Στην αναστολή των δραστηριοτήτων της έως τις 12 Σεπτεμβρίου -τουλάχιστον- προχωρά η ρουμανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Blue Air. Η σχετική απόφαση ελήφθη μετά το «πάγωμα» των λογαριασμών της από το υπουργείο Περιβάλλοντος της Ρουμανίας για μη συμμόρφωση με τις οικονομικές υποχρεώσεις της προς προμηθευτές και παράλειψη καταβολής προστίμου σχεδόν 2 εκατ. ευρώ για ακυρωμένες πτήσεις.
Την ίδια στιγμή φαίνεται ότι δεν είναι μόνο η ρουμανική αεροπορική εταιρεία αντιμέτωπη με το πιθανό λουκέτο. Ενεργειακή κρίση και πληθωρισμός αναγκάζουν τις κυβερνήσεις να λάβουν μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Ωστόσο σημειώνεται ότι ο αεροπορικός κλάδος έχει ήδη λάβει σημαντική ενίσχυση λόγω του πλήγματος που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού με την πιθανότητα πρόσθετης χρηματοδότησης να μην συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες. Οι Ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες ανέμεναν με αγωνία την άρση των μέτρων περιορισμού ώστε να ανακάμψει σταδιακά η κίνηση και να καλυφθούν τα κενά που άφησε ο Covid-19. Ωστόσο η ενεργειακή κρίση φαίνεται ότι καθιστά τα αεροπορικά ταξίδι πλέον μια ιδιαίτερα ακριβή διαδικασία με τις προβλέψεις των ενώσεων αεροπορικών εταιρειών να κάνουν λόγω για περιορισμό των αεροπορικών ταξιδιών τα επόμενα χρόνια. Στελέχη μάλιστα της αγοράς εκτιμούν ότι το αεροπορικό ταξίδι θα μετατραπεί σε είδος πολυτελείας.
Θα επιβιώσουν οι αερομεταφορείς;
Την ίδια στιγμή, οι πιο αδύναμες αεροπορικές εταιρείες της Γηραιάς Ηπείρου αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο οικονομικής κατάρρευσης αυτόν τον χειμώνα με δεδομένο ότι απομακρύνεται το ενδεχόμενο περαιτέρω κρατικής ή κοινοτικής στήριξής.
Ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείας οι οποίες βρέθηκαν στο κατώφλι της χρεωκοπίας επιβίωσαν λόγω των μέτρων στήριξης που ελήφθησαν με τα τωρινά όμως δεδομένα να αλλάζουν τις προτεραιότητες των κυβερνήσεων. Το συνεχώς αυξανόμενο λειτουργικό κόστος έχει εκτινάξει τους προϋπολογισμούς τους με το συνεχόμενο ράλι τιμών να μην αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας. Το φετινό καλοκαίρι ήταν μια σχετικά καλή χρονιά για τον κλάδο ο οποίος όμως φαίνεται ότι εκτιμά πως ήταν η τελευταία του ευκαιρία. Το 2022 ήταν η πρώτη «κανονική» χρονιά μετά την πανδημία με τους πολίτες να παρουσιάζουν μια πρωτοφανή ανάγκη να ταξιδέψουν αψηφώντας τα ενεργειακά δεδομένα. Δεν είναι λίγα μάλιστα τα στελέχη της αγοράς που υποστηρίζουν ότι «ο κόσμος πετούσε φέτος με τέτοια ορμή, σαν να ήξερε ότι δεν θα του δοθεί ξανά αυτή η δυνατότητα.»
Οι μικρότεροι αερομεταφορείς στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη θα είναι πιο ευάλωτοι, επισήμαναν οι αναλυτές της Sanford C. Bernstein, επικαλούμενοι ένα νέο μοντέλο για την αξιολόγηση του κινδύνου χρεοκοπίας ανάλογα με τα επίπεδα ανταγωνισμού και χωρητικότητας, τα δίκτυα δρομολογίων και το πιθανό κόστος από τη μίσθωση και την αντικατάσταση αεροπλάνων.
Οι ίδιοι αναλυτές μάλιστα υποστηρίζουν ότι οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί παίκτες αντιμετωπίζουν πολύ περιορισμένο κίνδυνο. Ειδικότερα οι έξι κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους της Ευρώπης καλά κρατούν. Η Ryanair Holdings, η ΕasyJet και η Wizz Air Holdings φαίνεται ότι διατηρούν την πιστοληπτική τους ικανότητα και όμιλοι όπως Air France-KLM, IAG και Deutsche Lufthansa, είναι σε θέση που θα μπορούν να βασιστούν στην κρατική βοήθεια εφόσον χρειαστεί. Στις πιο εκτεθειμένες – σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών – αεροπορικές εταιρείες συγκαταλέγονται μία από την Κύπρο και δύο από την Αλβανία, καθώς και εταιρείες με έδρα τη Λευκορωσία, τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Γεωργία, τη Μολδαβία και τη Ρουμανία.