Στην πορεία αποκατάστασης της ευρύτερης περιοχής του Αρκαλοχωρίου και της ενίσχυσης των σεισμόπληκτων αναφέρθηκε ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αρμόδιος για την αποκατάσταση από Φυσικές Καταστροφές και την Κρατική Αρωγή, Χρήστος Τριαντόπουλος, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτή Ηρακλείου, Χάρη Μαμουλάκη.
Ο κ. Τριαντόπουλος επισήμανε ότι «μέχρι σήμερα, για την επισκευή των πληγέντων κτιρίων, έχουν υποβληθεί 2.670 αιτήσεις για έκδοση άδειας και χορήγηση της στεγαστικής συνδρομής. Έχουν ελεγχθεί όλες οι αιτήσεις και έχει συμπληρωθεί έντυπο πληρότητας» και προσέθεσε ότι «για τις αιτήσεις που είχαν επάρκεια στοιχείων, έχει προχωρήσει και το επόμενο βήμα που αφορά την αυτοψία των κτιρίων για την παραλαβή βλαβών», το οποίο όπως είπε έγινε σε 1.470 κτίρια.
«Το ζήτημα το έχουμε υπογραμμίσει ξανά. Υπάρχει μεγάλος αριθμός φακέλων με πολλές ελλείψεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουν σταλεί σε ιδιοκτήτες πληγέντων κτιρίων, συνολικά 2.356 έγγραφα ελλείψεων. Οι πολίτες, λοιπόν, ενημερώνονται από την αρμόδια υπηρεσία για τις ελλείψεις που παρουσιάζουν οι φάκελοί τους. Σκοπός είναι οι ίδιοι να προχωρήσουν άμεσα στη συμπλήρωση των φακέλων τους, με τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Θα πω για ακόμη μια φορά, πως οι ορθοί και πλήρεις φάκελοι, προχωρούν για πληρωμή. Δυστυχώς, όμως, επαναλαμβάνω πως η πλειονότητα των φακέλων που κατατίθενται έχουν ελλείψεις. Και αυτό το ζήτημα δεν περιορίζεται μόνο στις επισκευές, αλλά και στις ανακατασκευές», υπογράμμισε ο κ. Τριαντόπουλος. Όπως τόνισε, έχουν εκδοθεί 650 ΠΑΕΕΚ, πρωτόκολλα κατεδάφισης και συμπλήρωσε ότι μόνο για τα 295 από αυτά, έχει κατατεθεί αίτηση για βεβαίωση καθορισμού δικαιούχου, ποσοστό, όπως είπε, μικρότερο από το 50%.
«Μια απλή αίτηση είναι, χωρίς να χρειάζεται μηχανικό. Καταθέτει τίτλους ιδιοκτησίας και κάποιες υπεύθυνες δηλώσεις. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν τίτλοι προβλέπεται από το νόμο 867 η υποβολή δηλώσεων 20ετούς νομής. Και από τις 97 βεβαιώσεις καθορισμού δικαιούχου που έχουν εκδοθεί, μόνο 12 δικαιούχοι έχουν καταθέσει άδεια από την αρμόδια πολεοδομία για την έγκριση της πρώτης δόσης. Πρώτης δόσης που αντιστοιχεί στο 50% του συνολικού ποσού. Δηλαδή, ένα ποσοστό κοντά στο 12%. Και εδώ – που δεν υπάρχει η διαδικασία της άδειας επισκευής – η ανταπόκριση είναι πολύ χαμηλή. Γιατί; Για ποιο λόγο; Για ποιο λόγο το ένα τρίτο των συμπολιτών που μένουν σε οικίσκους δεν έχουν υποβάλλει αίτηση; Για ποιο λόγο δεν υπήρξε καθυστέρηση κατά την υλοποίηση τριών σχημάτων στήριξης των επιχειρήσεων στην περιοχή; Που είναι το σημαντικότερο πρόβλημα, που τεχνηέντως δεν αναφέρετε; Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Μεγάλες κληρονομικές και ιδιοκτησιακές εκκρεμότητες, αλλά και ασυνεννοησίες των δικαιούχων», σημείωσε ο κ. Τριαντόπουλος.
Παράλληλα ο υφυπουργός επισήμανε:
«Δεν λέω ότι όλα είναι ρόδινα. Οι ελλείψεις στους φακέλους και τα ζητήματα ιδιοκτησιακού καθεστώτος, είναι μια πραγματικότητα που δημιουργεί καθυστερήσεις και πολλαπλασιάζει τον όγκο δουλειάς των αρμόδιων υπηρεσιών. Ζητούμενο για όλους μας, είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας. Και προς αυτό διαμορφώνουμε συνεχώς νέες παρεμβάσεις. Με νομοθετικές, διοικητικές, και υπηρεσιακές παρεμβάσεις για να βελτιωθεί και να ενισχυθεί η διαχείριση από την πλευρά της υπηρεσίας μας. Όπως, και δρομολογούμε την αλλαγή και εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου της στεγαστικής συνδρομής, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Προχωρούμε σε αλλαγές και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε εντατικά για την υλοποίηση του σχεδίου στήριξης και αποκατάστασης στο Αρκαλοχώρι».
Ακόμη ο κ. Τριαντόπουλος τόνισε ότι «προχώρησαν με τροπολογία, στη ρύθμιση των ζητημάτων που αφορούν περιπτώσεις κτιρίων που έχουν υποστεί ελαφριές βλάβες» και προσέθεσε ότι διαμόρφωσαν νέα επιλογή, ώστε οι σεισμόπληκτοι με χαρακτηρισμένα ως “πράσινα” τα κτίριά τους, που έχουν λάβει πρώτη αρωγή, να μη χρειαστεί να υποβάλλουν φάκελο στην υπηρεσία για την έκδοση άδειας επισκευής. «Υπολογίζεται πως αφορά περίπου 2.000 περιπτώσεις. Η μόνη υποχρέωση που έχουν πλέον, είναι η προσκόμιση δικαιολογητικών, με τα οποία θα αποδεικνύεται η σε ποσοστό 100% ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης των βλαβών. Αυτό όπως είπα, αφορά αποκλειστικά τις περιπτώσεις κτιρίων με ελαφριές βλάβες, σε κτίρια που δε φέρουν ζημιές στον φέροντα οργανισμό. Η σχετική κοινή υπουργική απόφαση που προβλέπει τη διαδικασία, έχει υπογραφεί, λαμβάνει άμεσα ΦΕΚ και προχωράμε άμεσα στην εφαρμογή της ρύθμισης», σημείωσε.
Όπως είπε προχωρούν και σε άλλες παρεμβάσεις οργανωτικής φύσεως για την ενδυνάμωση της υπηρεσίας. «Με το νόμο 5116, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα, δημιουργείται η διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Κρήτης και Αιγαίου, όπου επί της ουσίας, δημιουργείται μια νέα Διεύθυνση. Παράλληλα, με υπουργική απόφαση προ ημερών, δημοσιεύθηκε η απόφαση πρόσληψης των συμβασιούχων που θα ενισχύσουν τον Τομέα στο Ηράκλειο. Ενίσχυση με επιπλέον 10 στελέχη, 8 Μηχανικούς ΠΕ και 2 Μηχανικούς ΤΕ. Επιπρόσθετα, με μια σειρά από διοικητικές πρωτοβουλίες βελτιώνεται η λειτουργία του Τομέα στα Χανιά, με αποκλειστικό προσανατολισμό την εμπλοκή του στη διαδικασία αποκατάστασης από το σεισμό στο Αρκαλοχώρι. Επί της ουσίας, υπέρ-διπλασιάζεται το προσωπικό που θα ασχολείται με την αποκατάσταση στο Αρκαλοχώρι. Με ολοκληρωμένο σχεδιασμό προχωρά η στέγαση, του ΤΑΕΦΚ Ηρακλείου, σε νέο και πιο λειτουργικό κτίριο που θα ενδυναμώσει την υπηρεσιακή ικανότητα του Τομέα, ενώ με πρωτοβουλία της υπηρεσίας, της ΓΔΑΕΦΚ, επιχειρούμε την ανάπτυξη μιας στενής συνεργασίας της υπηρεσίας με τους ιδιώτες μηχανικούς που έχουν αναλάβει τους φακέλους αποκατάστασης των σπιτιών. Έχουν γίνει ήδη οι σχετικές επικοινωνίες, ώστε να ξεκινήσουν από τις επόμενες ημέρες οι ενημερωτικές τηλεδιασκέψεις – όπως είχαν γίνει και στην αρχή», υπογράμμισε.
Όπως επισήμανε, είναι κρίσιμη η συνεισφορά των ιδιωτών μηχανικών σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια αποκατάστασης. «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς θα πρέπει να αλλάξει η τρέχουσα εικόνα, η οποία και παρουσιάζει μεγάλη συγκέντρωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας, το 50% των υποθέσεων το έχουν αναλάβει 24 μηχανικοί, ενώ το υπόλοιπο 50% το έχουν αναλάβει 224 μηχανικοί. Δηλαδή, υπάρχουν ιδιώτες μηχανικοί που έχουν 1 – 2 υποθέσεις αποκατάστασης. Και υπάρχουν και μηχανικοί που έχουν 70, ή δεκάδες, υποθέσεις αποκατάστασης. Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι αυτή η μεγάλη συγκέντρωση των υποθέσεων σε λίγους μηχανικούς, δεν διευκολύνει την ολοκλήρωση των υποθέσεων. Και θεωρώ ότι μέσα από τη συνεργασία, και με το ΤΕΕ, θα καταφέρουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση και να υπάρχει μια πιο λειτουργική και πιο αποτελεσματική κατανομή του έργου από τους ιδιώτες μηχανικούς», τόνισε ο κ. Τριαντόπουλος.
«Η αποκατάσταση μετά από μία μεγάλη φυσική καταστροφή, μετά από ένα σεισμό, δεν είναι ένα κατοστάρι. Είναι ένας μαραθώνιος, που πρέπει όλοι να προχωρούμε με γοργό βηματισμό και όλοι να φτάσουν στον τερματισμό. Θέλει τη συνεργασία όλων, για να προχωρήσει η υλοποίηση ενός σχεδίου στήριξης και αποκατάστασης με δημοσιονομική επίπτωση κοντά στα 300 εκατ. ευρώ. Υλοποίηση που συνεχίζεται και εξελίσσεται. Με βελτίωση των σχημάτων. Με ενδυνάμωση των υπηρεσιών. Με προώθηση νέων μέτρων, όπως αυτό για τις επιχειρήσεις. Με έμφαση στην επόμενη ημέρα, με τη μελέτη να έχει ολοκληρωθεί από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Αλλά και με αποτύπωση των πραγματικών ζητημάτων και προβλημάτων, για να μπορέσουμε να τα λύσουμε. Να δώσουμε λύσεις, όλοι όσοι εμπλέκονται. Όχι με συνθήματα, μικροπολιτική και εντυπώσεις. Αλλά με πρωτοβουλίες, με συνεργασία και με παρουσία στο πεδίο. Και θα συνεχίσουμε, υλοποιώντας το σχέδιο στήριξης και αποκατάστασης της περιοχής. Σχέδιο που προχωρά και αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση», κατέληξε ο υφυπουργός.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Χάρης Μαμουλάκης, ξεκινώντας την τοποθέτησή του επισήμανε ότι «κάθε μέρα που περνάει, η ευρύτερη περιοχή του Αρκαλοχωρίου αφυδατώνεται πληθυσμιακά». Ο κ. Μαμουλάκης, στη συνέχεια, ζήτησε ξεκάθαρες απαντήσεις από τον αρμόδιο υφυπουργό σε συγκεκριμένα ζητήματα τεχνικού αλλά και αναπτυξιακού χαρακτήρα, θέτοντας έξι ερωτήματα:
1. Πόσες αριθμητικά αιτήσεις για έκδοση άδειας επισκευής εκ των 2.617 έχουν ελεγχθεί;
2. Πόσες από τις ελεγχθείσες αιτήσεις για έκδοση άδειας επισκευής κρίθηκαν ελλιπείς και ζητήθηκαν συμπληρωματικά στοιχεία (πλην ζητημάτων κληρονομικών); Σε πόσες εξ αυτών ανταποκρίθηκαν οι πληγέντες και προσκόμισαν τα απαραίτητα δικαιολογητικά; Και τελικά πόσες άδειες εκδόθηκαν;
3. Από τις συνολικά ελεγχθείσες αιτήσεις για έκδοση άδειας επισκευής (πλην αυτών που υπήρχαν ελλείψεις σε δικαιολογητικά εξαιρουμένων των κληρονομικών) σε πόσες αριθμητικά έχουν εντοπιστεί προβλήματα ιδιοκτησιακού και κληρονομικού χαρακτήρα;
4. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία καταβολής χορήγησης επιδότησης ενοικίου και συγκατοίκησης και που οφείλεται η πολύμηνη καθυστέρηση που καταγγέλλουν οι αιτούντες;
5. Ποτέ και με πόσο αριθμητικό δυναμικό θα ενισχυθεί ο Τ.Α.Ε.Φ.Κ. Π.Ε. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, που σήμερα έχει 1 υπάλληλο για 250 αιτήσεις;
6. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύσετε να προβείτε για όσους στεγάζονται σε σπίτια που έχουν χαρακτηριστεί «κίτρινα» και «κόκκινα»;