Χρονιά – ρεκόρ, με 33,8 εκατ. επιβάτες αναμένεται να καταγράψει στο σύνολο του τρέχοντος έτους η Fraport Greece, συνεχίζοντας να παραμένει ταυτισμένη στο «άρμα» του momentum του ελληνικού τουρισμού, που φέτος οδεύει για έσοδα κοντά στα 20 δισ. ευρώ, τα υψηλότερα όλων των εποχών.
Όπως τόνισε χθες ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, κ. Γιώργος Βήλος σε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, φέτος η επιβατική κίνηση «τρέχει» με ρυθμό +8,4% έναντι του 2022, που ήταν επίσης μία χρονιά ρεκόρ για τη Fraport Greece. Πέρυσι στα αεροδρόμια της Fraport Greece είχαν περάσει 31,2 εκατ. επιβάτες, ενώ το 2019 που ήταν η κορυφαία χρονιά του τουρισμού πριν έρθει η πανδημία, είχαν μεταφερθεί 30,2 εκατ. επιβάτες.
Η διεθνής επιβατική κίνηση αντιστοιχεί στο 80% του συνόλου, με βασικό πυλώνα το Ηνωμένο Βασίλειο, που αντιπροσωπεύει το 22,1% των διεθνών επιβατών, ενώ ακολουθούν η Γερμανία, η Σκανδιναβία, η Ιταλία, η Πολωνία. Επίσης τόνισε ότι στην 8η θέση είναι η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών που είναι μια πολύ σημαντική αγορά με ισχυρό momentum, ενώ ανερχόμενες είναι και οι αγορές Ιταλίας και Πολωνίας.
Εξειδικεύοντας τις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται ο όμιλος, ο κ. Βήλος σημείωσε πως καταγράφηκε αύξηση επιβατικής κίνησης στα 13 από τα 14 αεροδρόμια φέτος, καθώς το μόνο αεροδρόμιο που έχει μείωση σε σχέση με πέρυσι είναι αυτό της Μυκόνου που υστερεί κατά 1,9% έναντι του 2022.
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη φέτος παρουσιάζει το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης που «τρέχει» με ρυθμούς +19,5% έναντι του 2022, αποτελώντας το πιο γοργά αναπτυσσόμενο αερολιμένα της χώρας φέτος. Ο λόγος είναι ότι πέρυσι είχε υστερήσει η Θεσσαλονίκη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, παρουσιάζοντας μείωση 15%, οπότε φέτος έχει momentum. Η Fraport Greece συνεργάζεται πλέον με 110 αεροπορικές εταιρείες από 42 αγορές, ενώ ικανοποιεί 900 δρομολόγια, εκ των οποίων τα 64 προστέθηκαν φέτος.
Στα 50 εκατ. ευρώ το ετήσιο επενδυτικό πρόγραμμα
Σχολιάζοντας τις ευρύτερες κινήσεις που κάνει η εταιρεία στο πλαίσιο της σύμβασης 40ετούς διάρκειας με το ελληνικό κράτος, ο κ. Βήλος επισήμανε πως για κάθε έτος η Fraport Greece επενδύει ακόμη 50 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω αναβάθμιση και των εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων. Όπου κρίνεται ότι υπάρχει ανάγκη για βελτιωτικές κινήσεις, αυτές γίνονται.
Έως τώρα, έχουν επενδυθεί κοντά στα 1,8 δισ. ευρώ, που ήταν 1,23 δισ. ευρώ το κόστος της σύμβασης παραχώρησης και περίπου 500 εκατ. ευρώ το κόστος ανακαινίσεων. Κάνοντας μια εκτίμηση για το πότε η εταιρεία θα κάνει απόσβεση της επένδυσης, τόνισε ότι αυτό θα γίνει σε περίπου 8-9 χρόνια από την έναρξη, δηλαδή το 2017, οπότε γύρω στο 2025.
Η απώλεια 700 χιλ. Ισραηλινών και πως θα καλυφτεί
Αναφορικά με τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή ο κ. Βήλος επισήμανε πως δεν μπορεί να γίνει ασφαλής εκτίμηση της ζημιάς και του… κενού που θα υπάρξει από των απώλεια των Ισραηλινών επιβατών, καθώς είμαστε στη λήξη της σεζόν. Όμως, σε κάθε περίπτωση θα υπάρξουν κάποιες επιπτώσεις, καθώς οι επιβάτες από το Ισραήλ στα αεροδρόμια της εταιρείας ανέρχονται στους 700 χιλ.
Τόνισε όμως ότι αντίστοιχος ήταν και ο αριθμός των επιβατών που χάθηκαν από Ουκρανία, Ρωσία και Λευκορωσία, εξαιτίας του ξεσπάσματος του πολέμου πέρυσι στην Ουκρανία, κάτι που επηρέασε πέρυσι πρωτίστως το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Όμως, σε κάθε περίπτωση, επισήμανε ότι με τις κατάλληλες κινήσεις το κενό από το Ισραήλ θα καλυφτεί από την ανάπτυξη άλλων αγορών, όπως έγινε και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης.
Έγινε στροφή σε νέες αγορές, όπως Αλβανία, Κροατία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία κ.α., ενώ αυξήθηκαν μερίδια άλλων αγορών όπως Ιταλία, Αυστρία, Ελβετία, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ρουμανία.
Προκλήσεις για το αύριο του τουρισμού στη χώρα μας
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίζει ο κλάδος του τουρισμού στη χώρα μας, ο κ. Βήλος στάθηκε στην έλλειψη προσωπικού σε όλη την τουριστική αλυσίδα με αρνητικό αντίκτυπο στο επίπεδο εξυπηρέτησης, στην επιδείνωση της σχέσης ποιότητας τιμής που εντείνει τον ανταγωνισμό με τις γειτονικές χώρες, στην ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές προκειμένου να εξυπηρετούνται οι αυξημένες τουριστικές ροές, στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, με αλλαγή κουλτούρας και επιχειρησιακού μοντέλου, στη γεωπολιτική αστάθεια και στη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος.
Πράσινες επενδύσεις
Σε ερώτηση του Finupnews.gr για τους «πράσινους» στόχους της Fraport Greece, ο κ. Βήλος γνωστοποίησε πως η εταιρεία δρομολογεί επενδύσεις 25 εκατ. ευρώ έως το 2030, με στόχο τη μείωση του ενεργειακού της αποτυπώματος. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ολιστικής προσέγγισης που θα περιλαμβάνει κάθε πτυχή που άπτεται με το περιβάλλον και το ευρύτερο ενεργειακό αποτύπωμα, όπως είναι «πράσινες» εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας (φωτοβολταϊκά), φωτισμοί, δίκτυα, διαχείριση νερού, τακτικές εξοικονόμησης ενέργειας κ.ο.κ. Στόχος είναι έως το 2030 η Fraport Greece να επιτύχει μείωση εκπομπών ρύπων κατά 40%.