο απόδοσης του bonus παραγωγικότητας που ψηφίστηκε ως νόμος το 2020. Ταυτόχρονα αναμένεται να λυθεί και το πρόβλημα του αντιλογισμού, ώστε να μην ζητηθεί από τους ελεγκτές η επιστροφή των πόρων που προέρχονται από το Eurocontrol και τους αποδόθηκαν προ ετών μέσω του ταμείου επαγγελματικής ασφάλισης των ελεγκτών.
Την ίδια στιγμή η προγραμματισμένη αναβάθμιση των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας αναμένεται να προσφέρει ενισχυμένες δυνατότητες στους ελεγκτές, στην κατανομή της αεροπορικής κίνησης αλλά και στην χωρητικότητα του εναέριου χώρου. Για την επόμενη εβδομάδα είναι προγραμματισμένη η διεξαγωγή γενικής συνέλευσης του σωματείου εργαζομένων των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στην οποία, πληροφορίες αναφέρουν, ότι θα παραβρεθούν υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Υποδομών.