Ένας σημαντικός αριθμός ναυτιλιακών χωρών, αλλά και οργανισμών, ζητά ένα ερευνητικό ταμείο (research fund) 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με σκοπό να βοηθήσει στην μετάβαση σε πλοία μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2030. Μια κίνηση που αποσκοπεί στην επιτάχυνση των προσπαθειών της ναυτιλιακής βιομηχανίας να «απαλλάξει» τις θαλάσσιες μεταφορές από τον άνθρακα.
Η συγκεκριμένη πρόταση υποβλήθηκε χθες στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) από κυβερνήσεις ναυτιλιακών χωρών και συγκεκριμένα από τη Γεωργία, την Ελλάδα, την Ιαπωνία, τη Λιβερία, τη Μάλτα, τη Νιγηρία, τη Σιγκαπούρη, την Ελβετία. Ουσιαστικά πρόκειται για μια προσπάθεια να δημιουργηθεί το Ταμείο Θαλάσσιας Έρευνας του IMO αξιοποιώντας υποχρεωτικές συνεισφορές από ναυτιλιακές εταιρείες. Mια ιδέα που προτάθηκε για πρώτη φορά από τη ναυτιλιακή βιομηχανία τον Δεκέμβριο του 2019.
Το εν λόγω fund θα στηρίξει ένα νέο International Maritime Research and Development Board (IMRB) για την ανάθεση προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης θαλάσσιων τεχνολογιών μηδενικού άνθρακα. Παράλληλα, θα ενισχύσει και τις προσπάθειες μείωσης του άνθρακα στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Οι διεθνείς ναυτιλιακές μεταφορές υπερβαίνουν το 80% του παγκόσμιου εμπορίου και εκπέμπουν το 2% των παγκόσμιων εκπομπών. Ο τομέας έχει σημειώσει πρόοδο ως προς τη μείωση των εκπομπών του τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν υπάρχουν ακόμη κατάλληλες τεχνολογίες για μηδενικό άνθρακα σε μεγάλα ποντοπόρα πλοία.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία συμφώνησε να συνεισφέρει για το προτεινόμενο R&D πρόγραμμα εντός ενός παγκόσμιου ρυθμιστικού πλαισίου υπό την εποπτεία του IMO. Η πρόταση αναμένεται να εξεταστεί στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του IMO (MEPC 76), η οποία θα πραγματοποιηθεί τον ερχόμενο Ιούνιο.