Στον σημαντικό και κρίσιμο ρόλο των έργων υποδομής – σήμερα αλλά και τα επόμενα χρόνια – αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στο συνέδριο του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου για τις βιώσιμες Υποδομές και Μεταφορές.
Δίνοντας το στίγμα του ολοκληρωμένου πλάνου έργων ύψους 13 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει εκπονήσει το Υπουργείο, ο κ. Καραμανλής σημείωσε, ότι ένα μεγάλο μέρος αυτών είναι ήδη σε εξέλιξη ενώ συναποτελούν τμήματα ενός πλήρους και συνεκτικού σχεδίου.
«Δεν αποτελούν προϊόν αυτοσχεδιασμού. Αντίθετα, προκύπτουν πλέον ως αποτέλεσμα πραγματικών αναγκών και μακροπρόθεσμων στόχων για την πατρίδα μας», είπε ο υπουργός επισημαίνοντας ότι γίνεται μια τεράστια προσπάθεια για να διορθωθεί η έλλειψη ενιαίου εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τις Υποδομές και η πλήρης ανωριμότητα μελετών για μια σειρά σημαντικών έργων.
«Τα προηγούμενα χρόνια, δυστυχώς δίπλα σε έργα σπουδαία και αναγκαία τα οποία έγιναν, είχαμε και άλλα που, κακά τα ψέματα, δεν ήταν αυτά που πραγματικά χρειαζόμασταν. Άλλα εξυπηρετούσαν μικροκομματικές λογικές που έχαναν τη μεγάλη εικόνα και δεν ήταν προς την κατεύθυνση που θέλαμε να πάμε την τη χώρα τις επόμενες δεκαετίες».
Επιπροσθέτως ο κ. Καραμανλής έκανε λόγο για έργα που ελάχιστα προσέφεραν στον τόπο, στην οικονομία, χωρίς στοιχειώδεις μελέτες κόστους – οφέλους. Μάλιστα, όπως τόνισε, παρά το ότι από το 1981 μέχρι σήμερα, υπολογίζεται πως έχουν διατεθεί πάνω από 180 δισεκατομμύρια ευρώ σε έργα υποδομών, ελάχιστα έχουν πιάσει τόπο.
«Σε αυτές τις στρεβλές αντιλήψεις και τις συνέπειές τους, βάζουμε ένα οριστικό τέλος», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Έργα που υπηρετούν τον εθνικό σχεδιασμό
Ο Υπουργός, στο σημείο αυτό έκανε ειδική μνεία, στα έργα που περιλαμβάνονται στο πλάνο του υπουργείου, τονίζοντας ότι υπηρετούν τον εθνικό σχεδιασμό, λύνουν σοβαρά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, κάνουν καλύτερη την καθημερινή ζωή των πολιτών αλλά δίνουν και πολύ μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη.
«Τα έργα υποδομών αποτελούν επενδύσεις με πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Το κάθε ευρώ που επενδύεται, γεννά κι άλλα, κι άλλα ευρώ που επενδύονται με τη σειρά τους, ενώ είναι αποδεδειγμένο ότι φέρνουν και ευρεία κινητοποίηση άλλων επιχειρήσεων».
«Δημιουργούν ισχυρές δυναμικές και ενεργοποιούν εσωτερικούς πόρους», ανέφερε και τόνισε ότι «δίνουν ζωή σε ολόκληρες περιοχές και διάχυση της επένδυσης και μεγέθυνση της οικονομίας. Δηλαδή η ανάπτυξη γεννά ανάπτυξη» κατέληξε ο υπουργός.
Ξετυλίγοντας το πλέγμα των πρωτοβουλιών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στα έργα υποδομών ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στη νέα γενιά έργων που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας.
«Η Ελλάδα, επιτέλους να πρωταγωνιστήσει και να γίνει ένας σύγχρονος και βιώσιμος κόμβος υποδομών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με επενδύσεις στους τομείς, στους οποίους η στρατηγική μας θέση μάς δημιουργεί σπουδαίες προοπτικές».
Logistics και οδικό δίκτυο
Εξηγώντας, ο κ. Καραμανλής είπε ότι αυτά αφορούν τον τομέα των logistics, που όμως προηγουμένως θα πρέπει να γίνουν τα έργα υποδομής σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. «Οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα», είπε τονίζοντας ότι πρόκειται για «το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009, τα οποία έχει πραγματικά ανάγκη ο τόπος».
Παράλληλα ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι «η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, εγώ και οι συνεργάτες μου στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν λέμε μεγάλα λόγια και υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Είπαμε κάτι και προχωράμε μεθοδικά στην υλοποίησή του. Όχι στα λόγια. Με πράξεις! Είπαμε 13 δισ. και ήδη έχουμε συμβασιοποιήσει έργα πάνω από 3,2 δισ. ευρώ και το επόμενο διάστημα είμαστε έτοιμοι να δημοπρατήσουμε έργα 5 δισ. Δηλαδή, ο σχεδιασμός γίνεται πραγματικότητα!».
Μάλιστα, συγκρίνοντας την περίοδο αυτή με την προηγούμενη κυβέρνηση ανέφερε ότι «προχωράμε με περίπου δεκαπλάσιο ρυθμό συμβασιοποίησης των έργων! Έχουμε συμβασιοποιήσει πάνω από 3,2 δισ. ευρώ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ, σε 4,5 χρόνια, συμβασιοποίησε έργα κάτω από 800 εκατ. Δηλαδή, έχουμε επιτύχει πάνω από το τετραπλάσιο αποτέλεσμα, σε λιγότερο από το μισό χρονικό διάστημα. Και συνεχίζουμε!»
«Ξεμπλοκάρουμε ένα προς ένα εμβληματικά έργα»
Επιπροσθέτως, υπογράμμισε ότι «για να γίνει αυτό πραγματικότητα καταφέραμε να ξεμπλοκάρουμε ένα προς ένα εμβληματικά έργα, τα οποία επί χρόνια παρέμεναν κολλημένα στη δίνη περίπλοκων προβλημάτων».
Στη συνέχεια ανέφερε μια σειρά έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη όπως:
- Δόθηκε λύση στο Μετρό Θεσσαλονίκης με το «πράσινο φως» από το ΣτΕ.
- Στην Αθήνα, μετά από τόσα χρόνια ξεκίνησε η Γραμμή 4 του Μετρό.
- Βρέθηκε λύση και στο Πάτρα-Πύργος, ένα έργο που κινδύνευε να μην γίνει ποτέ.
- Στην Κεντρική Ελλάδα, δόθηκαν ήδη στην κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα του Νότιου Τμήματος του Ε65
- Συμβασιοποιήθηκε και ξεκινά η κατασκευή του Βόρειου Τμήματος.
- Στην Κρήτη, ξεπεράστηκαν προβλήματα πολλών ετών στον ΒΟΑΚ και υλοποιείται το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Επίσης, ο υπουργός ανέφερε και άλλα έργα που θα υλοποιηθούν με σύγχρονες μεθόδους όπως:
- Το Flyover, στη Θεσσαλονίκη.
- Κρίσιμες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε όλη την Ελλάδα.
- Αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα.
- Έργα ύδρευσης στην Κέρκυρα,
- Συμφωνία μέσω ΣΔΙΤ για το εξωτερικό υδροδοτικό δίκτυο της ΕΥΔΑΠ.
Όμως, ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στον απώτερο στόχο των έργων που υλοποιούνται στην Αττική, όπως η Γραμμή 4 του Μετρό, η επέκταση της λεωφόρου Κύμης και σύνδεση με την ΠΑΘΕ, η υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως, οι νέοι συρμοί, το Τραμ στον Πειραιά, ή ο διαγωνισμός των νέων λεωφορείων, είναι το 2030 η Αθήνα να μην έχει καμία σχέση με την εικόνα του σήμερα.
«Στόχος μας είναι την επόμενη πενταετία οι μετακινήσεις στην Αθήνα να γίνονται σε ποσοστό, τουλάχιστον 34%, με τα ΜΜΜ», τόνισε χαρακτηριστικά.
Σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ
Εξίσου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέδειξε τη σημασία στο πρόγραμμα των σιδηροδρομικών έργων, χαρακτηρίζοντας το ως «το μεγαλύτερο που έχει γίνει ποτέ στη χώρα».
Και όχι μόνο αυτό, ανέφερε, αφού τα σιδηροδρομικά έργα χαρακτηρίζονται «νέα γενιά έργων» και αυτό διότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πλέον, γίνεται λόγος για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη έως το 2050 και γιατί η Ελλάδα, επιτέλους, να γίνει κόμβος υποδομών και μεταφορών της ευρύτερης περιοχής.
«Τα σιδηροδρομικά έργα στην Ελλάδα», συνέχισε ο κ. Καραμανλής, «παραδοσιακά έρχονταν σε δεύτερο πλάνο. Το αποτέλεσμα ήταν ότι ενώ πλέον, ολοκληρώνουμε ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο που δεν θα υστερεί από αυτά άλλων ευρωπαϊκών χωρών, το σιδηροδρομικό μας δίκτυο σε καμία περίπτωση δεν συμβαδίζει με τις ανάγκες και τα δεδομένα της εποχής μας. Όμως, τα σιδηροδρομικά έργα σημαίνουν: Ασφάλεια. Ανάπτυξη. Ταχύτητα. Σεβασμός στο περιβάλλον. Πρόοδος. Καλύτερη καθημερινότητα. Ποιότητα ζωής. Και το κυριότερο, ίσως, η ύπαρξη ενός σοβαρού και αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι αναγκαίο για να κερδίσει η Ελλάδα τον διεθνή ρόλο που της αξίζει.
Επιτέλους, είπε «κάνουμε το στοιχειώδες για μια χώρα σαν την Ελλάδα: Συνδέουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο με τα κρισιμότερα λιμάνια μας κι έτσι δίνουμε προστιθέμενη αξία και στα δύο, και στο σιδηρόδρομο και στα λιμάνια. Μιλάμε για έργα που συνδέουν με ταχύτητα και ασφάλεια τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Λαυρίου και της Ραφήνας».
Όπως εξήγησε, με τα σιδηροδρομικά έργα, ο Πειραιάς θα είναι η πύλη εισόδου για τα προϊόντα της Ασίας, η Θεσσαλονίκη ένα «getaway port» για όλα τα Βαλκάνια και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να έχει τον ρόλο «bypass».
Καταλήγοντας, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι όλα τα έργα είναι ενταγμένα σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για να γίνει η Ελλάδα κόμβος μεταφορών και Logistics της Νοτιο-Ανατολικής Ευρώπης.
«Η Ελλάδα έχει σχέδιο! Και τα έργα αυτά είναι απαραίτητα, προκειμένου να πετύχουμε αυτόν τον εθνικό μας στόχο, για το ποια θέλουμε να είναι η Ελλάδα της μετά-covid εποχής και πώς σχεδιάζουμε να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στο διεθνές παιχνίδι».
Ταχύτητα, διαφάνεια, ποιότητα και χαμηλότερο κόστος.
Τέλος, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε και σε ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα, αυτό των επενδύσεων στα έργα υποδομών, επισημαίνοντας ότι ο ενδιαφερόμενος επενδυτής ενδιαφέρεται ασφαλώς να μάθει, όχι μόνο ποια χαρακτηριστικά έχουν τα έργα αυτά και πού εξυπηρετούν, αλλά και ποιο είναι το πλαίσιο, το περιβάλλον μέσα στο οποίο καλείται να πραγματοποιήσει την επένδυσή του.
«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος σε αυτό», είπε και συνέχισε: «Από την πρώτη μέρα στο Υπουργείο, τόσο με τις αλλαγές που κάναμε στον νόμο 4412 για την ανάθεση των έργων με τον νέο 4782, τον περασμένο Μάρτιο, όσο και με το νόμο για τις πρότυπες προτάσεις που φέρνουμε τώρα αλλά και με την πολιτική μας επιλογή να επενδύσουμε σε έργα ΣΔΙΤ, οι κατευθύνσεις μας είναι ξεκάθαρες:
- Ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου.
- Η εισαγωγή νέων θεσμών, αλλά και απλουστεύσεων.
- Η ένωση των δυνάμεών μας με τον ιδιωτικό τομέα και η διευκόλυνσή του στην προσπάθεια να δημιουργήσει προς όφελος όλων.
- Και τελικά, έργα και διαγωνιστικές διαδικασίες με μεγαλύτερη ταχύτητα, διαφάνεια, ποιότητα και χαμηλότερο κόστος.
Για αυτό δουλεύουμε κάθε μέρα και αυτό είμαστε αποφασισμένοι να καταφέρουμε!».