Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΝΑΥΤΙΛΙΑΤα Capes οδήγησαν το γενικό δείκτη ξηρού φορτίου σε άνοδο

Τα Capes οδήγησαν το γενικό δείκτη ξηρού φορτίου σε άνοδο

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Commercial Manager TMC MARITIME CO.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Chartering Department TMC MARITIME CO.

Με μεγάλη άνοδο προχώρησε ο γενικός δείκτης ξηρού φορτίου την εβδομάδα που πέρασε, με τα Capes να οδηγούν τη ναυλαγορά, ενώ τα υπόλοιπα μεγέθη παρουσίασαν οριακές μεταβολές.

Αναλυτικότερα, τα capes αυξήθηκαν κατά 31,2%, τα Kamsarmaxes -0,4%, τα Supramaxes +0,4%, και τα Handies -3,7%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI αυξήθηκε κατά 12,55% (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και έκλεισε στις 1560 μονάδες την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.

Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε δυναμικά με πολλά νέα φορτία, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν αρκετά διαθέσιμα πλοία και ο ανταγωνισμός μεταξύ των πλοιοκτητών ήταν έντονος. Ωστόσο αυτό δεν εμπόδισε τους ναύλους να ανέβουν. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,63 $/tn.  

Στον Ατλαντικό η αγορά κινήθηκε θετικά με οδηγό την αυξημένη ζήτηση από τη Δυτική Αφρική και τη Βραζιλία. Αρκετά πλοία από το βορρά βρήκαν απασχόληση στο Νότο. Έτσι περιορίστηκε και η προσφορά χωρητικότητας στο βόρειο Ατλαντικό ανεβάζοντας παράλληλα τους ναύλους στην περιοχή.

Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 21,28 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 36,8 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 26,14Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό κατά τις πρώτες μέρες της εβδομάδας, η ροή των φορτίων ήταν περιορισμένη τόσο για το Βορρά όσο και το Νότο. Στη συνέχεια η εικόνα βελτιώθηκε κυρίως στο Βορρά, λόγω της περιορισμένης προσφερόμενης χωρητικότητας.

Αντιθέτως ο νότος συνέχισε την πτωτική του πορεία καθώς πολλοί πλοιοκτήτες προσπάθησαν να αποφύγουν δουλειές προς τον Ειρηνικό. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 14-16Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ασία στα $ 23-25 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 18-20 Κ/ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε με αρκετά νέα φορτία , ωστόσο ναυλωτές προτίμησαν είτε να περιμένουν και να μη δώσουν νούμερα, είτε να επικεντρωθούν στα μικρότερα και φτηνότερα πλοία της κατηγορίας ασκώντας πίεση στην αγορά. Στο δεύτερο μισό της εβδομάδας η δραστηριότητα βελτιώθηκε, αυξάνοντας παράλληλα και τους ναύλους. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10-12Κ /ημέρα.

Για τα Supramaxes-Ultramaxes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά συνέχισε πτωτικά καθώς τα φορτία κάρβουνου δεν ήταν αρκετά για να στηρίξουν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής υποχώρησαν στα 9-10,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή ξεκίνησε όπως τελείωσε την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο προς το τέλος της βδομάδας η δραστηριότητα υποχώρησε. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 6,5-8Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 7,5-9Κ/ημέρα.

Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε βελτιώσεις προς το τέλος εβδομάδας παρά τον μεγάλο αριθμό διαθέσιμων πλοίων στην περιοχή.  Τα καθαρά φορτία και σιδηρομεταλλεύματος από τη Δυτική Ινδία προς τη Νοτιοανατολική Ασία βοήθησαν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 8,5-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 6,5-7,5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά κινήθηκε ανοδικά χάρη στα φορτία petcoke με ημερομηνίες φόρτωσης μέσα στο Δεκέμβρη. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 29,5-31Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA[1] παρουσίασε βελτιώσεις κυρίως για ταξίδια που πρόκειται να πραγματοποιηθούν αυτό το μήνα, καθώς ο αριθμός των άμεσα διαθέσιμων πλοίων έχει μειωθεί. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έπεσαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) αυξήθηκαν στα $ 23,5-25Κ/ημέρα.

Η Ευρώπη ξεκίνησε την εβδομάδα διστακτικά, ωστόσο η μετακίνηση κάποιων πλοίων από την περιοχή βοήθησε τη ναυλαγορά να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 11,5-13Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 16,5-18Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος συνέχισε να υποχωρεί λόγω της περιορισμένης δραστηριότητας και μόνο στη δυτική Μεσόγειο είδαμε περισσότερη δράση.  Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 17,5-19Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα.

Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά κινήθηκε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω των φορτίων σιτηρών.  Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έμειναν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια  στα $ 10-11,5Κ /ημέρα.

Η Μεσόγειος δέχθηκε πιέσεις για ακόμα μία εβδομάδα και μόνο τα ταξίδια προς την άλλη πλευρά του ατλαντικού εμφάνισαν κάποιο ενδιαφέρον. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8-9Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12-13,5 Κ/ημέρα.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον αμερικανικό κόλπο η αγορά έδειξε να σταθεροποιείται καθώς η προσφορά πλοίων περιορίστηκε, ενώ η ροή φορτίων έμεινε σταθερή. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 16,5-18Κ /ημέρα.

Στην περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) η αγορά εμφάνισε νέα πτώση των ναύλων,  αφού οι επιλογές των πλοιοκτητών ήταν περιορισμένες και αρκετοί πλοιοκτήτες προτίμησαν να κλείσουν το πλοίο τους σε χαμηλότερα επίπεδα ενόψει των εορτών. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 21-22,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24-25,5Κ/ημέρα.

Στην Ασία, Άπω Ανατολή και νοτιοανατολική Ασία παρουσίασαν ύφεση, είτε λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων, είτε λόγω διαφόρων τεχνικών προβλημάτων στα λιμάνια του βορρά, που είχαν σαν αποτέλεσμα τη μειωμένη ροή φορτίων. Στον αραβικό κόλπο και τη Δυτική Ινδία η εικόνα ήταν καλύτερη λόγω της αυξημένης ζήτησης που παρουσίασε ο κόλπος. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 9-10,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10-11Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8,5-10Κ /ημέρα.


[1] ECSA – East Coast South America :  Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής

spot_img
300px by 250px ad for bank of Chania

MUST READ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ