Για το ειδικό «καλάθι» που θα διαμορφώσουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ μίλησε στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, σχολιάζοντας πως: «μιλάμε για προϊόντα που βρίσκονται σε πανελλαδική κλίμακα στη διάθεση του καταναλωτή, άρα είναι χρήσιμο να γνωρίζει ο καταναλωτής ποια είναι αυτά τα προϊόντα στα οποία εάν τα επιλέξει θα έχει μια καλύτερη εξοικονόμηση και μια καλύτερη προστασία από την αύξηση του πληθωρισμού».
Διευκρινίζοντας ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία κρατική, ο κ. Αναγνωστόπουλος εξήγησε ότι τα 50 αυτά προϊόντα, που θα μπορούσαν ενδεχομένως να είναι και περισσότερα, είναι προϊόντα που βρίσκονται ουσιαστικά σε όλες τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και λιανικής πώλησης.
Ερωτηθείς εάν οι βιομηχανίες θα ανταποκριθούν στην πρωτοβουλία της κυβέρνησης για συγκράτηση των τιμών, ο κ. Αναγνωστόπουλος, ανέφερε ότι «πάντοτε οι τιμές διαμορφώνονται στην αγορά σε επίπεδο διαπραγμάτευσης κυρίως στο λιανεμπόριο με τους προμηθευτές, οπότε είναι κάτι που ήδη συνέβαινε».
«Όπως έχει ακουστεί και από τα σουπερμάρκετ και τους εκπροσώπους τους, προσπαθούν και αυτοί να συγκρατήσουν τις τιμές όσο μπορούν προφανώς και για λόγους ανταγωνισμού και για να διατηρήσουν την πελατεία τους. Ο τρόπος που το κάνουν αυτό είναι μέσω των συμφωνιών που κάνουν με τους προμηθευτές τους, προκειμένου είτε σε επίπεδο αποθεμάτων είτε σε επίπεδο μακροχρόνιων συμφωνιών αγοράς στις οποίες είναι κλειδωμένες οι τιμές, να αποφύγουν τις ανατιμήσεις και να κερδίσουν μερίδιο αγοράς.
Αυτή την ανταγωνιστική πρακτική που ακολουθούν τα σουπερμάρκετ, το κράτος θα την χρησιμοποιήσει προκειμένου να τους κατευθύνει σε επίπεδο έρευνας αγοράς, τι είναι αυτό που θα πρέπει να επιλέγουν προκειμένου να αποφύγουν τις μεγάλες πληθωριστικές πιέσεις. Διότι η πραγματική προστασία του καταναλωτή στην αγορά αναλύεται σε δύο βασικές συνιστώσες. Το ένα είναι η ύπαρξη υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων προκειμένου να μένουν οι τιμές χαμηλά και η δεύτερη και βασικότερη συνιστώσα της προστασίας καταναλωτή είναι η προσωπική του έρευνα αγοράς.
Είναι ξεκάθαρο ότι μπορείς να αποφύγει τις μεγάλες αυξήσεις εάν ψάξει σωστά ο καταναλωτής και βρει αυτό που είναι κοντά στην τσέπη του, αντιστοιχεί στις ανάγκες του και προφανώς είναι κατάλληλο για την χρήση για την οποία το χρειάζεται» συμπλήρωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.