Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕΝΕΡΓΕΙΑΈναντι Λογαριασμοί: Οι πρακτικές υπερβολικών χρεώσεων των παρόχων στο “μάτι” των αρχών

Έναντι Λογαριασμοί: Οι πρακτικές υπερβολικών χρεώσεων των παρόχων στο “μάτι” των αρχών

Υπερβολικές χρεώσεις στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς ρεύματος μεταξύ άλλων προβλημάτων εντοπίζουν οι καθ΄ ύλην εποπτικοί θεσμοί της πολιτείας.

Ουσιαστικά, με δεδομένο ότι τους προηγούμενους μήνες η αρχική εκκαθάριση στους λογαριασμούς, προ των παρεμβάσεων με τις επιδοτήσεις από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης ήταν “φουσκωμένη” λόγω της συγκυρίας, αλλά και του ότι οι ανάγκες ρευστότητας σε ένα τέτοιο αβέβαιο περιβάλλον είναι μεγάλες, πολλοί πάροχοι έχουν προβεί σε “προληπτικά” μέτρα με ανεβασμένες χρεώσεις στους ‘έναντι” λογαριασμούς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Συνήγορος του Καταναλωτή σε κείμενό του, που ενημερώνει την Βουλή σημειώνει ότι προμηθευτές για την έκδοση λογαριασμών «Έναντι» δεν λαμβάνουν υπόψη τις ενδείξεις του ΔΕΔΔΗΕ.

Συνήθη προβλήματα

Αναλυτικότερα, η Αρχή αναφέρει μαι σειρά από προβλήματα που είναι τα εξής:

1.Έκδοση αυξημένων έναντι λογαριασμών.
Η Αρχή δεν έχει διαπιστώσει την αποστολή κατ’ εκτίμηση ενδείξεων του ΔΕΔΔΗΕ προς τους προμηθευτές μη συμβατών με το ιστορικό κατανάλωσης των παροχών των καταναλωτών. Αντίθετα, η Αρχή είτε διερευνά είτε έχει διαπιστώσει ήδη περιπτώσεις στις οποίες οι προμηθευτές εκδίδουν υπέρογκους έναντι λογαριασμούς μη βασιζόμενοι στις ενδείξεις του ΔΕΔΔΗΕ. Σε κάθε περίπτωση, οι αναφορές που έχουν υποβληθεί σχετικά με το ζήτημα των αυξημένων έναντι λογαριασμών κατά τα τελευταία έτη.
2.Αυθαίρετη κατανομή κατανάλωσης.

Όπως σημειώνεται, είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα καταναλωτή που κατήγγειλε ότι το 2019 χρεώθηκε 493 KWh για περίοδο μόλις έξι ημερών και εκδόθηκε λογαριασμός Έναντι 4.766 KWh για δύο μήνες παρόλο που τα ιστορικά στοιχεία κατανάλωσης του ακινήτου έδειχναν κατανάλωση 177 KWh σε ένα εξάμηνο.

3.Καθυστερήσεις στην καταμέτρηση.
Σε άλλη περίπτωση, καταναλωτής χρεώθηκε 2.000 ευρώ από προμηθευτή για περίοδο δύο ετών αφότου έγινε οικειοθελής διακοπή ηλεκτροδότησης, ως αποτέλεσμα της μη εμπρόθεσμης διακοπής ηλεκτροδότησης του ακινήτου.

Η ΡΑΕ

Στο μεταξύ σε γνώση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας είναι περιπτώσεις υψηλών χρεώσεων σε εκκαθαριστικούς λογαριασμούς ρεύματος, όπως σημείωσε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής, κ. Αθανάσιος Δαγούμας, μιλώντας πριν λίγες εβδομάδες στον RealFM. Συγκεκριμένα ο κ. Δαγούμας αναφερόμενος στη νέα βάση δεδομένων που “χτίζει” η ΡΑΕ και αφορά στοιχεία τιμολόγησης της λιανικής ηλεκτρικού ρεύματος σημείωσε ότι με τις καταγραφές και τις ψηφιακές εφαρμογές, που αρέσκεται να αναπτύσσει η ΡΑΕ προς διευκόλυνση των καταναλωτών και καλύτερη παρακολούθηση της αγοράς, “κάθε επιμέρους χρέωση που κάνει ο προμηθευτές θα μπορεί να ελέγχεται από τη ΡΑΕ αν είναι ορθή ή λανθασμένη και να μπορεί να παρεμβαίνει έγκαιρα σε περίπτωση που διαπιστώνει ότι έχει γίνει κάτι εκ παραδρομής”.

Ουσιαστικά η ΡΑΕ με τη νέα εφαρμογή – “μαμούθ” που αξιοποιεί τα big data των λογαριασμών έρχεται να καλύψει τα κενά από τις ελλείψεις και την καθυστέρηση στην εγκατάσταση των ψηφιακών μετρητών.

“Ελλείψει ψηφιακών μετρητών οι προμηθευτές κάνουν κάποιες εκτιμήσεις καταναλώσεων και εκδίδουν τους «έναντι» λογαριασμούς. Πολλές φορές για λόγους χρηματορροών χρεώνουν στον «έναντι» έναν μεγαλύτερο λογαριασμό από τον εκκαθαριστικό” ανέφερε ο κ. Δαγούμας και σημείωσε ότι “από τη βάση δεδομένων θα μπορούμε να παρακολουθούμε τη στρατηγική των προμηθευτών και αν γίνεται μια εμπροσθοβαρής χρέωση” πρόσθεσε ο κ. Δαγούμας.

Με τη βάση δεδομένων “μαμούθ”, δηλαδή, που χτίζει η ΡΑΕ βασιζόμενη στην τεχνογνωσία που έχει θα μπορεί να αναλύει σε πάνω από 70 πεδία τις επιμέρους χρεώσεις των λογαριασμών. Όπως μάλιστα τόνισε ο κ. Δαγούμας το έργο αυτό είναι δύσκολο καθώς σε αντίθεση με τους λογαριασμούς των τηλεπικοινωνιών, όπου οι χρεώσεις είναι απλές, στους λογαριασμούς ενέργειας, λόγω της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, υπάρχουν ξεχωριστές καταγραφές για κάθε χρέωση, (δίκτυα, ΥΚΩ, κτλ) που δημιουργούν συγχύσεις και εντείνουν την καχυποψία των πολιτών.

Γιαυτό όπως τόνισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας δημιουργεί τη συγκεκριμένη βάση δεδομένων τιμολόγησης της λιανικής ηλεκτρικού ρεύματος με στόχο να διασταυρώνονται οι χρεώσεις και να παρεμβαίνει σε περίπτωση αστοχιών, στρεβλώσεων και λαθών.

Μάλιστα σημείωσε ότι από τα 7,5 εκατομμύρια μετρητών που υπάρχουν, χρεώσεις θα ανεβαίνουν αυτόματα στη βάση δεδομένων, στην οποία υπάρχουν τα 72 επιμέρους πεδία πληροφοριών.

“Με αυτή τη βάση δεδομένων και με το βάθος των πληροφοριών που θα έχουμε θα γίνεται μία επιβεβαίωση των υπολογισμών που κάνουν και οι προμηθευτές” όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής, κ. Αθανάσιος Δαγούμας, μιλώντας στον RealFM.

Τα παράπονα στη ΡΑΕ και οι επικείμενες κυρώσεις

Στο μεταξύ κάθε πολίτης όπως σημείωσε μπορεί να αξιοποιεί την πλατφόρμα MyRAE ώστε να λαμβάνει ενημερώσεις για τη δράση και τις αποφάσεις της Αρχής αλλά και να υποβάλλει ερωτήματα. Όπως είπε τις 12.000 έφτασαν το 2022 οι καταγγελίες-παράπονα των καταναλωτών στην πλατφόρμα ενημέρωσης και υποστήριξης καταναλωτών της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας μέσω της οποίας μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες και παράπονα για τους παρόχους ή διαχειριστές ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο κ. Δαγούμας σημείωσε για κάθε αίτημα παρέχεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να απορρίψουν έως και τρεις φορές την απάντηση που λαμβάνουν από την εταιρεία ως ανεπαρκή. Μάλιστα με βάση τα στοιχεία που έδωσε ο κ. Δαγούμας δύο στους τρεις καταναλωτές είναι ικανοποιημένοι από τις απαντήσεις που λαμβάνουν.

Πάντως σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα έχει ανοίξει μια σειρά ακροάσεων των προμηθευτών και για θέματα που αφορούν στη διαφάνεια. Μάλιστα προανήγγειλε ότι επίκεινται κάποιες πιθανές κυρώσεις σε προμηθευτές. Όπως είπε πάντως, Η ΡΑΕ έχει στείλει τα μηνύματά της και οι προμηθευτές έχουν βελτιωθεί όσον αφορά τη διαφάνειά τους.

“Εμείς θέλουμε να είναι όσο το δυνατόν να είναι πιο κατανοητοί οι λογαριασμοί στο βαθμό του εφικτού. Κάτι που δεν είναι εύκολο λόγω της δομής της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία έχει διαχωρισμένες τις δραστηριότητές της. Παραγωγή, μεταφορά, διανομή, λιανική. Ολες αυτές οι δραστηριότητες αναγκαστικά τιμολογούνται ξεχωριστά και επομένως ο καταναλωτής παίρνει έναν λογαριασμό με πάρα πολλά νούμερα που δεν μπορεί να κατανοήσει” συμπλήρωσε ο κ. Δαγούμας.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ