Στην ασφάλεια εφοδιασμού σε περιπτώσεις προβλέπει το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του ΔΕΣΦΑ, που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΑΕΥ μέχρι τις 23 Οκτωβρίου και προβλέπει τόσο τους πιθανούς κινδύνους, όσο και τις κινήσεις διακοψιμότητας για να “διασφλαιστεί” κύρια η λειτουργία “κρίσιμων” υποδομών, όπως τα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής.
Έτσι, σύμφωνα με τον Διαχειριστή οι έκτακτες συνθήκες μπορεί να δημιουργηθούν από τα εξης ρίσκα:
• Τεχνικά προβλήματα στην υποδομή του ΕΣΦΑ,
• Τεχνικά προβλήματα στην υποδομή ανάντη και κατάντη Συνδεδεμένων Συστημάτων Φυσικού Αερίου,
• Δολιοφθορά, βανδαλισμοί, κλοπές, στις εγκαταστάσεις του ΕΣΦΑ,
• Περιορισμός ή διακοπή παροχής αερίου από τρίτους (ιδίως Προμηθευτές Φυσικού Αερίου, Χρήστες, Διαχειριστές ανάντη Συστημάτων Φυσικού Αερίου,
Διαχειριστές Ανεξαρτήτων Συστημάτων Φυσικού Αερίου (ΔΑΣΦΑ),
• Μη αναμενόμενη υψηλή ζήτηση Φυσικού Αερίου σχετιζόμενη με εμπορικές ή χρηματοοικονομικές παραμέτρους,
• Μακροχρόνιοι περιορισμοί στην παροχή Φυσικού Αερίου, και
• Πολιτική αναταραχή, πόλεμος, τρομοκρατία, φυσικές καταστροφές.
Κατηγοριοποιούνται τρία επίπεδα συναγερμού με τις κατάλληλες κατά περίπτωση δράσεις και ειδικότερα:
· Κατάσταση Συναγερμού 1: Κηρύσσεται όταν υπάρχουν αξιόπιστες ενδείξεις για γεγονός που πιθανόν να έχει ως αποτέλεσμα την επιδείνωση της κατάστασης του εφοδιασμού της χώρας με Φυσικό Αέριο και το οποίο είναι πιθανό να οδηγήσει στην ενεργοποίηση της Κατάστασης Συναγερμού 2. Τα σχεδιαζόμενα μέτρα σε αυτό το επίπεδο συναγερμού στοχεύουν στην άμεση κινητοποίηση όλων των συμμετεχόντων στην αγορά Φυσικού Αέριου προκειμένου να αποτραπεί η αναβάθμιση του επιπέδου συναγερμού και να επιτευχθεί η επιστροφή στην ομαλότητα.
· Κατάσταση Συναγερμού 2: Κηρύσσεται όταν εμφανίζεται διαταραχή του εφοδιασμού ή εξαιρετικά υψηλή ζήτηση Φυσικού Αερίου, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική επιδείνωση της κατάστασης του εφοδιασμού, αλλά η αγορά είναι ακόμα ικανή να διαχειριστεί αυτήν τη διαταραχή ή ζήτηση χωρίς να χρειάζεται να καταφύγει σε μέτρα που δεν στηρίζονται στην αγορά. Για την αντιμετώπιση Καταστάσεων Συναγερμού 2 τα σχεδιαζόμενα μέτρα στοχεύουν στην άμεση κινητοποίηση όλων των συμμετεχόντων στην αγορά Φυσικού Αερίου ώστε με την εφαρμογή μέτρων που βασίζονται αποκλειστικά στην αγορά να αποτραπεί η αναβάθμιση του επιπέδου συναγερμού και η ταχύτερη δυνατή επιστροφή στην Κατάσταση Συναγερμού 1 ή στην ομαλότητα. Μεταξύ των μέτρων περιλαμβάνεται η μείωση του φυσικού αερίου από τους Διακόψιμους και Διακοπτόμενους καταναλωτές ή εξέταση αύξηση παραδόσεων προμήθειας φυσικού αερίο αγωγού ή φορτίων ΥΦΑ.
· Κατάσταση Συναγερμού 3: κηρύσσεται σε περίπτωση εξαιρετικά υψηλής ζήτησης Φυσικού Αερίου, σημαντικής διαταραχής του εφοδιασμού και σε περίπτωση που τα μέτρα αγοράς δεν είναι επαρκή για την κάλυψη της εναπομένουσας ζήτησης Φυσικού Αερίου, με συνέπεια την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων που δεν στηρίζονται στην αγορά. Η κατάσταση εξελίσσεται δυσμενώς και ενδέχεται να διαταραχθεί η ομαλή τροφοδοσία των Προστατευόμενων Καταναλωτών σε περίπτωση που δεν ληφθούν μέτρα που δεν στηρίζονται στην αγορά.
Υπό την απειλή διαταραχής εφοδιασμού επιβάλλεται η διακοπή ή ο περιορισμός ζήτησης σε πελάτες με τον κατάλογο σειράς διακοπής να προβλέπει:
Διακόψιμοι Καταναλωτές.
Σε σχέση με τη διασφάλιση απρόσκοπτης ροής αερίου σε “κομβικές υποδομές” προβλεπεται περιορισμός/διακοπή παροχής Φυσικού Αερίου σε ανάντη Διασυνδεδεμένα Συστήματα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Έτσι:
Κάτοχοι άδειας παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας με καύσιμο Φυσικό Αέριο. Εξαιρούνται οι «Κρίσιμες Μονάδες Ηλεκτροπαραγωγής» που λειτουργούν με Φυσικό Αέριο, εφόσον το έλλειμμα εφοδιασμού των εν λόγω μονάδων με Φυσικό Αέριο θα επέφερε σοβαρές ζημίες στη λειτουργία του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας ή θα παρεμπόδιζε τη μεταφορά Φυσικού Αερίου.
Μεγάλοι Βιομηχανικοί Καταναλωτές με Ετήσια Ποσότητα Κατανάλωσης Φυσικού Αερίου μεγαλύτερη των 100 GWh που χρησιμοποιούν το Φυσικό Αέριο ως πρώτη ύλη για παραγωγή θερμιδοφόρου ρευστού (π.χ. ατμός) και συμπαραγωγή Θερμότητας και Ηλεκτρισμού. Μεγάλοι Βιομηχανικοί Καταναλωτές με Ετήσια Ποσότητα Κατανάλωσης Φυσικού Αερίου μεγαλύτερη των 100 GWh που χρησιμοποιούν το Φυσικό Αέριο για διεργασία (κλίβανοι κτλ.). Μικροί Βιομηχανικοί Καταναλωτές με Ετήσια Ποσότητα Κατανάλωσης Φυσικού Αερίου μικρότερη ή ίση των 100 GWh, οι οποίοι δεν ανήκουν στην κατηγορία των Προστατευόμενων Καταναλωτών και χρησιμοποιούν το Φυσικό Αέριο ως πρώτη ύλη για παραγωγή θερμιδοφόρου ρευστού (π.χ. ατμός) και συμπαραγωγή Θερμότητας και Ηλεκτρισμού. Μικροί Βιομηχανικοί Καταναλωτές με Ετήσια Ποσότητα Κατανάλωσης Φυσικού Αερίου μικρότερη ή ίση των 100 GWh, οι οποίοι δεν ανήκουν στην κατηγορία των Προστατευόμενων Καταναλωτών και χρησιμοποιούν το Φυσικό Αέριο για διεργασία (κλίβανοι κτλ.).
Εμπορικοί Καταναλωτές, που δεν ανήκουν στην κατηγορία των Προστατευόμενων Καταναλωτών. Βιομηχανικές Μονάδες που έχουν ενταχθεί στον Κατάλογο των «Σημαντικών Βιομηχανιών» τον οποίο τηρεί η ΡΑΑΕΥ με σταδιακή μείωση της παροχής ΦΑ για την ασφαλέστερη για τη Μονάδα διακοπή ως έσχατο μέτρο.
Προστατευόμενοι καταναλωτές (οικιακοί πελάτες που είναι συνδεδεμένοι με δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, νοσοκομεία, μονάδες Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, σχολικά συγκροτήματα, παιδικοί σταθμοί, νηπιαγωγεία, σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, αεροδρόμια, σταθμοί πλήρωσης καυσίμου οχημάτων μέσων μαζικής μεταφοράς και αποκομιδής απορριμμάτων και κτίρια όπου στεγάζονται υπηρεσίες του δημόσιου τομέα).