Εντατικότεροι γίνονται οι έλεγχοι για την ομαλή λειτουργία της ταχυδρομικής αγοράς με στόχο την διαπίστωση των παραβάσεων της νομοθεσίας αλλά και τη λήψη άμεσων και επειγόντων μέτρων. Για το λόγο αυτό μάλιστα η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών – Ταχυδρομείων προχωρά στη Συγκρότηση Συνεργείων για τον έλεγχο της τήρησης του ρυθμιστικού πλαισίου ούτως ώστε να μην καταπατούνται τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Ειδικότερα κι όπως προκύπτει από πρόσφατη απόφαση που υπογράφει ο πρόεδρος της Επιτροπής κ. Μασσέλος, η ΕΕΤΤ συστήνει τα συνεργεία προκειμένου να ασκήσει τις ελεγκτικές της αρμοδιότητες, διενεργώντας επιτόπιους ελέγχους στους χώρους λειτουργίας των ταχυδρομικών επιχειρήσεων.
Η διενέργεια ελέγχων από κλιμάκια της ΕΕΤΤ, ιδίως σε μία πλήρως απελευθερωμένη ταχυδρομική αγορά, κρίνεται αναγκαία, για την αποτελεσματικότερη εποπτεία της ταχυδρομικής αγοράς και τη διασφάλιση των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού και των δικαιωμάτων των καταναλωτών.
Σημειωτέον ότι η ΕΕΤΤ γίνεται δέκτης καταγγελιών για ελλιπή εξυπηρέτηση από τους κατόχους ειδικής και γενικής άδειας για θέματα που αφορούν ιδίως στον Κώδικα Δεοντολογίας Παροχής Ταχυδρομικών Υπηρεσιών και τον τηρούμενο από τις ταχυδρομικές επιχειρήσεις Χάρτη Υποχρεώσεων Καταναλωτή.
Οι έλεγχοι θα αφορούν στην εφαρμογή του σχετικού με τις υποχρεώσεις των παρόχων ταχυδρομικών υπηρεσιών ρυθμιστικού πλαισίου, δηλαδή στην τήρηση των όρων του Χάρτη Υποχρεώσεων προς τον Καταναλωτή κάθε ελεγχόμενης επιχείρησης, αλλά και των διατάξεων της Απόφασης ΕΕΤΤ ΑΠ.: 687/328/2013 «Κώδικας Δεοντολογίας Παροχής Ταχυδρομικών Υπηρεσιών».
Μεταξύ άλλων οι έλεγχοι θα διενεργούνται και με επιτόπια έρευνα στην έδρα του εκάστοτε ελεγχόμενου ή όπου άλλου αυτό χρειαστεί. Στόχος είναι να διερευνηθεί εάν η κάθε ελεγχόμενη επιχείρηση συμμορφώνεται με τις κανονιστικές υποχρεώσεις που υπέχει, σύμφωνα με το εν ισχύι νομικό πλαίσιο.
Όσον αφορά τον γενικό συντονισμό των Συνεργείων Ελέγχου θα γίνεται από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ταχυδρομείων και τον Προϊστάμενο του Τμήματος Εποπτείας και Ελέγχου Ταχυδρομείων.
Το εκάστοτε συγκροτούμενο Συνεργείο Ελέγχου για τη διεξαγωγή ελέγχων και πράξεων εποπτείας, θα είναι τουλάχιστον διμελές, με μέγιστο αριθμό μελών τα πέντε, ενώ επικεφαλής και τουλάχιστον ένα μέλος αυτού θα είναι στέλεχος της Διεύθυνσης Ταχυδρομείων.
Τέλος τα συνεργεία ελέγχου απαρτίζονται από μέλη του προσωπικού της ΕΕΤΤ της Διεύθυνσης Ταχυδρομείων, όπως στελέχη του Νομικού Τμήματος ή/και στελέχη του Τμήματος Εξυπηρέτησης Καταναλωτών, ή και στελέχη με ειδικότητα Οδηγού, εφόσον κριθεί σκόπιμο από τον Γενικό Συντονιστή.
Αν και η κατάσταση στον χώρο των ταχυδρομικών υπηρεσιών έχει βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας, όπου υπήρξε «βροχή» καταγγελιών, η Επιτροπή τονίζει ότι απαιτείται συνεχής έλεγχος της αγοράς.
Να θυμίσουμε ότι οι 395 καταγγελίες που είχε εξετάσει κι επεξεργαστεί η Διεύθυνση Ταχυδρομείων το έτος 2019 αυξήθηκαν κατά 750% το 2020 φτάνοντας τις 3.370.
Αναλυτικότερα, κατά το χρονικό διάστημα από 01.01.2020 έως 06.11.2020, υποβλήθηκαν 1.162 καταγγελίες και, κατά το χρονικό διάστημα από 07.11.2020 έως 31.12.2020, οι καταγγελίες έφτασαν τις 2.208.
Εκτιμάται δε ότι για ένα σύνολο περίπου 2.000 καταγγελιών χρονικού διαστήματος Δεκεμβρίου 2020-Ιανουαρίου 2021 δεν έχει καταστεί ακόμη δυνατή η επεξεργασία και για τον λόγο αυτό η ΕΕΤΤ είχε προχωρήσει σε σύσταση άλλης επιτροπής για να διεκπεραιώσει την εξέτασή τους.
Η μείωση των καταγγελιών είναι πλέον ορατή – από την αρχή της χρονιάς φτάνουν περίπου τις 250 μηνιαίως, με ακόμα μεγαλύτερη μείωση κατά το διάστημα του καλοκαιριού. Η παγίωση όμως των ηλεκτρονικών αγορών στη χώρα μας προϋποθέτει οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα πρέπει να ανταπεξέλθουν χωρίς νέα προβλήματα στο αυξημένο έργο που θα κληθούν να διαχειριστούν.