Προοπτικές σιδηροδρομικής σύνδεσης του αεροδρομίου στο Καστέλι με την πόλη φαίνεται ότι βλέπει η Alstom στην Κρήτη. Ειδικότερα σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Alstom στην Ελλάδα κ. Σταύρος Βλάχος η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο ανάπτυξης μιας γραμμής τραμ – τρένου που θα καλύπτει την απόσταση των 40χλμ που χωρίζουν το νέο αεροδρόμιο από την πόλη και θα μπορούσε να είναι έτοιμη προς χχρήση το 2026.
Όπως υποστήριξε ο κ. Βλάχος το έργο θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί με κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο χρηματοδοτεί έργα σταθερής τροχιάς. Η εταιρεία είναι επίσης θετική και στις Προτάσεις Καινοτομίας που έχουν θεσμοθετηθεί και θέλει να συμβάλλει στην δημιουργία υποδομών στη χώρα.
Φορείς του νησιού έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον για τη δημιουργία ενός μέσου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου με τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης. Πιθανή κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης για το Καστέλι εκτιμάται από την τοπική κοινωνία ότι θα ανοίξει το δρόμο για επέκταση του μέσου και σε άλλες περιοχές του νησιού. Η κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου και η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών στο νησί, φαίνεται ότι διαμορφώνουν ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες για την εκκίνηση του έργου, πέραν της δρομολόγησης της κατασκευής του οδικού έργου του ΒΟΑΚ.
Στα πλαίσια της βιώσιμης ανάπτυξης και του mobility γενικότερα είναι μια προοπτική που ενδιαφέρει την Alstom, και όπως είπε ο κ. Βλάχος τα έργα όπως το τραμ-train στο Ηράκλειο είναι ενδιαφέροντα. Υποστήριξε μάλιστα ότι η ιδέα του tram-train, είναι μια λύση που θα μπορούσε ενδεχομένως να εξεταστεί και να εφαρμοστεί καθώς ταιριάζει σε περιφερειακές πόλεις όπως το Ηράκλειο. Παρόμοια λύση έχει μπει στο τραπέζι και για τη Λευκωσία.
Ενδιαφέρον για διαγωνισμούς
Στο «ραντάρ» της Alstom είναι το έργο για τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής (από τον ΟΣΕ), το έργο λειτουργίας και συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης ενώ πιθανόν να συμμετέχει και στον διαγωνισμό για τους επτά διρευματικούς συρμούς για το δρομολόγιο του αεροδρομίου. Τα δύο τελευταία έργα έχει αναλάβει να τα «τρέξει» η Αττικό Μετρό.
Μεγάλο ενδιαφέρον διαητρεί η Alstom για τον διαγωνισμό προμήθειας 15 τρένων υδρογόνου που έχει εξαγγείλει του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. “Μας ενδιαφέρει πολύ αυτός ο διαγωνισμός, είμαστε πρωτοπόροι σε αυτή την τεχνολογία, έχουμε ήδη προμηθεύσει πόλεις της Γερμανίας, σύντομα θα δείτε τέτοια τρένα στο Μιλάνο αλλά και στη Γαλλία” είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βλάχος. Ωστόσο όπως σημείωσε γνωρίζει πως λόγω χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης τα περιθώρια είναι στενά και δήλωσε την ελπίδα του ο διαγωνισμός να ξεκινήσει σύντομα.
Σημειώνεται ότι η Alstom συμμετέχει ήδη στους έξι διαγωνισμούς για τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Για τα έργα αυτά σημείωσε μάλιστα πως έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά κονδύλια. Παράλληλα η Alstom τρέχει μαζί με την ΑΒΑΞ τα έργα για τη σηματοδότηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και την ηλεκτροκίνηση στο Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα.
Η συμμετοχή στη Γραμμή 4
Τον ενθουσιασμό του για τη συμμετοχή της Alstom στο σχήμα που ανέλαβε την κατασκευή της νέας γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου – Γουδή (με GHELLA και ΑΒΑΞ) δήλωσε επίσης ο κ. Βλάχος. Πρόκειται για ένα έργο που γίνεται με τις πλέον σύγχρονες τεχνικές και τη συμβολή του ΒΙΜ. Όπως υπογράμμισε οι δύο μετροπόντικες αν δεν συναντήσουν δυσκολίες στο υπέδαφος (δηλαδή κυρίως να βρουν διαφορετικό υπέδαφος από αυτό για το οποίο έχουν προετοιμαστεί) τότε η διάνοιξη μπορεί να ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος.
Τρένα χωρίς οδηγό
Όπως είπε ο ένας μετροπόντικας συναρμολογείται στο εργοτάξιο Κατεχάκη ενώ ολοκληρώθηκε και το θέμα με τις αρχαιολογικές ανασκαφές στο εργοτάξιο της Βεΐκου και δρομολογείται και ο δεύτερος μετροπόντικας. Ο κ. Βλάχος ανέφερε πως πρόκειται για πολύ σύγχρονα μηχανήματα που κατασκευάστηκαν ειδικά για τη γραμμή 4 στην Γερμανία. Παράλληλα η Alstom θα προμηθεύσει τα τρένα της νέας γραμμής τα οποία θα είναι driverless, θα διαθέτουν έξυπνες τεχνολογίες και θα έχουν σύστημα πυλών στις αποβάθρες (αντίστοιχες με εκείνες του Μετρό Θεσσαλονίκης).