Σε μια πολύ δύσκολη εξίσωση εξελίσσεται η προσπάθεια για εξεύρεση πόρων για την κάλυψη της παραγωγικής δραστηριότητας και των νοικοκυριών από το ράλι των τιμών ενέργειας.
Ενδεικτική η αναφορά στελέχους του οικονομικού επιτελείου για τα όσα ακούγονται για μέτρα με δημοσιονομικό κόστος περί τα 4 δισεκ. ευρώ. “Αυτά τα 4 δισεκ που ακούμε δεν υπάρχουν. Δεν έχω απάντηση. Πρέπει να δούμε αν γίνει κάτι στην ΕΕ. Τα μέτρα είναι κάτι δυναμικό” ανέφερε εστιάζοντας και στη μεγάλη σημασία μιας ευρωπαϊκής απάντησης. “Το διάγραμμα είναι δυναμικό, παίζουν ρόλο οι συσχετισμοί, οι γαλλικές εκλογές, η δυναμική παρέμβασης στο αέριο” ανέφερε το ίδιο στέλεχος μιλώντας νωρίτερα σε δημοσιογραφική ενημέρωση σημειώνοντας το μεγάλο δείκτη αβεβαιότητας που υπάρχει.
Βέβαια μια καλή είδηση είναι μια θετική επίπτωση στα δημοσιονομικά δεδομένα του 2022 από ένα “κούρεμα” στις καταγραφές του πρωτογενούς ελλείμματος που αναμένεται να κάνει η Eurostat, όπως τόνισε νωρίτερα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θ. Σκυλακάκης σε δήλωσή του με αφορμή την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Αυτή η είδηση μειώνει την πίεση που ενδεχομένως θα ασκηθεί στο πρωτογενές έλλειμμα της χώρας από τυχόν εθνικά μέτρα και θα το φέρουν πάνω από το 2%-2,2% του ΑΕΠ για το 2022.
Τα σενάρια μέτρων
Πάντως το επόμενο διάστημα το οικονομικό επιτελείο θα παρουσιάσει στον πρωθυπουργό όλο το πακέτο μέτρων, από τη φορολόγηση των “ουρανοκατέβατων” κερδών” μέχρι το πώς θα αποσυνδεθεί η τιμή λιανικής του ηλεκτρικού ρεύματος από την τιμή του φυσικού αερίου.
Βέλτιστο πάντως για την κυβέρνηση είναι ένα σενάριο όπου η Ευρωπαϊκή απάντηση θα είναι κυρίαρχη.
“Η ιδανική χρήση των 230 δισεκ. από τα αδιάθετα του Ταμείου Ανάκαμψης, θα ήταν να αξιοποιηθούν για σχέδιο κοινής προμήθειας. Εάν γινόταν αυτό θα πήγαιναν κάτω οι τιμές αερίου. Η άλλη εκδοχή είναι να δοθούν στα κράτη μέλη για να κάνουν δανεισμό χωρίς μεγάλες επιβαρύνσεις” ανέφερε το ίδιο στέλεχος σήμερα. “Η κυβέρνηση αξιολογεί και περιμένει πού θα καταλήξει η απόφαση της ΕΕ. Αν ληφθούν τον Ιούνιο οι αποφάσεις θα έχουν δρομολογηθεί, ήδη βέβαια, κάποια πράγματα.
“Δύσκολο πάντως είναι να αλλάξει δραστικά το σύνολο των επιδοτήσεων. Θα χρειαστεί χρόνο η όποια άλλη δομική παρέμβαση για να υλοποιηθεί. Δεν ξέρω πώς θα πάμε το Μάιο” ανέφερε χαρακτηριστικά “φωτογραφίζοντας” τη δυσκολία στην εθνική παρέμβαση στη διαμόρφωση της τιμής του φυσικού αερίου. Πάντως το “μέρισμα” από το Ταμείο Ανάκαμψης σε δάνεια για τη χώρα είναι στα 4 δισεκ. κάτι όμως που όπως τονίζεται θα προσμετρηθεί στο έλλειμμα.
Συνέχεια επιδοτήσεων
Με βάση πάντως τα σημερινά δεδομένα οι εναλλακτικές για τις επιδοτήσεις, είναι είτε να συνεχιστεί το ίδιο σχήμα, με απορρόφηση της ρήτρας αναπροσαρμογής που για καταναλώσεις έως 300 κιλοβατώρες φτάνει το 62%, να μπει ένα πλαφόν στο πώς επηρεάζουν οι τιμές αερίου το κόστος ρεύματος, (επιδότηση της διαφοράς αγοράς αερίου και ορίου κόστους παραγωγής των θερμικών μονάδων) κάτι που βέβαια θα έχει οριζόντια διάχυση σε παραγωγή και νοικοκυριά. Αναλυτικά η πρόταση προβλέπει επιβολή πλαφόν στην ανώτατη τιμή του φυσικού αερίου, με το κράτος να επιδοτεί την διαφορά της τρέχουσας τιμής από την ανώτατη που θα ορίσει στους παραγωγούς ενέργειας, ώστε το ρεύμα στην τελική του τιμή να μειωθεί σημαντικά.
Επίσης στο τραπέζι είναι κι ένα μικτό σχήμα με χρήση και των δυο μεθόδων. Πάντως η χρηματοδότηση της όποιας λύσης είναι το μεγάλο θέμα καθώς περίπου 1,4 δισεκ. είναι άμεσα διαθέσιμα αυτή τη στιγμή με βάση και τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό, με βάση πηγές από το οικονομικό επιτελείο.
Βέβαια η πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού στο πρώτο τρίμηνο του έτους δίνει ένα περιθώριο το οποίο ωστόσο δεν είναι μεγάλο, εκτός βέβαια αν κάνει την μεγάλη έκπληξη ο τουρισμός.
Παράλληλα το διαθέσιμο ποσό στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (μέσω του οποίου επιδοτούνται μέχρι τώρα οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος) μπορεί να φτάσει έως το τέλος του χρόνου ακόμη και στα 3,5 δισ. ευρώ αν διατηρηθούν αυτές οι τιμές χονδρικής στο ηλεκτρικό ρεύμα, κάτι που δίνει περαιτέρω χώρο για κινήσεις.