Στην πλέον αναπτυξιακή φάση της 100χρονης ιστορίας της βρίσκεται η εταιρεία Αφοί Χαΐτογλου με κεντρικό brand το Μακεδονικό Χαλβά, η οποία ιδρύθηκε το 1924 και φέτος συμπληρώνει έναν αιώνα διαρκούς λειτουργίας, ενώ έχει ήδη μπει και η 4η γενικά της οικογένειας στην επιχείρηση.
Μετά την ολοκλήρωση του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος περίπου 100 εκατ. ευρώ τα προηγούμενα χρόνια, πλέον η Αφοί Χαΐτογλου έχει αλλάξει εντελώς επίπεδο, αυξάνοντας γεωμετρικά το capacity για τα επόμενα πολλά χρόνια, ενώ με εκατοντάδες κωδικούς και άπλωμα των εξαγωγών σε πενήντα χώρες, φέτος θα σπάσει το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ στο τζίρο.
Πέρυσι ο κύκλος εργασιών έφτασε στα 99 εκατ. ευρώ, έναντι 93,5 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ σχεδόν όλες οι προϊοντικές κατηγορίες εμφανίζουν αύξηση πωλήσεων. Για δεκαετίες η αιχμή του δόρατος ήταν ο χαλβάς, που όμως έχει μεγάλη εποχικότητα καθώς το 40% των ετήσιων πωλήσεων γίνεται το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, όμως πλέον στην κορυφή των πωλήσεων έχει περάσει το ταχίνι που ειδικά στο εξωτερικό έχει αναγνωριστεί ως υπερτροφή (superfood).
Όπως τόνισε την Τρίτη σε συνάντηση με δημοσιογράφους ο marketing director της εταιρείας, Λευτέρης Χαΐτογλου, που είναι τρίτη γενιά στην εταιρεία, η Αφοί Χαΐτογλου έχει πετύχει αύξηση τζίρου 50% την τελευταία τετραετία, καθώς από τα 65 εκατ. φέτος θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια από ένα μικρό εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη «ψήνοντας» χαλβά, όμως πλέον έχει εξελιχτεί σε μια μεγάλη καθετοποιημένη βιομηχανία, που απασχολεί κοντά στους 600 εργαζόμενους, ενώ είναι η κορυφαία σε όλη την Ευρώπη στην επεξεργασία σουσαμιού.
Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί τα τελευταία χρόνια στις εξαγωγές, κάτι που εκτόξευσε τις πωλήσεις της εταιρείας, καθώς από τη χρήση του 2022 οι διεθνείς πωλήσεις πήραν «κεφάλι» φτάνοντας στο 52% του συνόλου, ενώ το 2023 το momentum συνεχίστηκε πιο δυναμικά.
Κυριότερη χώρα υποδοχής των προϊόντων της εταιρείας είναι η Αμερική που αντιπροσωπεύει το 40% των εξαγωγών έχοντας παρουσία σε όλες τις αλυσίδες λιανικής, ενώ οι πιο δυναμικές αγορές από τις 50 χώρες όπου εξάγει, είναι οι Μ. Βρετανία, Γερμανία, Πολωνία, Καναδά και Αυστραλία.
Αναφορικά με το διεθνή ανταγωνισμό, όπως τόνισε ο κ. Χαΐτογλου, προέρχεται από χώρες όπως Ισραήλ, Λίβανος, Ιορδανία και Τουρκία, ωστόσο το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στην ΕΕ αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα και σφραγίδα ποιότητας για τις απαιτητικές αγορές Αμερικής και κεντρικής Ευρώπης, λόγω των ποιοτικών προδιαγραφών στην παραγωγή, μολονότι το κόστος είναι υψηλότερο.
Αναφορικά με την πρώτη ύλη, το σουσάμι, ο κ. Χαΐτογλου επισήμανε πως λόγω καιρικών συνθηκών η σοδιά δεν ήταν καλή και γενικώς παρατηρούνται ελλείψεις, καθώς οι ποσότητες που παράγονται στη χώρα μας δεν επαρκούν, οπότε οι ανάγκες καλύπτονται με εισαγωγές κυρίως από την Αιθιοπία. Όπως τόνισε, η εταιρεία έχει συμβολαιοποιήσει ποσότητες με αξιόπιστους προμηθευτές για τη χρονιά, όμως το κόστος της πρώτης ύλης και των μεταφορικών, είναι κατά 30-35% υψηλότερο από πέρυσι.
Επίσης, λόγω του ότι ο χαλβάς χαρακτηρίζεται από μεγάλη εποχικότητα, η εταιρεία έχει λανσάρει πολλά νέα προϊόντα με βάση το χαλβά, σε μικρότερες και πιο ευέλικτες συσκευασίες, με στόχο να αυξηθεί η πώληση το χαλβά όλες τις εποχές του χρόνου. Τέλος, φέτος πρωτοστατεί στην ίδρυση του Κέντρου Διατροφής της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος, με πρωταρχικό στόχο την προώθηση της υγιεινής, ισορροπημένης μεσογειακής διατροφής.