Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήEDITOR'S PICKSΥψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και νέες τάσεις φέρνει η πανδημία στο online shopping

Υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και νέες τάσεις φέρνει η πανδημία στο online shopping

Τις νέες τάσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου ενός κλάδου που ανθεί το τελευταίο διάστημα ελέω της πανδημίας του κορονοϊού σκιαγραφεί νέα έρευνα της Nielsen, δίνοντας μια πιο ξεκάθαρη εικόνα και για το προφίλ των Ελλήνων χρηστών που επιδίδονται στο online shopping το τελευταίο διάστημα.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η έρευνα επιβεβαιώνει πως τα διαδικτυακά κανάλια αποτελούν πλέον βασικό σημείο αγορών για όλους τους καταναλωτές, με το 21% αυτών να έχουν ξεκινήσει να ψωνίζουν διαδικτυακά μόλις τον τελευταίο χρόνο.
Ωστόσο τις διαδικτυακές αγορές προτιμούν κυρίως όσοι έχουν επηρεαστεί με κάποιο τρόπο από την πανδημία (π.χ. μείωση εισοδήματός ή ζητήματα υγείας), περίπου δηλαδή 7 στους 10 καταναλωτές (68%).

Η διεύρυνση μάλιστα του καταναλωτικού κοινού που στράφηκε στις online αγορές παρατηρείται κυρίως σε δύο ηλικιακά άκρα, στις μεγαλύτερες ηλικίες (56-65) αλλά και νέους (18-24). Αυτά τα δύο άκρα βέβαια επιλέγουν διαφορετικές μορφές επικοινωνίας για τις διαδικτυακές αγορές τους. Συγκεκριμένα το 35% των καταναλωτών ηλικίας 18-24 προτιμούν τις ειδοποιήσεις εντός εφαρμογής και είναι έτοιμοι να δοκιμάσουν νέα κανάλια ηλεκτρονικού εμπορίου όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μάλιστα 6 στους 10 αγοραστές στην Ελλάδα έχουν ήδη αγοράσει μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Διαφοροποιήσεις παρατηρούνται όμως όσον αφορά στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που προτιμά η κάθε ηλικιακή ομάδα καταναλωτών. Για την ακρίβεια και παρά το γεγονός ότι το Facebook παραμένει η πιο δημοφιλής πλατφόρμα για αγορές – την χρησιμοποιεί το 52% των διαδικτυακών αγοραστών στην Ελλάδα – το Instagram μονοπωλεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών νεότερης γενιάς (18-24 ετών) – το 49% των ερωτηθέντων σε αυτήν την ομάδα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Instagram για αγορές στο διαδίκτυο.

Επιπλέον, οι διαδικτυακές αγορές έχουν την δική τους ημέρα και ώρα που γίνονται. Σύμφωνα με την έρευνα, το 41% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμά να πραγματοποιεί online αγορές την Παρασκευή, το Σάββατο ή την Κυριακή και συγκεκριμένα από τις 6:00 μ.μ έως τις 10 μ.μ. ( 21% όλων των αγοραστών στο διαδίκτυο προτιμούν αυτήν την χρονική ζώνη).

Τέλος η δημοφιλέστερη συσκευή μέσω της οποίας πραγματοποιούνται οι διαδικτυακές αγορές είναι τα smartphones, με το 62% των καταναλωτών να τα δηλώνουν πως τα προτιμούν έναντι φορητών ή και επιτραπέζιων υπολογιστών.

Τα σούπερ μάρκετ ο μεγάλος κερδισμένος και των οnline αγορών

Tην αύξηση των διαδικτυακών αγορών λόγω των έκτακτων υγειονομικών συνθηκών επιβεβαιώνει εν μέρει και η αύξηση που καταγράφεται στις online παραγγελίες ειδών σούπερ μάρκετ, είδη που παραδοσιακά οι Έλληνες προτιμούσαν να αγοράζουν δια ζώσης.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Convert Group ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των online σούπερ μάρκετ στη χώρα μας ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη καταγράφοντας το 2020 αύξηση 262% και φτάνοντας τα €163εκ σε τιμές λιανικής με το ΦΠΑ. Να θυμίσουμε ότι οι προβλέψεις του Ιουλίου 2020 έκαναν λόγο για €100εκ ετήσιο τζίρο στο κλάδο του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου. Μάλιστα το μερίδιο αγορών σε αξία που οι Έλληνες πραγματοποίησαν το 2020 στα online supermarket αντί των φυσικών καταστημάτων, έφτασε στο 1,8%, δηλαδή τετραπλασιάστηκε σε σχέση με το 0,4% του 2019.

Αξίζει αν σημειωθεί βέβαια ότι στα στοιχεία της Convert συμπεριελήφθησαν για πρώτη φορά και οι πλατφόρμες delivery που ξεκίνησαν εντός του 2020 να υποδέχονται παραγγελίες σούπερ μάρκετ, οι οποίες συνετέλεσαν εν μέρη και στην μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε στο κλείσιμο της χρονιάς. Αυτές είναι το box.gr (συνεργάζεται με Κρητικό και Μασούτη), το delivery.gr (συνεργάζεται με ΑΒ Βασιλόπουλο) και το efood.gr (συνεργάζεται με τον Σκλαβενίτη) το οποίο μπήκε μάλιστα πρώτο στο κανάλι. Συνολικά στην καινοτόμο ανταλλαγή στοιχείων μέσω του eRetail Audit συνεργάζονται όλοι οι παίκτες που δραστηριοποιούνται αυτή την στιγμή στο κανάλι του οnline supermarket, εκτός των e-fresh.gr και Market In.

Βέβαια, και στην περίπτωση των σούπερ μάρκετ, πέρα από την αλλαγή της συνολικής εικόνας του κλάδου καταγράφεται κι αλλαγή στο προφίλ των καταναλωτών. Ειδικότερα, οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν πλέον μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα online σούπερ μάρκετ, προσθέτοντας στο καλάθι τους κατηγορίες πρώτης ανάγκης όπως φρέσκα και κατεψυγμένα τρόφιμα, που μέχρι και το 2019 δεν ήταν στις κύριες προτιμήσεις τους.

Αποτέλεσμα αυτού ήταν τα φρέσκα τρόφιμα να σημειώσουν αύξηση 486% κατά τους μήνες της πρώτης καραντίνας (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) και 658% κατά τους μήνες της δεύτερης καραντίνας (Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος), συγκριτικά με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2019. Η υποκατηγορία μάλιστα με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν το τυρί με +565% στο δεύτερο τρίμηνο και +761% στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019

Επισκοπώντας όλες τις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών το 2020, οι βασικές μεταβολές καταγράφηκαν στις παρακάτω: +494% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +446% σε φρέσκα τρόφιμα, +420% σε προϊόντα αρτοποιίας, +397% σε συσκευασμένα τρόφιμα, +363% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, +337% σε ποτά και αναψυκτικά, +302% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +233% σε προϊόντα για κατοικίδια και +88% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά.

Ακόμα κι αν οι προαναφερθείσες αλλαγές οφείλονται στην πανδημία του κορονοϊού παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι ήρθαν για να μείνουν, τονίζοντας ότι μεγάλο μέρος των καταναλωτών που εξοικειώθηκε «βίαια» με το online shopping εν μέσω πανδημίας θα το προτιμήσει και την επόμενη ημέρα. «Μετά την πανδημία θα δούμε να επικρατεί ένα υβριδικό μοντέλο αγορών που θα περιλαμβάνει τόσο επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα όσο και διαδικτυακές αγορές για τις περισσότερες από τις κατηγορίες προϊόντων του λιανεμπορίου» τονίζουν στο finupnews.gr

Νίκη Παπάζογλου

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ