Με μειωμένη ισχύ θα είναι ο ένας μηχανισμός πλαφόν στις τιμές φυσικού αερίου, εφόσον προκριθεί η πρόταση της Κομισιόν που δημοσιοποιήθηκε χθες, με βάση όσα ανέφεραν χθες κύκλοι του Υπ. Περιβάλλοντος κι Ενέργειας.
Όπως ανέφεραν ο καθορισμός ορίου τιμών σε επίπεδα πάνω από τα 200 ευρώ/MWh, πολύ κάτω από τις προβλέψεις για το επόμενο διάστημα δεν έχει λογική “πλαφόν” και δε θα συμβάλλει στην μείωση της τιμής του ρεύματος για τους πολίτες.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει να τεθεί πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου στα 275 ευρώ ανά μεγαβατώρα για τα συμβόλαια TTF του επόμενου μήνα, όπως ανακοίνωσε η Επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στις Βρυξέλλες. Είναι, μεν, μια “ασπίδα” για προστασία σε “ακραία φαινόμενα” όπως αυτά που παρατηρήθηκαν τον Αύγουστο, ωστόσο δεν είναι και πλάνο “σωτηρίας”.
Να σημειωθεί ότι στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας στις Βρυξέλλες την Πέμπτη αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση η πρόταση που δεν αποκλείεται να δώσει λαβή για έναν νέο κύκλο αντιπαράθεσης μεταξύ των 14 κρατών μελών που το υποστηρίζουν και των άλλων όπως η Γερμανία και η Δανία που θεωρούν ατελέσφορο τον όποιο μηχανισμό επιβολής ανώτατης τιμής στις εισαγωγές.
Η πρόταση
Με βάση τα όσα ανέφερε η αρμόδια Επίτροπός, το ανώτατο όριο θα είναι διαθέσιμο για ένα χρόνο από την 1η Ιανουαρίου 2023, όπως δήλωσε η Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ
“Προτείνουμε να τεθεί ένα ανώτατο όριο στην τιμή του φυσικού αερίου για συμβόλαια επόμενου μήνα για να προστατεύσουμε τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις μας από ακραίες αυξήσεις τιμών”, είπε.
Η Επιτροπή τονίζει ότι μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν σημειώσει πρωτοφανή κορύφωση τιμών σε ολόκληρη την ΕΕ, φτάνοντας σε ιστορικά υψηλά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του περασμένου Αυγούστου. «Η ακραία άνοδος των τιμών για σχεδόν δύο εβδομάδες τον Αύγουστο ήταν εξαιρετικά επιζήμια για την ευρωπαϊκή οικονομία, με μεταδοτικές επιπτώσεις στις τιμές του ηλεκτρισμού και αύξηση του συνολικού πληθωρισμού», τονίζει η Επιτροπή, η οποία προτείνει να αποτραπεί η επανάληψη τέτοιων επεισοδίων με ένα προσωρινό και καλά στοχευμένο μέσο αυτόματης επέμβασης στις αγορές φυσικού αερίου σε περίπτωση ακραίων αυξήσεων των τιμών.
“Ο μηχανισμός έχει σχεδιαστεί προσεκτικά ώστε να είναι αποτελεσματικός, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του εφοδιασμού μας, τη λειτουργία των αγορών ενέργειας της ΕΕ και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα”.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε η Κομισιόν προτείνεται “να οριστεί το ανώτατο όριο τιμής ασφαλείας στα 275 ευρώ για τα παράγωγα TTF για τον επόμενο μήνα. Το TTF είναι το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο σημείο αναφοράς για την τιμή του φυσικού αερίου στην ΕΕ και διαδραματίζει βασικό ρόλο στην ευρωπαϊκή χονδρική αγορά φυσικού αερίου.
Ο μηχανισμός
Ο μηχανισμός θα ενεργοποιηθεί αυτόματα όταν πληρούνται και οι δύο από τις ακόλουθες συνθήκες:
- Η τιμή διακανονισμού παραγώγου επόμενου μήνα στο TTF υπερβαίνει τα 275 ευρώ για δύο εβδομάδες.
- Οι τιμές TTF είναι 58 ευρώ υψηλότερες από την τιμή αναφοράς LNG για 10 συνεχόμενες ημέρες διαπραγμάτευσης εντός των δύο εβδομάδων.
Όταν πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις, η αρμόδια Αρχή (ACER) θα δημοσιεύσει αμέσως ανακοίνωση διόρθωσης αγοράς στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα ενημερώσει την Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ). Την επόμενη ημέρα, ο μηχανισμός διόρθωσης τιμών θα τεθεί σε ισχύ. Ο μηχανισμός μπορεί να ενεργοποιηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2023″.
Ως προς την αναστολή του μηχανισμού η Κομισιόν στην ανακοίνωσή της αναφέρει:
“Για να αντιδράσει σε πιθανές ανεπιθύμητες αρνητικές συνέπειες του ορίου τιμής, η πρόταση προβλέπει ότι ο μηχανισμός μπορεί να ανασταλεί αμέσως ανά πάσα στιγμή. Αυτό μπορεί να συμβεί:
- Αυτόματα, με απενεργοποίηση, όταν η κατάσταση στην αγορά φυσικού αερίου δεν δικαιολογεί τη χρήση του, δηλαδή όταν το χάσμα μεταξύ της τιμής TTF και της τιμής LNG δεν καλύπτεται πλέον για 10 συνεχόμενες ημέρες διαπραγμάτευσης.
- Με απόφαση αναστολής της Επιτροπής, όταν εντοπίζονται κίνδυνοι για την ασφάλεια του εφοδιασμού της Ένωσης, για τις προσπάθειες μείωσης της ζήτησης, για τις ροές φυσικού αερίου εντός της ΕΕ ή για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Υπάρχει επίσης η δυνατότητα για την Επιτροπή να αποτρέψει την ενεργοποίηση του μηχανισμού σε περίπτωση που οι αρμόδιες αρχές, συμπεριλαμβανομένης της ΕΚΤ, προειδοποιήσουν για την πραγματοποίηση τέτοιων κινδύνων”.