Το 85,1% των νοικοκυριών της χώρας έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία τους και σε σύγκριση με το 2011 καταγράφεται αύξηση 69,5%. Παράλληλα, ευρυζωνική σύνδεση χρησιμοποιεί το 85% του συνόλου των νοικοκυριών με ένα τουλάχιστον μέλος ηλικίας 16- 74 ετών, παρουσιάζοντας αύξηση 6,3% σε σύγκριση με το 2020 (80%). αύξηση 6,3%.
Σύμφωνα επίσης με τη σχετική έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ:
-8 στους 10 (78,5%) ηλικίας 16- 74 ετών έκαναν χρήση διαδικτύου το α’ τρίμηνο του 2021 και καταγράφηκε αύξηση 0,5% σε σύγκριση με το 2020.
Αναφορικά με τους λόγους χρήσης του διαδικτύου, κυριότερη δραστηριότητα είναι η online ανάγνωση ειδήσεων από ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά, και αφορά τους 9 στους 10 (90,4%). Οι τραπεζικές συναλλαγές μέσω διαδικτύου είναι η δραστηριότητα που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση (15,4%) σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (46,8%).Ανάλογες αυξήσεις καταγράφηκαν, και λόγω των υγειονομικών συνθηκών, σε δραστηριότητες όπως η πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων και βιντεοκλήσεων με εφαρμογές όπως Skype, Messenger, Viber, κ.ά. (15,1%) και η αναζήτηση πληροφοριών υγείας (12%). Αύξηση καταγράφεται και για τις δραστηριότητες εκμάθησης. Συγκεκριμένα, αύξηση 81,3% υπήρξε στους χρήστες του διαδικτύου που παρακολούθησαν online σεμινάριο ή μάθημα και 104,1% σε όσους χρησιμοποίησαν online εκπαιδευτικό υλικό (οπτικοακουστικό υλικό, software, ηλεκτρονικά εγχειρίδια, εφαρμογές) πέραν του υλικού που αφορούσε στο online πρόγραμμα που παρακολούθησαν
-1 στους 2 (55%) έκανε χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης τη χρονική περίοδο Απριλίου 2020- Μαρτίου 2021 για προσωπικούς λόγους. Οι υπηρεσίες της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης περιλαμβάνουν την ηλεκτρονική επικοινωνία, μέσω του διαδικτύου, των πολιτών με δημόσιες υπηρεσίες και αρχές για προσωπική χρήση. Περιλαμβάνονται υπηρεσίες που σχετίζονται με υποχρεώσεις των πολιτών (φορολογική δήλωση κ.λπ.), με επίσημα έγγραφα (αστυνομική ταυτότητα, πιστοποιητικό γέννησης κ.λπ.), υπηρεσίες εκπαίδευσης (δημόσιες βιβλιοθήκες, πληροφόρηση και εγγραφή σε σχολεία ή ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα), υπηρεσίες δημόσιας υγείας (προγραμματισμός ραντεβού, χορήγηση ιατρικών βεβαιώσεων, πιστοποιητικό νοσηλείας ή εξέτασης ασθενούς κ.λπ.).
Στο συγκεκριμένο πλαίσιο:
*Αύξηση 38,5% καταγράφηκε στο ποσοστό του πληθυσμού που προμηθεύτηκε /εκτύπωσε αιτήσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά, κ.λπ. έγγραφα, και,
*Αύξηση 36,6% καταγράφηκε στο ποσοστό του πληθυσμού που υπέβαλε online συμπληρωμένα έντυπα/φόρμες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα που εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία συναλλαγών με δημόσιες υπηρεσίες και αρχές, είναι η υποβολή της φορολογικής δήλωσης, αλλά και η υποβολή αίτησης για εμβολιασμό, για άυλη συνταγογράφηση κ.ά.
-6 στους 10 (58,3%) που έχουν οποτεδήποτε χρησιμοποιήσει έστω και μία φορά το διαδίκτυο, πραγματοποίησαν το α’ τρίμηνο του 2021 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου για προσωπική χρήση. Σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο του 2020, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές παρουσίασε αύξηση 22%.
Το 91,5% των καταναλωτών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές επέλεξε να κάνει ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό που καταγράφει μείωση 1,7% σε σύγκριση με το 2020 (93,1%), ενώ αύξηση 20,5% και 14,4% καταγράφεται στους καταναλωτές που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές από πωλητές άλλων χωρών της ΕΕ (2020: 21%, 2021: 25,3%) και από πωλητές χωρών εκτός ΕΕ (2020: 13,9%, 2021: 15,9%), αντίστοιχα.
Αναφορικά με τα φυσικά (που δεν είναι σε ψηφιακή μορφή) προϊόντα που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση:
*76,3% των ατόμων αγόρασαν είδη ένδυσης (συμπεριλαμβανομένων αθλητικών ενδυμάτων), είδη υπόδησης και αξεσουάρ (τσάντες, κοσμήματα κ.ά.).
*33% των ατόμων αγόρασαν φαγητό που διανέμεται (delivery) από εστιατόρια, ταχυφαγεία, catering.
*29,7% των ατόμων αγόρασαν καλλυντικά, προϊόντα ομορφιάς ή υγείας.
*29,1% των ατόμων αγόρασαν αθλητικά είδη, εξαιρουμένων των αθλητικών ενδυμάτων και υποδημάτων που συμπεριλαμβάνονται στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
Όσον αφορά σε προϊόντα που αγοράζονται σε ψηφιακή μορφή:
*19,5% των ατόμων αγόρασαν ταινίες ή σειρές, είτε ως υπηρεσία μετάδοσης (streaming) είτε ως ψηφιακό αρχείο που μεταφορτώνεται. Σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (8,3%) καταγράφηκε αύξηση 134,9%.
*9,8% των ατόμων αγόρασαν μουσική, είτε ως υπηρεσία μετάδοσης (streaming) είτε ως ψηφιακό αρχείο που μεταφορτώνεται. Σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (4%) καταγράφηκε αύξηση 145%.
*6,1% των ατόμων αγόρασαν ηλεκτρονικά βιβλία, online εφημερίδες / περιοδικά. Σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (2,6%) καταγράφηκε αύξηση 134,6%.
*6,1% των ατόμων αγόρασαν παιχνίδια για κινητά, tablet, Η/Υ ή κονσόλες παιχνιδιών. Σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (4,8%) καταγράφηκε αύξηση 27,1%.
Αναφορικά με τις υπηρεσίες που αγοράζονται περισσότερο:
*18% των ατόμων αγόρασαν συνδρομές internet ή συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας. Σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (17,2%) καταγράφηκε αύξηση 4,6%.
*16% των ατόμων αγόρασαν συνδρομή για ηλεκτροδότηση, ύδρευση, φυσικό αέριο, κ.λπ. Σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (13,2%) καταγράφηκε αύξηση 21,2%.
*1,5% των ατόμων αγόρασαν εισιτήρια για πολιτιστικά γεγονότα ή αναψυχή (κινηματογράφο, θέατρο, συναυλίες, κ.ά.). Σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (14,3%) καταγράφηκε μείωση 89,5%.
Όσον αφορά στο πλήθος και στην αξία των αγορών που πραγματοποιήθηκαν μέσω διαδικτύου:
*3 στους 10 (26,7%), από όσους πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το α’ τρίμηνο του 2021, έκαναν 1 έως 2 αγορές / παραγγελίες, 3 στους 10 (35,5%) 3 έως 5 αγορές / παραγγελίες και 4 στους 10 (37,8%) περισσότερες από 5 αγορές / παραγγελίες.
*3 στους 10 (28,3%) πλήρωσαν συνολικά αντίτιμο μικρότερο από 100 ευρώ για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που αγόρασαν / παρήγγειλαν, 5 στους 10 (48,3%) πλήρωσαν από 100 έως κάτω από 500 ευρώ και 2 στους 10 (23,4%) πλήρωσαν από 500 ευρώ και πάνω. Σε όσους κατέβαλαν αντίτιμο 500 ευρώ και άνω καταγράφηκε σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2020 (10,5%) αύξηση 122,9%.
Ποσοστό 25,9% των ατόμων που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα κατά την αγορά. Αύξηση 49,7% καταγράφεται στο ποσοστό όσων αντιμετώπισαν πρόβλημα σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό που είχε καταγραφεί για το α’ τρίμηνο του 2019 (17,3%). Αύξηση κατά 148,8% καταγράφηκε στο ποσοστό όσων ανέφεραν ως πρόβλημα τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων που ήταν μεγαλύτερος από τον ενδεικνυόμενο, και μείωση στο ποσοστό όσων ανέφεραν δυσκολία στη χρήση της ιστοσελίδας και τεχνικά προβλήματα, τελικό κόστος υψηλότερο από το ενδεικνυόμενο, παράδοση κατεστραμμένων ή λάθος προϊόντων, κ.ά.
-Όσον αφορά στις ενέργειες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καταγράφεται αύξηση σε σύγκριση με το 2020 για όλες τις ενέργειες, πλην της ανάγνωσης της πολιτικής για την προστασία των προσωπικών δεδομένων πριν αυτά παρασχεθούν (μείωση 14%). Μεγαλύτερη αύξηση (35,5%) καταγράφεται στην άρνηση χρήσης των προσωπικών δεδομένων για διαφημιστικούς λόγους. Το γεγονός ότι οι online δραστηριότητες στο διαδίκτυο καταγράφονται και χρησιμοποιούνται για την αποστολή διαφημίσεων, απασχολεί 7 στους 10 (67,8%).