Την νέα εποχή στις οδικές μεταφορές σηματοδοτεί η έναρξη κατασκευής του ανατολικού τμήματος του Βορείου Οδικού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), που συνοδεύεται από την περαιτέρω επέκταση υπεραστικών αυτοκινητοδρόμων της χώρας. Ο νέος αυτοκινητόδρομος ΒΟΑΚ μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων, πρόκειται να καλύψει όλη η βόρεια ακτογραμμή της Κρήτης και αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας που αποτελεί ζητούμενο για την περιοχή.
Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις το μεσαίο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου από την Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη θα υπογραφεί μέσα στο 2022, ενώ το 2023 θα υπογραφεί και το βασικό τμήμα από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο. Μελλοντικά ο δρόμος αναμένεται να επεκταθεί προς τα δυτικά μέχρι την Κίσσαμο.
Η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου που υπολογίζεται στα τέλη της δεκαετίας θα αλλάξει την εικόνα των μετακινήσεων του νησιού ενισχύοντας ταυτόχρονα το εμπορικό και τουριστικό προφίλ του νησιού.
Το υπόλοιπο δίκτυο
Το ηπειρωτικό δίκτυο μετρά σχεδόν 2.200 χιλιόμετρα και καλύπτει σχεδόν όλη τη χώρα. Η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα), η Ιόνια Οδός (Αντίρριο-Ιωάννινα), η Νέα Οδός (Μεταμόρφωση-Σκάρφεια), η Κεντρική Οδός (Ξυνιάδα-Τρίκαλα και Πέταλο Μαλιακού), η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Ράχες-Λάρισα-Κλειδί Ημαθίας), η Αυτοκινητόδρομος Μορέας (Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη) μαζί με το ευρύ δίκτυο της Εγνατίας Οδού (Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου και κάθετοι άξονες) έχουν δημιουργήσει ένα σημαντικό δίκτυο.
Ο εκσυγχρονισμός του δικτύου έφερε τις πόλεις της ηπειρωτικής χώρας πιο κοντά μεταξύ τους αλλάζοντας σημαντικά το τοπίο των οδικών μεταφορών. Πέραν της διευκόλυνσης των επιβατικών μεταφορών, πλέον και η διακίνηση προϊόντων επιταχύνεται με την πρόσβαση σε μεγάλες αγορές να γίνεται ακόμα ευκολότερη. Η πρόσβαση στις πύλες εξόδου (λιμάνια, αεροδρόμια, μεθοριακοί σταθμοί) είναι πολύ ταχύτερη και κατά συνέπεια η πρόσβαση σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές.
Οι επεκτάσεις
Πέρα από τον ΒΟΑΚ που ήδη είναι σε τροχιά υλοποίησης, στα σκαριά βρίσκεται μία σειρά από άλλα οδικά έργα. Στόχος είναι μέχρι το 2025 να έχει υπάρξει μια σημαντική επέκταση σε αρκετές νέες περιοχές. Ειδικότερα, στην Κεντρική Οδό-Ε65, κατασκευάζεται το νότιο τμήμα (Λαμία-Ξυνιάδα) και το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα-Κηπουρειό Γρεβενών). Εκτιμάται πως σταδιακά μέχρι το 2024 ο αυτοκινητόδρομος θα έχει την τελική του μορφή συνδέοντας την Στερεά Ελλάδα με τη Δυτική Μακεδονία σε λιγότερο από 2 ώρες.
Παράλληλα προχωρά ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία με 48,5 χιλιόμετρα μήκος. Στην κυκλοφορία είναι περίπου 31 χιλιόμετρα (Άκτιο-Βόνιτσα και Δρυμός-Αμβρακία) και απομένουν 17 χιλιόμετρα όπου εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν το 2023. Το έργο θα δώσει νέες δυνατότητες στις οδικές μετακινήσεις και προς τα νησιά του Ιονίου που θα συνδέονται πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με σήμερα.
Στην Ολυμπία Οδό ξεκίνησε πριν από μερικούς μήνες η δυτική επέκταση από Πάτρα προς Πύργο με τρία εργοτάξια να τρέχουν ταυτόχρονα. Παράλληλα, ως καινούργια προσθήκη, ξεκίνησαν οι μελέτες για το νότιο τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Το έργο αυτό κάνει πραγματικότητα το αρχικό πλάνο του 2005 με την Ολυμπία Οδό να ξεκινά από την Ελευσίνα και να καταλήγει μέσω Πάτρας στην Μεσσηνία και στην Τσακώνα.
Επίσης προχωρά ο διαγωνισμός για ένα ακόμα τμήμα στον κάθετο άξονα της Εγνατίας, Ξάνθη-Εχίνο,ς ενώ τρέχουν τα έργα για τον Περιφερειακό Αλεξανδρούπολης. Πριν από λίγες ημέρες ξεκίνησαν επίσης οι διαγωνισμοί για τα οδικά τμήματα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη μέσω ΣΔΙΤ.
Τέλος, σε τελική φάση διαγωνισμού είναι και το έργο-ΣΔΙΤ για το τμήμα Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη. Οι υπογραφές εκτιμάται ότι είναι θέμα των επόμενων μηνών. Παράλληλα προετοιμάζεται και το βόρειο άκρο της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα μέχρι την Κακαβιά. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2021-2027, οπότε ο διαγωνισμός είναι πιθανόν να ξεκινήσει το 2023.
Με αυτές τις προσθήκες το ελληνικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων θα ξεπεράσει τα 2.900 χιλιόμετρα και θα φτάσει σχεδόν τα 3.000 χιλιόμετρα.
Οι δρόμοι στις πόλεις
Κινητικότητα έχουμε και στους αστικούς αυτοκινητόδρομους. Μέσα στο Φθινόπωρο εκτιμάται ότι θα υπογραφεί το έργο-ΣΔΙΤ για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Σε συνδυασμό με το Μετρό αναμένεται να αλλάξουν την κυκλοφοριακή εικόνα της πόλης.
Την ίδια στιγμή προχωρά ο σχεδιασμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Σύμφωνα με τον έως τώρα προγραμματισμό φαίνεται πως 4 επεκτάσεις θα προχωρήσουν. Ήδη η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης είναι σε διαγωνισμό ως δημόσιο έργο και θεωρείται πως θα υπογραφεί μέχρι το τέλος του 2022. Στη συνέχεια αναμένεται να προχωρήσει το έργο της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης, που θα ενώσει τον Καρέα με την Λ. Βουλιαγμένης.
Σε δεύτερο χρόνο εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και προς Λαύριο. Ταυτόχρονα με την επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου, γίνεται προσπάθεια ανάδειξης των περιφερειακών λιμανιών της Αττικής με την οδική και σιδηροδρομική τους σύνδεση. Σχετικά με την υλοποίηση των τριών έργων, αναμένονται οι τελικές αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.