Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική EDITOR'S PICKS Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ)

Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ)

0
Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ)

Β. Κορκίδης (Πρόεδρος ΕΒΕΠ): Το εμβόλιο του κορονοϊού «κλειδί» για την αγορά

Η ψηφιακή αναβάθμιση κράτους και επιχειρήσεων, οι επενδύσεις στην ενέργεια και το περιβάλλον, οι μεταφορές και τα logistics, τα ευρυζωνικά δίκτυα, τα λιμάνια και τα ναυπηγεία, η αγροτική παραγωγή, η μεταποίηση και το εξαγωγικό εμπόριο, είναι οι προκλήσεις της «επόμενης» μέρας για τον επιχειρηματικό κόσμο. Αυτό δηλώνει αποκλειστικά στο FinUpNews.gr, ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης.

Ο κ. Κορκίδης μιλά για τις τρέχουσες εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία, σχολιάζει τα οικονομικά μέτρα της κυβέρνησης για την προστασία των επιχειρήσεων, ενώ σχετικά με την «επόμενη» ημέρα για την ελληνική οικονομία, τονίζει πως θεωρείται σημαντική η μετάβαση «σε μια παραγωγική ελληνική οικονομία, που θα πρέπει να αναπληρώσει το συντομότερο τις φετινές ετήσιες απώλειες των 20 δις ευρώ στο ΑΕΠ».

1) Κύριε Πρόεδρε, νέα δεκαετία και ήδη ολόκληρος ο πλανήτης δοκιμάζεται. Όπως θα καταλάβατε, αναφέρομαι στην παγκόσμια κατάσταση που έχει διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας COVID-19. Η παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο δεν θα μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστα. Πως σχολιάζετε τις εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία για το 2020;

Ο σημαντικότερος παράγοντας που προσδιορίζει τις οικονομικές εξελίξεις παγκοσμίως το 2020 είναι η πανδημία του κορονοϊού, η οποία μέσα σε διάστημα μερικών μηνών επηρέασε όλες τις χώρες, με το επίκεντρο να μεταφέρεται από την Ασία αρχικά στην Ευρώπη, στη συνέχεια στην Β. Αμερική και τέλος και στον υπόλοιπο κόσμο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ τον Ιανουάριο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) προέβλεπε ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας κατά 3,3% για το 2020 και του παγκόσμιου εμπορίου κατά 2,9%, πέντε μήνες αργότερα, τον Ιούνιο, οι αντίστοιχες προβλέψεις ήταν -4,9% και -8%. Παράλληλα, στις εκτιμήσεις του Ιουνίου για το 2020 το ΔΝΤ προέβλεπε μείωση του ΑΕΠ κατά 8% στις ΗΠΑ, κατά 10,2% στην Ευρωζώνη και κατά 3% στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες οικονομίες.

Περαιτέρω, η ασύμμετρη εξέλιξη της πανδημίας, δηλαδή το ότι βρίσκεται σε διαφορετική φάση εξέλιξης στις διάφορες χώρες, δυσκολεύει την ανάταξη της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου και, ιδιαίτερα, του παγκόσμιου τουρισμού. Πόσο μάλλον που, στην παρούσα φάση, η πανδημία εξακολουθεί να βρίσκεται σε έξαρση στις ΗΠΑ, την μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, αλλά και σε άλλες μεγάλες περιοχές του πλανήτη.

Συνολικά, η παγκόσμια οικονομία λειτουργεί σήμερα σε ένα ιστορικά πρωτοφανές μακροοικονομικό, δημοσιονομικό, νομισματικό και χρηματοπιστωτικό περιβάλλον, με αντικρουόμενες καταστάσεις και τάσεις.

2) Θεωρείτε ότι η κυβέρνηση έχει λάβει όλα τα απαραίτητα οικονομικά μέτρα που απαιτούνταν για να προστατεύσει τις επιχειρήσεις;

Η κυβέρνηση κινήθηκε επιτυχώς για την αντιμετώπιση μιας επί της ουσίας ασύμμετρης απειλής για την οικονομία λαμβάνοντας μια σειρά μέτρων. Η επόμενη μέρα της πανδημίας, δείχνει ξεκάθαρα στην οικονομία της χώρας μας ότι πρέπει να ακολουθήσει ένα πιο παραγωγικό, ετερογενές μοντέλο με ψηφιακό μετασχηματισμό όλων των επιχειρήσεων, αλλά και αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων. Αυτή ίσως είναι η καλύτερη επένδυση του μέλλοντος, αλλά και η ισχυρότερη άμυνα μας σε μελλοντικές κρίσεις. Με τη σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης και τη μετάβαση μας στη μετά κορωνοϊού εποχή, θα διαπιστώσουμε τι χάθηκε, που κερδήθηκε και ποιες θα είναι οι τελικές ανακατατάξεις στην αγορά. Κατά την άποψη μου, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στην αναζήτησή επιχειρηματικών ευκαιριών για να μην ξαναδούμε μια νέα γενιά «on-off» εταιριών από τις ταχύτατες αλλαγές της καταναλωτικής τάσης.

Το ζητούμενο είναι να δούμε τι θα συμβεί  στην αγορά, μετά την επίδραση του εμβολίου στη δημόσια υγεία και την οικονομία. Οι 206.000 επιχειρήσεις που έκλεισαν υποχρεωτικά στα 2 lockdown, αλλά και άλλες τόσες που υπολειτουργούν και πλήττονται άμεσα, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης και θα πρέπει να στηριχθούν και μετά τη πανδημία για ένα εύλογο χρονικό διάστημα με ένα «μορατόριουμ ρυθμίσεων» για τις «παγωμένες οφειλές» της πανδημίας. Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις του τουρισμού, του εμπορίου και της εστίασης θα πρέπει να ενισχυθούν για να κρατηθούν και να δυναμώσουν, αλλά οι συγκεκριμένοι κλάδοι δεν αφήνουν πλέον πολλά περιθώρια για νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και θέσεις εργασίας, αφού θα χρειαστούν τουλάχιστον μια διετία να ορθοποδήσουν. 

3)Ενόψει της εορταστικής περιόδου, κατά τη γνώμη σας, η κυβέρνηση πρέπει να ανοίξει τις επιχειρήσεις; Είτε κανονικά, είτε μέσω ραντεβού για παραλαβή από ηλεκτρονικές παραγγελίες, όπως ακούγεται.

Είναι γεγονός πως καλούμαστε να επιλέξουμε εάν θα πρέπει να ανοίξουμε με ασφάλεια και να μείνουμε ανοιχτά ή να «ανοιγοκλείνουμε». Ο προσεκτικός, αλλά αργός δρόμος εξόδου από τη καραντίνα Νο2 δεν θα μας οδηγήσει σε υποτροπή και τη καραντίνα Νο3. Οι τελευταίες 15 ημέρες του χρόνου είναι πολύ σημαντικές και εάν οι επιδημιολογικές συνθήκες το επιτρέψουν θα είναι ευχής έργο να ανοίξουν έστω τα μικρά εμπορικά, τόσο για την οικονομία, όσο και για τη ψυχολογία. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τηλεφωνική έρευνα στην Αττική το 55% των καταναλωτών προτάσσουν την ασφάλεια από το άνοιγμα της αγοράς και το 45% το προτιμά, όχι γιατί αγνοεί τους κινδύνους διασποράς, αλλά για ψυχολογική τόνωση από το εορταστικό κλίμα.

Όσο για τις διαδικτυακές ή τηλεφωνικές πωλήσεις με ΚΑΔ 52.61 και τις κατ´οίκον παραδόσεις με ΚΑΔ 47.19  έχουμε καταθέσει τη πρόταση του «Digital open mall» και μια απλή διαδικασία από «το ράφι στον πελάτη» με τη καμπάνια «Χριστούγεννα με δώρα στο σπίτι», για όλη τη διάρκεια των εορτών, ακόμα και όταν ανοίξουν τα εμπορικά. Η κυβέρνηση λοιπόν πρέπει να παίρνει αποφάσεις σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα και όχι υπό τη πίεση των εορταστικών ημερομηνιών, όπως άλλωστε έπραξε και με τα εποχικά καταστήματα.

4) Στην «αγορά της καραντίνας» οι επιχειρήσεις λειτουργούν μέσω eshop, δηλαδή με ηλεκτρονικές παραγγελίες. Θεωρείτε ότι όταν τελειώσει ο εφιάλτης του «COVID-19», το συγκεκριμένο μοντέλο θα καθιερωθεί;

Από την πανδημία έχουμε πάθει πολλά, αλλά οφείλουμε να μάθουμε από τις μόνιμες αλλαγές που έχουν πλέον επέλθει σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα αξίας και από τη παραγωγή ή την εισαγωγή στη κατανάλωση. Θα πρέπει σίγουρα να βελτιώσουμε το μικρό ποσοστό του 17% των ΜμΕ που διαθέτει e-shop. Ο ετήσιος τζίρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων στην ΕΕ-27 είναι 486 δις ευρώ με 1 στους 2 ευρωπαίους καταναλωτές να επιλέγουν online αγορές. Πριν την πανδημία ο ετήσιος κύκλος πωλήσεων στο εγχώριο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν ξεπερνούσε τα 6 δις ευρώ και μάλιστα με το 1,5 δις ευρώ να διεκπεραιώνεται τηλεφωνικά. Μέσα στο 2020 είχαμε μια αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων κατά 70% με τους «online αγοραστές» να αυξάνονται κατά 60%. Η επέκταση λοιπόν των εμπορικών καταστημάτων με φυσική έδρα σε πλατφόρμες e-commerce πρέπει οπωσδήποτε να βελτιωθεί ανεξαρτήτως της πανδημίας.

5)Η χρονιά σε λίγες ημέρες τελειώνει. Μια χρονιά, που σύμφωνα με οικονομολόγους, ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς μέχρι την εξάπλωση του ιού. Θα υπάρξει ανάκαμψη το 2021;

Ευελπιστούμε ότι θα υπάρξει ανάκαμψη. Οπωσδήποτε πρέπει να προχωρήσουμε στη δημιουργία ανταγωνιστικών επιχειρηματικών «οικοσυστημάτων» μέσα στο οποία να συλλειτουργούν με τους ξένους και εγχώριους επενδυτές, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από την αγροδιατροφη, τη βιομηχανική παραγωγή, τη μεταποίηση, τα logistics, την αγορά ενέργειας, τις λιμενικές δραστηριότητες, τη ναυπηγοεπισκευή, το διαμετακομιστικό και εφοδιαστικό εμπόριο.

Στον τομέα της ναυτιλίας, που άλλωστε έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα παγκοσμίως, μπορούμε να επανακτήσουμε τη δυναμική της ναυπηγικής μας βιομηχανίας. Αξιοποιώντας σωστά τη δημόσια περιουσία και επιλέγοντας με επιχειρηματικά κριτήρια τους κατάλληλους επενδυτές, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα «blue hub» στη λεκάνη της Μεσογείου, για ναυπήγηση, επισκευή και δεξαμενισμό, ποντοπόρων, επιβατηγών και πολεμικών πλοίων. Τα ελληνικά λιμάνια είναι πόλοι έλξης επενδυτών λόγω της γεωστρατηγικής μας θέσης, αλλά και του χαμηλού κόστους της μεταφοράς καυσίμων και εμπορευμάτων διά θαλάσσης, αναπτύσσοντας έτσι ένα συνδυαστικό δίκτυο μεταφορών. Όμως, οι επενδυτές θα πρέπει να δεσμεύονται από τις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης σε στρατηγική «outsourcing» με τη συμμετοχή ελληνικών επιχειρήσεων και όχι να δημιουργούν «in-house» θυγατρικές.

Συμπερασματικά, η επόμενη ημέρα της πανδημίας μας περιμένει σύντομα και πρέπει να αδράξουμε τη ψυχολογία που αρχικά θα δημιουργηθεί με την αναπήδηση της ελληνικής οικονομίας. Προϋπόθεση  όμως, είναι η μετάβαση μας σε μια παραγωγική ελληνική οικονομία, που θα πρέπει να αναπληρώσει το συντομότερο τις φετινές ετήσιες απώλειες των 20 δις ευρώ στο ΑΕΠ.

Η ψηφιακή αναβάθμιση κράτους και επιχειρήσεων, οι επενδύσεις στην ενέργεια και το περιβάλλον, οι μεταφορές και τα logistics, τα ευρυζωνικά δίκτυα, τα λιμάνια και τα ναυπηγεία, η αγροτική παραγωγή, η μεταποίηση και το εξαγωγικό εμπόριο, θεωρώ πως είναι οι μεγάλες προκλήσεις της επόμενης μέρας για τον επιχειρηματικό κόσμο. Οι βασικές προτεραιότητες των ελληνικών επιχειρήσεων μετά την πανδημία είναι πλέον γνωστές, αλλά για να επιτευχθούν πρέπει να περάσουμε από τη θεωρία στη πράξη. Είμαι βέβαιος, πως η επιχειρηματικότητα του τόπου θα αυτορυθμιστεί στις προκλήσεις και θα ανταποκριθεί στις προσδοκίες της επόμενης μέρας.

6)Το παγκόσμιο εμπόριο συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτό οφείλεται χάρη στους χιλιάδες ναυτικούς που παρά τις δύσκολες συνθήκες, συνέχισαν το έργο τους. Είστε υπέρ της άποψης οι ναυτικοί να θεωρηθούν «key workers» και να τους δοθεί προτεραιότητα για εμβολιασμό;

Σαφέστατα είμαι υπέρ της άποψης οι ναυτικοί να θεωρηθούν «key workers» και να τους δοθεί προτεραιότητα για εμβολιασμό. Πρόσφατα το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) χαιρέτισε το ψήφισμα που εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, το οποίο καλεί όλες τις χώρες σε όλο τον κόσμο να ορίσουν τους ναυτικούς ως «βασικούς εργαζόμενους» (key workers). Το ψήφισμα, ενθαρρύνει τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν αμέσως μέτρα για να επιτρέψουν την αλλαγή του πληρώματος και να εξασφαλίσουν την πρόσβαση σε ιατρική περίθαλψη για όλο το ναυτικό προσωπικό. Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για την αναγνώριση του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζουν 2.000.000 ναύτες στη μεταφορά τροφίμων, φαρμάκων, ενεργειακών προμηθειών και άλλων βασικών πρώτων υλών σε όλο τον κόσμο μέσα στο αποκορύφωμα μιας παγκόσμιας πανδημίας. Να σημειώσω επίσης ότι πολύ προ των διαδικασιών που οδήγησαν στο ψήφισμα του ΟΗΕ ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε., κ. Θ. Βενιάμης με αφορμή τις ανακοινώσεις για τα εμβόλια κατά της πανδημίας, απεύθυνε έκκληση ενταχθούν και οι ναυτικοί στην ομάδα των εργαζομένων «της πρώτης γραμμής» που θα επιλεγούν από τους ειδικούς να εμβολιασθούν πρώτοι κατά του κορoνοϊού. Μάλιστα εξέφρασε για άλλη μια φορά την έντονη ανησυχία της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τους ανθρώπους της, τους ναυτικούς και την έκκληση προς τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να τους θεωρήσουν «απαραίτητους εργαζόμενους». Είναι, λοιπόν, υψίστης σημασίας να δοθεί προτεραιότητα στον εμβολιασμό των ναυτικών για το COVID 19, μαζί με άλλους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής.