Σημαντικές εξελίξεις πρόκειται να σημάνει το 2023 για την Αττική Οδό, καθώς θα κριθεί η νέα περίοδος παραχώρησης του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της πρωτεύουσας. Πολλοί κάνουν λόγο για τον σημαντικότερο διαγωνισμό της τρέχουσας δεκαετίας που θα κρίνει την επόμενη ημέρα της Αττικής Οδού. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προκηρύξει το διαγωνισμό από τις αρχές του 2022 στον οποίο συνολικά οκτώ σχήματα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Σημειώνεται ότι το 2024 λήγει η τρέχουσα περίοδος παραχώρησης και μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο υφιστάμενος διαγωνισμός ώστε ο νέος ανάδοχος να αναλάβει τον οδικό άξονα. Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι η μετάβαση να γίνει συγχρονισμένα ώστε να ξεκινήσει ομαλά και χωρίς καθυστερήσεις η δεύτερη περίοδος παραχώρησης.
Η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον την αντίδραση των σχημάτων που συμμετείχαν στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Και αυτό γιατί σε περίπτωση που υπάρξουν προσφυγές θα καθυστερήσει σημαντικά η ολοκλήρωση του διαγωνισμού και η ανάδειξη του σχήματος που θα αναλάβει την Αττική Οδό στη δεύτερη περίοδο παραχώρησης. Ο μεγάλος αριθμός συμμετοχών ωστόσο αυξάνει τις πιθανότητες προσφυγών.
Τα σχήματα
Η νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, θα είναι για 25 έτη. Τα οκτώ σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον πέρασαν στη Β`φάση, ενώ έχουμε και την προσθήκη της ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Πρόκειται για όλη την ελληνική κατασκευαστική αφρόκρεμα, ευρωπαϊκές εταιρείες και πολλά σημαντικά funds. Συγκεκριμένα είναι:
1.ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
2.GRUPPO FININC – INC SpA
3.Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
4.Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
5.Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
6.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΙΝΤΡΑΚΑΤ- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
7.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
8.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»
Οι μεγάλοι όμιλοι έχουν τοποθετηθεί σε ισχυρά σχήματα και αυτό μπορεί να εξασφαλίσει ότι ο διαγωνισμός είναι επιτυχημένος από άποψη ανταγωνισμού. Ο αστικός αυτοκινητόδρομος της Αττικής θεωρείται από πολλούς ως η χρυσοφόρος όρνιθα στον τομέα των παραχωρήσεων λόγω της μεγάλης εμπορικότητας που παρουσιάζει.
Οι προσφορές
Σημαντικό στοιχείο του διαγωνισμού αποτέλεσε το ύψος των διοδίων. Για αρκετούς μήνες κυοφορούνταν σενάρια για διαφορετικούς τύπους διοδίων, αλλά τελικά την οριστική απάντηση έδωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος ανακοίνωσε στο τέλος Νοεμβρίου πως το ύψος των διοδίων θα μειωθεί από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ.
Για το ύψος των προσφορών έχουν ακουστεί στο παρελθόν πολλά σενάρια και ποσά τα οποία άγγιζαν ακόμα και τα 2,5 δισ. ευρώ. Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο για τον διαγωνισμό είναι πως η ημερήσια κίνηση στο ενδεκάμηνο του 2022 έφτασε τα επίπεδα προ κρίσης, τα επίπεδα του 2019.
Αυτή η ανοδική τάση υποστηρίζεται από κάποιους ότι θα συνεχιστεί μέσα στο 2023, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να φτάσουμε στο σημείο της κατάθεσης προσφορών με μια Αττική Οδό η οποία να έχει και πάλι μεγάλη κίνηση οχημάτων. Να θυμίσουμε πως το απόλυτο ρεκόρ του αυτοκινητόδρομου καταγράφηκε πριν την οικονομική κρίση όταν είχε φτάσει πάνω από 300.000 οχήματα ημερησίως.
Σημαντικό στοιχείο της νέας σύμβασης παραχώρησης είναι η απουσία κατασκευαστικού αντικειμένου. Βέβαια θα πρέπει να δούμε τι μπορεί να γίνει αν φτάσουμε τελικά σε σημείο κορεσμού του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου και ειδικότερα του “προβληματικού” σήμερα τμήματος, από τη Μεταμόρφωση μέχρι την Δ. Πλακεντίας.
Ακόμα ένα στοιχείο που θα κρίνει το ύψος των προσφορών είναι και το κόστος δανεισμού. Ανάλογα με το επιτοκιακό ύψος και παράλληλα σε σχέση με το χρονικό διάστημα της παραχώρησης, θα επηρεάσει και την τελική προσφορά από τα σχήματα. Άλλωστε ο διαγωνισμός είναι έτσι δομημένος που βλέπουμε πως προκάλεσε τελικά τη συμμετοχή fund τα οποία θα μπορούν να ανταπεξέλθουν σε ένα τέτοιο μέγεθος διαγωνισμού.
Ο χρόνος των προσφορών
Το μεγάλο ζητούμενο αποτελεί ο χρόνος κατάθεσης των προσφορών. Το Virtual Data Room (VDR) έχει ανοίξει από τις αρχές Δεκεμβρίου με τη σύμβαση παραχώρησης διαθέσιμη. Τα σχόλια που προκύπτουν απαντώνται από το ΤΑΙΠΕΔ και με την λήξη αυτής της διαδικασίας ξεκινά η κατάθεση προσφορών.