Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣΤον Μάρτιο οι οικονομικές προσφορές για έργα 4 δισ. της ΕΡΓΟΣΕ

Τον Μάρτιο οι οικονομικές προσφορές για έργα 4 δισ. της ΕΡΓΟΣΕ

Σε τροχιά επιχειρεί η ΕΡΓΟΣΕ να θέσει τα επικείμενα έξι μεγάλα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου με στόχο να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές έως τα τέλη Μαρτίου. Τα 6 έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ αφορούν τη σύνδεση των λιμένων της Πάτρας, ύψους 477 εκατ., του Λαυρίου, ύψους 391 εκατ., της Ραφήνας, ύψους 309 εκατ. και του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ύψους 53,5 εκατ., με το σιδηροδρομικό δίκτυο, την κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, ύψους 1,68 δισ. και την αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, ύψους 1,07 δισ. ευρώ. Αρχικό ενδιαφέρον για την κατασκευή τους έχουν επιδείξει οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ – Mυτιληναίος και ΑΒΑΞ – ALSTOM.

Κατά το στάδιο αυτό του Ανταγωνιστικού Διαλόγου διερευνώνται οι βασικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι των έργων, σε συνεργασία με τους υποψήφιους αναδόχους, με στόχο τον καθορισμό των βέλτιστων λύσεων για την επιτυχή υλοποίηση τους. Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον ανάδοχο του κάθε έργου, ο οποίος θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία. Η συμμετοχή στον Διάλογο αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη συμμετοχή των προεπιλεγέντων στο επόμενο στάδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών). Μετά την ολοκλήρωση των κύκλων Διαλόγου, οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα κληθούν να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές.

Στόχος της ΕΡΓΟΣΕ αποτελεί η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του Διαλόγου έως τα τέλη του Ιανουαρίου, της δεύτερης φάσης έως τα τέλη του Φεβρουαρίου και η κατάθεση των δεσμευτικών τεχνικών και οικονομικών προσφορών έως τα τέλη του Μαρτίου. 

Τα έργα αυτά συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα του ΕΣΠΑ και του CEF. Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τα προφανή οφέλη στην ανάπτυξη των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, μέσω της σύνδεσής του με μεγάλα λιμάνια της χώρας, τα έργα αυτά έχουν και γεωπολιτικές προεκτάσεις. Και αυτό γιατί σε εγχώριο επίπεδο οι σιδηροδρομικές μεταφορές (επιβατικές και εμπορευματικές) διατηρούν ακόμα περιορισμένο μερίδιο αγοράς σε σχέση με τις άλλες μεταφορές.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για το 2019, δηλαδή πριν από την πανδημία, το μερίδιο αγοράς του σιδηροδρόμου στις χερσαίες επιβατικές μεταφορές ήταν 1% και των εμπορευματικών 2,5%. Αποτέλεσμα είναι τα περιθώρια ανάπτυξης του σιδηροδρόμου να είναι αρκετά διευρυμένα, εφόσον υλοποιηθούν κρίσιμες παράμετροι, όπως η ολοκλήρωση (ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση) του σιδηροδρομικού δικτύου, τουλάχιστον στον βασικό άξονα (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας).

Τα επόμενα βήματα της ΕΡΓΟΣΕ      

Τα τελευταία 3 χρόνια, η ΕΡΓΟΣΕ (δημοπρατεί και αναθέτει την κατασκευή των συγχρηματοδοτούμενων έργων) έχει πραγματοποιήσει αξιοσημείωτα βήματα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού σιδηροδρόμου, με τη δημοπράτηση ή και συμβασιοποίηση 7 έργων, προϋπολογισμού 515,3 εκατ. ευρώ, αλλά και με την έναρξη του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για 6 έργα, προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει ή και συμβασιοποιήσει τα ακόλουθα 7 έργα:

-Κατασκευή Σιδηροδρομικής Στάσης στο Νέο Παντελεήμονα Πιερίας, αρχικού προϋπολογισμού 1,8 εκατ., με ανάδοχο την SOLIS,

-Εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στη γραμμή Λάρισα – Βόλος, αρχικού προϋπολογισμού 82,5 εκατ., με ανάδοχο την Intrakat,

-Εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, αρχικού προϋπολογισμού 56,7 εκατ., με ανάδοχο τις ΑΒΑΞ – Alstom,

-Ηλεκτροκίνηση του τμήματος Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, αρχικού προϋπολογισμού 72,8 εκατ., με ανάδοχο την ΑΒΑΞ,

-Ηλεκτροκίνηση του τμήματος Κιάτο – Ροδοδάφνη, αρχικού προϋπολογισμού 84 εκατ., με ανάδοχο τις ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίος,

-Επιδομή και ηλεκτροκίνηση του τμήματος Ροδοδάφνη – Ρίο, αρχικού προϋπολογισμού 175 εκατ., με ανάδοχο τις ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίος,

-Δεύτερη φάση ανάπτυξης του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Αθήνας, αρχικού προϋπολογισμού 42,1 εκατ., με ανάδοχο τις Intrakat – Σιδηροδρομικά Έργα.

Τα ανωτέρω έργα αφορούσαν στην πλειοψηφία τους την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών.

Το επόμενο διάστημα, η ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζεται να προκηρύξει ένα σημαντικό έργο, την εγκατάσταση συστήματος GSM-R στα υπολειπόμενα τμήματα του δικτύου (Κιάτο – Ρίο, Τιθορέα – Δομοκός, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, Λάρισα – Βόλος), προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ. 

Με την προϋπόθεση της επιτυχούς ολοκλήρωσης των συμβάσεων που αφορούν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαρκεί περί τις 3 ώρες και 20 λεπτά.

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ