Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKS«Αφεντικό» στις παραχωρήσεις ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα

«Αφεντικό» στις παραχωρήσεις ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα

Ηγέτιδα δύναμη στην Ελλάδα και εκ των πολύ σημαντικών «παικτών» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καθίσταται πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα στον τομέα των παραχωρήσεων και της εκμετάλλευσης οδικών αρτηριών, μετά και την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.

Η προσθήκη της Αττικής Οδού διπλασιάζει σε αξία το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση για τη ΓΕΚ Τέρνα, που πλέον διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Θυμίζουμε πως η ΓΕΚ Τέρνα κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά που έφτασε στα 3,27 δισ. ευρώ, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων στη χώρα μας, κυριαρχώντας έναντι των υπολοίπων πέντε προσφορών. Έτσι, για τα επόμενα 25 χρόνια αναλαμβάνει την παραχώρηση του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της χώρας.

Ο ιδρυτής και επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περιστέρης

Η προσφορά του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα – που έγινε με την αποκλειστική χρηματοοικονομική συνδρομή της Mediobanca S.p.A. – ήταν κατά 164 εκατ. ευρώ υψηλότερη από τη δεύτερη καλύτερη προσφορά, που κατατέθηκε από την κοινοπραξία της Mytilineos (νυν Metlen) με τη γαλλική Vinci, που ήταν ύψους 3,106 δισ. ευρώ. Η ΓΕΚ Τέρνα κατέβηκε χωρίς άλλον partner στο διαγωνισμό, αποτελώντας τη μοναδική αυτόνομη συμμετοχή από τις έξι συνολικά κοινοπραξίες που κατέθεσαν προσφορά.

Η συνέχεια

Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος και την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης-παραλαβής.

Το έργο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, ενώ η βαριά του συντήρηση θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ Τέρνα. Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων είκοσι ετών, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο και με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία.

Συγκεκριμένα, η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ-πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας ύψους 4% τα τελευταία δέκα χρόνια, ενώ πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώνεται στα 270.000 οχήματα.

Ιστορικό

Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής, όπου κατοικούν περισσότεροι από 5 εκατ. άνθρωποι. Επίσης, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας, ενώ συνδέει οδικά και το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης.

Οι τρεις μεγάλες συμβάσεις

Πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, έχει τις τρεις μεγαλύτερες συμβάσεις και πιο εμβληματικές παραχωρήσεις που ξεπερνούν τα 6,8 δισ. ευρώ, αποτελώντας τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη στον κλάδο, καθώς πλην της Αττικής Οδού, έχει επιλεγεί ως προσωρινός ανάδοχος για το έργο παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, με κατασκευαστικό αντικείμενο 1,8 δισ. ευρώ, ενώ είχε προηγηθεί η υπογραφή της σύμβασης για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Ο όμιλος με αυτές τις τρεις συμβάσεις ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων, ενώ εξασφαλίζει και ενισχύει την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του.

Άλλες συμβάσεις και έργα ΣΔΙΤ

Ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει επίσης κατά 100% τις συμβάσεις των οδικών παραχωρήσεων Νέα Οδός (Ιόνια Οδός και Αθηνών – Λαμίας, με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης έως την περιοχή της Σκάρφειας – μετά τα Καμένα Βούρλα – και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα) και Κεντρική Οδός (Ε 65), έχει μερίδιο 17% στην Ολυμπία Οδό.

Επίσης, έχει αναλάβει εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισ. ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (Καστέλι), το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχει παρουσία σε σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.

Βάσει στοιχείων που έχει δημοσιοποιήσει η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα, τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, εκτιμήσεις στις οποίες δεν περιλαμβάνεται ο ΒΟΑΚ.

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, καθώς ήδη διαχειρίζεται περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού), ενώ κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ