Οι αεροπορικές αφίξεις ήταν αυτές που στήριξαν κατά κύριο λόγο φέτος, τον ελληνικό τουρισμό, μεταφέροντας τους περισσότερους επιβάτες στη χώρα μας όλο το προηγούμενο οκτάμηνο. Μάλιστα η «ψαλίδα» αεροπορικών κι οδικών αφίξεων άνοιξε περισσότερο φέτος σε σχέση με το 2019, χρονιά-ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό.
Ειδικότερα όπως προκύπτει από τα πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία, οι αεροπορικές και διεθνείς αφίξεις του οκταμήνου έφτασαν τα 10,4 εκατομμύρια. Εξ αυτών οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις για την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου του 2021 έφτασαν τα 7,7 εκατ. έναντι 2,8 εκατ. οδικών αφίξεων.
Στην περίπτωση των αεροπορικών αφίξεων, το πρώτο οκτάμηνο του έτους καταγράφηκε μείωση 51,2%, (8,1 εκατ. λιγότερες αφίξεις), σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019 όπου οι διεθνείς αφίξεις έφτασαν την αντίστοιχη περίοδο τα 15,8 εκατ. Ωστόσο, οι επιδόσεις ήταν σαφώς βελτιωμένες σε σχέση με το 2020 όπου και οι διεθνείς αφίξεις στη χώρα ανήλθαν στο οκτάμηνο σε 3,9 εκατ.
Στην περίπτωση των οδικών αφίξεων τώρα, την ίδια περίοδο (Ιανουάριο- Αύγουστο 2021) οι αφίξεις ήταν μειωμένες κατά 67,5% σε σχέση με το 2019 και κινήθηκαν λίγο ψηλότερα από τα 2,36 εκατ. οδικών αφίξεων που καταγράφηκαν το αντίστοιχο οκτάμηνο πέρυσι.
Η πτώση στις αφίξεις τουριστών από περιοχές των Βαλκανίων, οι οποίες αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος των διεθνών οδικών αφίξεων, σε συνδυασμό με την αύξηση των τουριστών από την Δυτική Ευρώπη, οι οποίοι έφτασαν κατά κύριο λόγο στη χώρα μας αεροπορικώς, αποτέλεσε την βασική συνθήκη για την αύξηση της μέσης δαπάνης των τουριστών. Να θυμίσουμε η αύξηση της μέσης τουριστικής δαπάνης υπολογίζεται κοντά στο 20%, και είναι ο κύριος λόγος αισιοδοξίας της τουριστικής αγοράς ότι τα έσοδα θα ξεπεράσουν τις αρχικές εκτιμήσεις και θα κινηθούν κοντά στα 12 δισ. ευρώ.
Τα διαθέσιμα στοιχεία επιβεβαιώνουν και την επικράτηση του «σημειακού» τουρισμού φέτος το καλοκαίρι με συγκεκριμένα αεροδρόμια να καταγράφουν μικρές απώλειες σε σχέση με το 2019 και άλλα που παραδοσιακά δεχόντουσαν μεγάλο μέρος των διεθνών αφίξεων, μεγάλες.
Για την ακρίβεια η μεγαλύτερη βελτίωση στο ρυθμό ανάκαμψης (-21,4%) παρατηρήθηκε στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης όπου καταγράφηκαν 316 χιλ. αφίξεις. Αντίστοιχα, στο αεροδρόμιο της Μυκόνου η πτώση σε σχέση με το 2019 περιορίστηκε στο -27,3% αφού καταγράφηκαν 279 χιλ. αφίξεις.
Στον αντίποδα, τα αεροδρόμια με την μεγαλύτερη μείωση – πάνω από 1 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ήταν το Ελ. Βενιζέλος (καταγράφηκαν 2 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας πτώση -54%), το αεροδρόμιο του Ηρακλείου (καταγράφηκαν 1,4 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -44,1% και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης (καταγράφηκαν 603 χιλ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας μείωση -62,9%).